• Anonym (Kaffedraken)

    Oddsen emot oss (hypo, ålder, myom)

    Jag är 41 och vi har försökt bli gravida sedan ca ett halvår. Går just nu på utredning och inväntar alla slutliga provsvar för oss båda. Men det jag vet hittills är att jag förutom åldern också har en tröskel i form av hypotyreos och behöver justera medicindosen för att förbättra TSH-värdet. Igår upptäcktes också 2cm myom (vid kontroll av äggledarna) vilken växer in i livmodern. Remiss har skickats för operation snarast, då tiden är knapp som den är (fyller snart 42). 


    Positivt är att jag har bra äggreserv (för min ålder). Men det känns som att vi verkligen har oddsen emot oss nu och jag blev riktigt påverkad känslomässigt efter beskedet. 


    Sambon är positivt inställd och är helt övertygad om att detta kommer gå vägen. Klart jag tänker positivt också, allt är ju så individuellt och läkaren sa att jag teoretiskt sett KAN bli gravid trots myom men det försvårar där den sitter. Nu läser jag också att operation kan ge ärrvävnad i livmodern vilket då försvårar graviditet det också. 


    Vet inte riktigt vad jag är ute efter. Skriva av mig, kanske en solskenshistoria eller två från andra som har erfarenhet av liknande omständigheter. 

  • Svar på tråden Oddsen emot oss (hypo, ålder, myom)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej, vad jobbigt det låter. Vet inte var du bor men vill tipsa om den fantastiska fertilitetskliniken Carl von Linné i Uppsala. de gör ivf upp till 42 års ålder. Skulle nog kontakta dem eller annan klinik för second opinion om myom och se om ev ivf snart med tanke på att det gått ett halvår. vet inte om detta var hjälpsamt men kanske något. Hoppas det går vägen! 

Svar på tråden Oddsen emot oss (hypo, ålder, myom)