• Anonym (NN)

Sekretessinställningar på Facebook

Jag har en vän på Facebook som verkar vara bra på sekretessinställningar.

Ett exempel är att han nu syns som gemensam vän på en av hans vänners profil där han tidigare varit dold.
    Gemensamma vänner syns endast när den ena eller bådas vänlista är öppen.

Både hans och min vänlista är dold. Därför måste han ha gjort någon inställning eftersom han plötsligt syns som gemensam vän hos vissa men inte andra.

Är det någon som vet hur man gör för att ska kunna synas som gemensam vän hos vissa men inte alla? Var klickar mani sådan fall? 

• Svar på tråden Sekretessinställningar på Facebook
  • Anonym (Ninni)

För det första frågar jag mig om du lägger för stor vikt vid Facebook eftersom du håller reda på sådana detaljer.
    Det verkar lite överspänt att vilja synas som gemensam vän med vissa och inte andra. Varför? Även om det skulle vara medvetet (antagligen inte) och det då är gjort i något nätverkande syfte blir det enbart larvigt att försöka flytta över IRL-vanan att vilja synas med den ene men inte med den andre till Facebookvänner, då ju du som Facebookvän till bägge lätt kan se det och dra slutsatser. 

• Anonym (NN)

Nu spekulerar du och drar egna slutsatser?.

Sedan kan jag hålla med om att det är larvigt, men personen det handlar om har många lik i garderoben med en extrem koll på vem ska ska få se vad. Det här är ingen slump, det finns en baktanke, även om jag inte förstår den här och nu.
    Det här är inte den enda sekretessinställningen som är märklig. Jag tyckte att just den här var lite udda.

• Anonym (NN)

Nu spekulerar du och drar egna slutsatser?.

Sedan kan jag hålla med om att det är larvigt, men personen det handlar om har många lik i garderoben med en extrem koll på vem ska ska få se vad. Det här är ingen slump, det finns en baktanke, även om jag inte förstår den här och nu.
    Det här är inte den enda sekretessinställningen som är märklig. Jag tyckte att just den här var lite udda.

• Anonym (Ninni)

Även om den här personen gör egna inställningar, hur påverkar det dig? Kan du släppa det hela eller är det delar av ditt liv som faller då? 

• Anonym (L)

Men det är väl profilen du besökers sekretessinställningar som gäller. Du kan bara dölja din egen vänlista när någon besöker din profil. Men om du går in på en gemensam väns öppna väntlista så syns även de som själva har en stängd väntlista. Är det inte så?

Svar på tråden Sekretessinställningar på Facebook