• yohanavillblimamma

    Staven ut!

    Jag har haft P-stav i 8 år och i förrgår den 25e januari åkte staven ut och jag undrar när fick ni tillbaks mensen och hur fort efteråt blev ni gravida? Jag hade mitt första oskyddade sex igår den 27 januari. Har inte haft mens eller ÄL än! Hur ofta skall jag ta ÄL test?

  • Svar på tråden Staven ut!
  • 95sandra

    Bra fråga, jag har inte haft någon men kolla med gyn.

  • svansmamman

    Det är vanligt att det tar tid för kroppen att ställa om sig efter att man använt diverse preventivmedel och därutöver är alla olika. Det är därför helt omöjligt att säga hur lång tid det kan tänkas ta för dig innan du får ägglossning, eller när du ska börja med ägglossningstest. Om du vill veta när första ägglossning sker får du helt enkelt börja testa nu direkt och fortsätta tills du får positivt. Om jag vore du skulle jag invänta första mensen och sen börja testa för ägglossning, detta eftersom man inte har någon aning om hur snabbt kroppen kommer igång igen och jag inte skulle vilja slösa massa pengar på ägglossningstest. 


    Jag har själv inte haft p-stav, men däremot p-piller som jag åt oavbrutet i 6 år. Under dessa år hade jag inte heller men en enda gång. Jag hade ett oskyddat samlag mindre än en vecka efter att jag tagit sista tabletten och blev då gravid. Min ägglossning kickade alltså igång direkt trots att jag ätit p-piller så länge. 

Svar på tråden Staven ut!