• Anonym (T)

Vågar jag äta sushi?

Älskar lax , men vågar jag äta det ? Står ju ok om den är nygjord men hur kan jag lita på det ? Stället är en mindre sushirestaurang, hade inte ätit om det va typ på buffé. Men hör gör de bara sushi, vågar man lita på att den är nygjord ? 

• Svar på tråden Vågar jag äta sushi?
  • Kockobello
    Hur ska någon veta det?
  • Anonym (ewiueue)

Gör dom på beställning är det ingen fara, som det står på livsmedelsverket. Undvik tonfisk bara, har jag för mig. 

• Anonym (T)

Ja de har ju inget liggande så därför tänker jag det borde vara färskt ? Får väl fråga annars, älskar laxsushi och är så sugen 😊

• Anonym (ewiueue)
    Anonym (T) skrev 2023-01-28 12:35:23 följande:

Ja de har ju inget liggande så därför tänker jag det borde vara färskt ? Får väl fråga annars, älskar laxsushi och är så sugen 😊

Jag tror dom flesta gör på beställning! Ja, ring och fråga så vet du ju helt säkert. Sen är det bah å äta och ha det gött! 
  • Anonym (Ling)

Sushi (japanska 寿司, 鮨, 鮓 eller すし) är en japansk maträtt bestående av kokt rundkornigt ris som smaksätts med en vinägerblandning och kombineras med andra ingredienser, vanligen fisk (rå eller tillagad), rom och/eller skaldjur. Vanligtvis äts sushi med tillbehör som wasabi (山葵), inlagd ingefära (gari) och japansk sojasås. Exempel på ingredienser i sushi är tonfiskräkor (oftast större sorter, exempelvis jätteräkor), laxkrabbagurkabläckfiskål och tamagoyaki. Annat man kan ha i sin sushi är olika sorters köttkyckling och grönsaker.

Ordet sushi kommer från en böjning av adjektivet 酸い (sui) vilket betyder sur. Det japanska uttalet är [s??i] (/?/ ligger nära det rikssvenska uttalet av långt u, men utan rundade läppar; /?/ är identiskt med det svenska tje-ljudet).

En vanlig missuppfattning är att sushi är liktydigt med rå fisk, vilket inte stämmer, då rå fisk på japanska restauranger kallas sashimi.

• Anonym (Bianca)

Jag har alltid tyckt att det är så intressant när någon säger att det är lugnt att äta sushi om den äts färsk och nygjord. Hur vet man att sushin är färsk bara för att den är nygjord? Laxen kan ju ha legat framme i restaurangköket och skurits med samma kniv som till annat, och laxen skulle kunna vara gammal. Jag skulle som gravid aldrig lita på att det är färskt bara för att den görs på beställning. Finns många restauranger med dålig hygien och smutsiga kök och kött/fisk som inte hanterats rätt.

• Dr Nail

Som med all mat: om det luktar okej, om det ser okej ut, då är det förmodligen okej. Vi människor har vädligt starka instikter när det kommer till mat. Lita på dina instikter.

• Anonym (ewiueue)
    Anonym (Bianca) skrev 2023-01-28 13:28:15 följande:

Jag har alltid tyckt att det är så intressant när någon säger att det är lugnt att äta sushi om den äts färsk och nygjord. Hur vet man att sushin är färsk bara för att den är nygjord? Laxen kan ju ha legat framme i restaurangköket och skurits med samma kniv som till annat, och laxen skulle kunna vara gammal. Jag skulle som gravid aldrig lita på att det är färskt bara för att den görs på beställning. Finns många restauranger med dålig hygien och smutsiga kök och kött/fisk som inte hanterats rätt.

Du litar inte på forskning och Livsmedelsverket, menar du. Litar du inte på sjukvården heller? Använder tandkräm utan fluor och sånt? 
  • Anonym (ewiueue)
    Dr Nail skrev 2023-01-28 17:05:04 följande:

Som med all mat: om det luktar okej, om det ser okej ut, då är det förmodligen okej. Vi människor har vädligt starka instikter när det kommer till mat. Lita på dina instikter.

Det är inte det det handlar om, att maten skulle ha blivit dålig. Det är att den kan innehålla listeria som är farligt för fostret. 
  • söderortsböna

Jaaa våga! Jag åt massor av sushi som gravid. Lita på Livsmedelsverket. Om det var risk för listeria så skulle de avråda sushi. 

• Tooja

Jag har ätit sushi under alla mina tre graviditeter utan problem. 
    Har fått höra att sushi som inte är färsk smakar heller inte färsk, dvs den smakar ?fiskigt? och ofräscht. Med det sagt hade jag kanske inte köpt sushi från en låda typ i mataffären, men äter sushi på lunchen cirka 2 ggr i veckan från ställen som känns fräscha. 

• Anonym (smaken)

Anledningen till att sushi skall vara nylagad är först och främst riset, som blir segt och klumpigt om det får stå i kyl för länge. Fisk och skaldjur i svensk sushi är inte råa och blir inte farliga av att förvaras t.ex. 1 dygn i kyl, utan blir bara tråkiga. Det är bara smaken som gör att sushi måste vara nylagad.

Svar på tråden Vågar jag äta sushi?