• Anonym (Ekonomi)

Klara ekonomin

Jag är ensamstående med två tonåringar. jobbar Heltid och är inte slösaktig med pengar. har inte varit oroad för lågkonjunkturen förrän nu? 
    mycket har ju gått upp i pris, det vet vi alla. jag bor lantligt och måste ha bil och bensinpriset kan jag inte göra mycket åt. 

jag bor i ett litet hus, som är ?billigt? jämfört med andra hus och jämfört med priser på lägenheter. Har haft bunden ränta men nu löpte det ut och fick en chock nu när jag upptäckte att det blir en räntehöjning på 2000kr i månaden? 
    det i takt med att allt annat också höjs? vad gör man? Nån som har tips?? 

• Svar på tråden Klara ekonomin
  • Anonym (T)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2023-01-28 09:52:46 följande:
    Klara ekonomin

Jag är ensamstående med två tonåringar. jobbar Heltid och är inte slösaktig med pengar. har inte varit oroad för lågkonjunkturen förrän nu? 
    mycket har ju gått upp i pris, det vet vi alla. jag bor lantligt och måste ha bil och bensinpriset kan jag inte göra mycket åt. 

jag bor i ett litet hus, som är ?billigt? jämfört med andra hus och jämfört med priser på lägenheter. Har haft bunden ränta men nu löpte det ut och fick en chock nu när jag upptäckte att det blir en räntehöjning på 2000kr i månaden? 
    det i takt med att allt annat också höjs? vad gör man? Nån som har tips?? 

Ja, du. Detta är ju inget nytt, så att du inte förberett dig, kan stå dig dyrt nu. 

Du borde oroat dig för detta långt tidigare, du har ju hus och borde ha en ordentlig buffert. Du borde vetat att räntan skulle bindas om nu osv.

Nu får du väl dra ner på allt onödigt, sälja av onödiga prylar. Kan barnen bo hos pappan? Kan du jobba mer eller byta jobb? Prata med banken om amorteringsfritt?

• Anonym (Ekonomi)
    Anonym (T) skrev 2023-01-28 10:09:59 följande:

Ja, du. Detta är ju inget nytt, så att du inte förberett dig, kan stå dig dyrt nu. 

Du borde oroat dig för detta långt tidigare, du har ju hus och borde ha en ordentlig buffert. Du borde vetat att räntan skulle bindas om nu osv.

Nu får du väl dra ner på allt onödigt, sälja av onödiga prylar. Kan barnen bo hos pappan? Kan du jobba mer eller byta jobb? Prata med banken om amorteringsfritt?

Hade jag haft möjlighet att lägga undan pengar innan så hade jag ju gjort det såklart? jag har aldrig levt lyxliv. att dela med sig av tips behöver inte betyda att dumförklara någon. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2023-01-28 10:46:26 följande:
    Hade jag haft möjlighet att lägga undan pengar innan så hade jag ju gjort det såklart? jag har aldrig levt lyxliv. att dela med sig av tips behöver inte betyda att dumförklara någon. 

Men om du bor i hus på landet och är beroende av bil, så måste du ju förstå att du måste ha luft i ekonomin. Vad händer om du blir sjuk, bilen går sönder, du får en vattenläcka? Du har ju valt en livsstil där du är väldigt utsatt. 

Du ska kanske sälja och flytta till lägenhet? Även om boendet blir lite dyrare, så får du en mer förutsägbar ekonomi. 

• Kockobello

Kan du hyra ut ett rum? 

• Anonym (123)

Har du bott där länge kan du omvärdera huset och lägga om lånen? 

Annars, dra ner amorteringen om du amorterar över kraven, minska värmen i huset, snåla på varmvatten, se över /ta bort abonnemang som rullar månadsvis, fiber, mobiler, Spotify, Netflix? Ta bussen istället för bilen eller byt till en mer bränslesnål bil? Mat, minska kött och ost? Handla i flera affärer på extrapris? Köp kläder second hand? Ät matlåda istället för lunch ute?

• Anonym (123)

Hur går dina tankar TS? Ett tips är att notera exakt allt under en månad, till exempel i en Excelfil.

• Anonym (123)
    Anonym (123) skrev 2023-01-29 17:51:53 följande:

Hur går dina tankar TS? Ett tips är att notera exakt allt under en månad, till exempel i en Excelfil.

Råkade skicka innan jag skrivit färdigt. Men om man skriver ner allt så man ser vart pengarna går är det lättare att se vad man kan dra ner på.
  • Johan Ahlander

Hej,

Jag är journalist på Reuters och vi skriver ett reportage om stigande räntor, elkostnader, inflation etc och vad det får för konsekvenser för vanligt folk. Om det är någon som bor i bostadsrätt eller villa och har svårt att klara ekonomin, och kan tänka sig att prata om det i en artikel, får gärna kontakta mig på johan.ahlander@reuters.com 

• Anonym (A)
    Anonym (123) skrev 2023-01-29 17:51:53 följande:
    +1
  • Anonym (Milla)

Korta duschar, så låg värme det går, köp hem mycket billiga torrvaror, inhet onödigt som godis på vardagar, säg upp spotify premium, byt mobiloperatör.

Svar på tråden Klara ekonomin