• Tomas Svensson

    Spela in chefen

    Vet en person som har en chef som bedriver ren mobbning. Min tanke är att använda något lämpligt att spela in samtal dom har. Vad kan då vara lämpligt? Lurade på en dold app, men tror inte mobilen är med in på såna möten oftast. 

  • Svar på tråden Spela in chefen
  • Tomas Svensson
    mammatill6 skrev 2023-01-27 00:35:08 följande:

    Då det är olagligt känns det dumt


    Jag vet att det är olagligt att spela in om man inte själv är närvarande. Enligt vilken lag är det olagligt?
  • Anonym (Anonym)

    Det är inte olagligt när du spelar in om man deltar själv. Spela in på mobilen men ha den i tyst läge så andra notiser eller ljud hörs, tänk även på ev. vibrationer om de är på. Testa hemma först, brukar funka bra för mig, har iPhone. 

  • mammatill6
    Anonym (Anonym) skrev 2023-01-27 04:08:04 följande:

    Det är inte olagligt när du spelar in om man deltar själv. Spela in på mobilen men ha den i tyst läge så andra notiser eller ljud hörs, tänk även på ev. vibrationer om de är på. Testa hemma först, brukar funka bra för mig, har iPhone. 


    Fast nu skrev ju ts att han skulle spela in samtal de har. Intr som han har med personen utan spela in deras samtal. Då blir det ju olagligt.
  • Anonym (Fra)
    Tomas Svensson skrev 2023-01-27 00:20:54 följande:
    Spela in chefen

    Vet en person som har en chef som bedriver ren mobbning. Min tanke är att använda något lämpligt att spela in samtal dom har. Vad kan då vara lämpligt? Lurade på en dold app, men tror inte mobilen är med in på såna möten oftast. 


    Det här är delvis i en gråzon. Vad tänkte personen använda inspelningen till? 

    Även om själva inspeladet är lagligt kan det vara straffbart att låta någon annan lyssna på det. Sen kan det få arbetsrättsliga konsekvenser. 
  • Anonym (äää)

    Kan inte den personen spela in själv då TS? Då är det inte olagligt. 

  • Tomas Svensson
    Anonym (Fra) skrev 2023-01-27 06:51:45 följande:
    Det här är delvis i en gråzon. Vad tänkte personen använda inspelningen till? 

    Även om själva inspeladet är lagligt kan det vara straffbart att låta någon annan lyssna på det. Sen kan det få arbetsrättsliga konsekvenser. 
    Dokumentera mobbning. Svårt med ord mot ord situation. Jag skulle säga att det är arbetsrättsliga den ska användas och eventuellt straffrättsligt.
Svar på tråden Spela in chefen