• Sat 28 Jan 2023 11:47
    7412 visningar
    28 svar
    28
    7412

    Döttrar och en inte helt lätt situation gällande underkläder.

    Hej!

    Jag är ensamstående far till två döttrar efter att deras mor fick ett spykbryt och har nu hamnat i en inte helt lätt situation som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Och ger en del triggerwarnings gällande självmord och trauma.


    För att få en bättre bild av situationen så för två år sedan fick jag telefonsamtal på jobbet om att jag måste komma hem på en gång. Det som mötte mig när jag kom hem var utöver polis var en sönderslagen lägenhet, två uppskrämda döttrar och att deras mor inte längre var i livet. Detta har lett till att yngsta dottern som blir 11 i år avgudar sin storasyster som blir 13 eftersom hon satt och skyddade sin lillasyster medan deras mor gick bärsärkagång.


    Nu till det svåra. Den äldre dottern är tydligen den enda i klassen enligt henne som inte har string och blir retad för det. Hon blir redan det för att hon är nu "tjejen med pskykmorsan" något som vi har pratat med skolan om. Men som ni nog redan vet är ju inte mobbning det lättaste att få bukt med.


    Vi bor så pass till att det vi har i byn utöver några hårsalonger och några matställen är en ICA-butik och Dollar. Jag jobbar dock i en närliggande stad sex mil bort och har fått frågan av henne om jag kan kolla butikerna där. Sen som ett brev på posten råkade den yngre höra och har bestämt sig för att hon också vill ha om storasyster ska ha eftersom hon vill efterlikna henne i allt på den nivå att hon till och med säger att hon kommer vägra ha trosor annars. Jag kan helt ärligt säga att här är jag helt ute i buschen här så tar gärna lite hjälp hur jag ska navigera detta med döttrarna.


     


    Kan tillägga att båda döttrarna är i kontakt med barnpsykiatrin och vi har bytt lägenhet efter för att föröska hantera traumat som flickorna har.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-29 19:54
    En liten uppdatering efter att ha läst era tips och råd. Några av er har jag till och med DMat lite med.
    Jag har idag pratat med båda döttrarna både enskilt och tillsammans och planen är att vi ska ha en liten familjedag nu kommande helg med både lite shopping och kanske bio om det finns någon film som passar.

    Gällande döttrarna så den äldre har jag pratat med och att vi kommer att gå och titta i några butiker efter några basic stringtrosor så att hon ändå får känna lite autonomitet och lite vuxen men ändå att hålla det nedtonat och så som inga spets eller sådana som mest bara är snören. Och jag har redan börjat kika lite vad olika butiker har delvis för att se lite prislapp också. Sen har vi pratat en hel del om hennes situation på skolan efter det som hände och jag har börjat att kika på en lägenhet närmare den andra skolan som finns i närheten som är en 1-9a så att hon får en liten nystart. Det är ändå så pass nära att den yngre kommer kunna fortsätta att umgås med sina gamla kompisar. Och vi har även pratat om hennes funderingar gällande det som hände deras mor och hon har även vädrat lite om att även om hon älskar sin lillasyster börjar det vara lite tröttsamt att lillsyrran ska härma i allt. Hon har även uttryckt en del ilska mot sin mor också, inte bara över att hon gjorde som hon gjorde, både med att hon gick bärsärkargång och att hon tog sitt liv utan även för att hennes handlande gjorde att dottern blev måltavla för mobbnigen.

    Med den yngre så har även hon fått ventilerat gällande det som hände och hon har en del rädslor över att jag ska försvinna med. Och vi pratade en del om att hon får förstå att hennes storasyster är äldre och därför kanske får göra vissa saker som inte hon får än och att storasyster behöver grejor som är bara hennes. Men att hennes tid för de sakerna kommer också så småningom. Och att medan den äldre handlar sina trosor får hon kika på någon BH eller så eftersom hon börjar ju utvecklas lite på den fronten. Och även där då med vissa restriktioner gällande spets och liknande.

    Så det verkar som att jag har börjat att släcka lite bränder för tillfället iallafall.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-04 20:16
    Eftersom det ändå är några här som har varit till hjälp kanske någon vill ha en liten uppdatering

    I torsdags blev det tyvärr ytterligare problem på skolan efter idrotten eftersom någon gömde henens trosor medan hon var i duschen och la fram en blöja istället. Sen i matkön hamnade hon mellan två av sina mobbare som började knuffah enne mellan sig. Som tur var såg en lärare som ingrep.

    Sen i fredags så hade vi en familjedag i Östersund och vi gick på en klädbutik och fick hjälp av en jättebra expedit. Dock tog det en liten vändning eftersom medan hon blev visad olika typer av string i olika modeller och material bröt hon ihop och började gråta. Så jag och hon gick lite på sidan och pratade. Och hon berättade att hon hade provat string hos en kompis en gång men tyckte inte att de var bekväma eller ens att det var henne som person. Utan hon ville bara slippa att bli retad även om det skulle innebära att mobbarna skulle vinna. Så det blev inga string utan istället blev det lite andra lite mer "vuxna" underkläder utan att det visar hela rumpan och även lite annat. Och lillasyster tappade totalt intresset för string när inte storasyster ville ha. Vi var på några fler ställen och sedan blev det lite bio innan vi åkte hem. och jag håller nu på att lösa logistiken mellan där vi bor och den andra 1-9skolan medan jag även kikar efter en lägenhet där. Så döttrarna mår iallafall lite bättre.
  • Svar på tråden Döttrar och en inte helt lätt situation gällande underkläder.
  • Magica­l
    Sat 28 Jan 2023 11:51
    #1

    Allt du tycker är svårt som ensamförälder: ta det med era kontakter inom vården. 

    Det kan verka trivialt och bara att säga nej till att så unga kids ska ha string, men eftersom ni har ett trauma bakom er så förstår jag att allt blir svårare än för andra familjer.
    Jag tror i af inte det blir bra att du bara ger efter, för vad blir då nästa, och nästa grej dottern vill ha, som möjligen inte är helt rimligt? 

    Kan lova att alla i tjejens klass inte har string, för det första. Det är sånt tonåringar drar till med. 

  • Sat 28 Jan 2023 11:58
    #2

    Fattar inte att frågan om "string" är på tapeten i det kaos ni genomlevt! Jag tycker att man kan säga till sin dotter att NEJ det blir inte string och kanske muta henne med ngt annat IST? Borde ju finnas annat en liten flicka kan önska sig? eller har hon allt redan?

  • Sat 28 Jan 2023 12:11
    #3
    Magical skrev 2023-01-28 11:51:56 följande:

    Allt du tycker är svårt som ensamförälder: ta det med era kontakter inom vården. 

    Det kan verka trivialt och bara att säga nej till att så unga kids ska ha string, men eftersom ni har ett trauma bakom er så förstår jag att allt blir svårare än för andra familjer.
    Jag tror i af inte det blir bra att du bara ger efter, för vad blir då nästa, och nästa grej dottern vill ha, som möjligen inte är helt rimligt? 

    Kan lova att alla i tjejens klass inte har string, för det första. Det är sånt tonåringar drar till med. 


    Det är just där som blir problemet att med de trauman som de har så förstoras saker upp. Och eftersom hon redan blir retad på skolan blir det än mer att hon vill passa in i hopp om att "smälta in mer." Kan tillägga att hon tar inte till humöret över det utan hon är den mer introverta som hellre sluter sig. Den yngre är mer extrovert av sig men även där brukar det mesta gå att diskutera.


    Jag ska ta det till veckan med deras psykolog innan nästa tid utan det här är något som hon tog upp i torsdags. Och vi är en rätt sammansvetsad trio eller vad man ska säga som kan diskutera det mesta. Men bitvis kommer ju sådana saker upp som en kvinnlig förälder lättare kanske hade kunnat navigera. Så just nu i denna situation är jag i lite brandsläckarläge. Speciellt då vi börjar närma oss årsdagen med från när det hela hände.

  • Sat 28 Jan 2023 12:14
    #4
    mari123 skrev 2023-01-28 11:58:52 följande:

    Fattar inte att frågan om "string" är på tapeten i det kaos ni genomlevt! Jag tycker att man kan säga till sin dotter att NEJ det blir inte string och kanske muta henne med ngt annat IST? Borde ju finnas annat en liten flicka kan önska sig? eller har hon allt redan?


    Som jag svarade en tidigare så gör den äldre allt för att smälta in nu på skolan för att slippa bli retad. Och med de trauman som de har så blir det lätt att saker förstoras upp. Särskilt då av vad dottern har berättat så tar de som retar henne varje möjlighet att kunna hacka på henne.
  • Sat 28 Jan 2023 12:15
    #5
    +1

    Det här handlar inte alls om string överhuvudtaget. Detta handlar om hennes försök att ta sig igenom trauma. Hon signalerar hjälp. Hon tar till det som hon kan kontrollera.  Bär hon string kanske det gör lite mindre ont att mamma är borta. På samma sätt som att hon skulle kunna sluta äta potatis eller få anorexi. För att kunna ha som plåster. 

    Marsch iväg till psykolog pronto. Lägg detta i knät på nån som förstår hur tonåringar funkar under trauma. 

  • Sat 28 Jan 2023 12:15
    #6
    -1

    Ett klassiskt fall av en ungdom som använder en tragisk omständighet att få sin vilja igenom.  Å ena sidan så är det en farlig väg att gå att försöka beränsa barnet självutryck och sexualitet. Men å andra sidan så tror jag inte att alla 12-13 åriga flickor har string utan hon riskerar att bli sedd av de andra som lösaktig/ utmanande. Kanske vill hon hellre att fokus läggs på det än att hennes mamma är borta? Jag med 25+ år i psykisk vård av tonårs tjejer skulle inte förbjuda string men prata om att hon snarare riskerar att bli utanför om hon klär o beteer sig på ett annorlunda sätt. Prata med någon närstående vuxen kvinna och även hennes psyk kontakt. Risken är att en ung tjej kan hamna i att använda sitt sexuella utryck så det skadar henne själv om hon mår dåligt mentalt. 

  • Sat 28 Jan 2023 12:49
    #7
    Fjäril kär skrev 2023-01-28 12:15:27 följande:

    Det här handlar inte alls om string överhuvudtaget. Detta handlar om hennes försök att ta sig igenom trauma. Hon signalerar hjälp. Hon tar till det som hon kan kontrollera.  Bär hon string kanske det gör lite mindre ont att mamma är borta. På samma sätt som att hon skulle kunna sluta äta potatis eller få anorexi. För att kunna ha som plåster. 

    Marsch iväg till psykolog pronto. Lägg detta i knät på nån som förstår hur tonåringar funkar under trauma. 


    Att försöka nå någon vettig nu i helgen är rätt döfött i vår region. Speciellt när den äldre har svårt att öppna upp sig för folk hon inte känner. Men ska ringa deras psykolog på måndag så fort som möjligt. Den har hon iallafall fått förtroende för.


    Har själv haft tanken på det. Men även som hon själv säger så är det också att hon vill minimera sakerna som hennes klasskompisar kan hacka på henne för eftersom de redan retar henne för det här med hennes mor. Och närmsta andra skola som är en 1-9 ligger tre mil bort och dåligt med bussförbindelser. Vi bor i Jämtlands inland kan nämnas.


    Gällande hennes mor så har hon saknad efter henne men samtidigt både ilska och rädsla. Ilska för att hennes mor gjorde som hon gjorde och rädsla över att något ska hända mig.


    Sen har vi situationen med den yngre. För även om jag har gjort allt för att inte parentifiera den äldre så har det blivit att hon har steppat in lite på de områden där jag inte har så stor kunskap nu när även den yngre är på väg in i puberteten. Något som har lett till att den yngre bitvis till den äldres huvudvärk har idoliserat sin storasyster och vill vara som hon. Något som vi också försöker att hantera i terapin.


    Sen vet jag med mig av egen erfarenhet då jag själv inte hade en helt lätt barndom på grund av sjukhusbesök då jag har överlevt två hjärnhinneinflammationer varav den senaste när äldsta var 3 och reumatism, något som den äldre tyvärr ärvt så tenderar även trauman göra att man lätt blir lillgammal eller vad man ska säga.

  • Sat 28 Jan 2023 13:01
    #8
    Zorrorro skrev 2023-01-28 12:15:40 följande:

    Ett klassiskt fall av en ungdom som använder en tragisk omständighet att få sin vilja igenom.  Å ena sidan så är det en farlig väg att gå att försöka beränsa barnet självutryck och sexualitet. Men å andra sidan så tror jag inte att alla 12-13 åriga flickor har string utan hon riskerar att bli sedd av de andra som lösaktig/ utmanande. Kanske vill hon hellre att fokus läggs på det än att hennes mamma är borta? Jag med 25+ år i psykisk vård av tonårs tjejer skulle inte förbjuda string men prata om att hon snarare riskerar att bli utanför om hon klär o beteer sig på ett annorlunda sätt. Prata med någon närstående vuxen kvinna och även hennes psyk kontakt. Risken är att en ung tjej kan hamna i att använda sitt sexuella utryck så det skadar henne själv om hon mår dåligt mentalt. 


    Vet att jag nu kommer låta som en papegoja, men vet inte hur mycket folk läser övriga svar så ber om ursäkt i förväg för att jag upprepar mig.


    Det som av vad jag har förstått är att hon vill minska andelen punkter som hennes klasskompisar kan hacka på eftersom hon redan är känd på skolan som "dottern till psykfallet", något som har lett till en hel del kvällar med tårar och tröst. Gällande hennes mor fick jag tillsammans med barnpsykologen jobba en hel del med deras rädsla för att deras mor skulle komma tillbaka, något som den äldre än idag kan ha mardrömmar om, samtidigt som hon saknar den som deras mor var innan. Och vi vet än idag inte vad som hände för att hon skulle göra den U-svängen som hon gjorde. Även om jag inte är helt bekväm med det just för att jag är lite överbeskyddande över dem, det ska jag erkänna så var man ju själv bara något år äldre när string slog igenom där på sent 90-tal. Så där är jag väl lite ambivalent.


    Men har ju då huvudvärken med att den yngre som har idoliserat sin syster vill ha samma. Och där känner jag mig inte det minsta bekväm och vet inte hur jag ska hantera alls. Även om hon inte är vad man ska säga "bråkig" så är hon den mer extroverta av döttrarna medan den äldre mer sluter sig då hon liksom mig är mer introvert.

  • Sat 28 Jan 2023 13:02
    #9
    +2

    Er familj har gått igenom något fruktansvärt. Mobbningen eller kommentarerna i skolan gör inte saken bättre. Och så ett mindre samhälle där "alla vet", där det är svårt att vara anonym...

    TS, jag tycker inte att du ska hänga upp dig för mycket på stringen, utan försöka ta ett helhetsgrepp om detta. Jag antar att både du och döttrarna har eller har haft psykologstöd tidigare? Hur ser ert nätverk ut? Släkt, vänner?

    Vad har du själv för stöd? Jag är inte den som "daddar" med ensamstående pappor, alla ensamstående mammor gör ju samma jobb utan lika mycket cred.

    Men du är inte en "vanlig" ensamstående pappa. Du är en helt ensam förälder som har varit med om något som närmast liknar en skräckfilm. Dina döttrar och deras mående är viktigast, men du är också viktig. Inte minst för dem.

  • Sat 28 Jan 2023 13:29
    #10
    fornminne skrev 2023-01-28 13:02:49 följande:

    Er familj har gått igenom något fruktansvärt. Mobbningen eller kommentarerna i skolan gör inte saken bättre. Och så ett mindre samhälle där "alla vet", där det är svårt att vara anonym...

    TS, jag tycker inte att du ska hänga upp dig för mycket på stringen, utan försöka ta ett helhetsgrepp om detta. Jag antar att både du och döttrarna har eller har haft psykologstöd tidigare? Hur ser ert nätverk ut? Släkt, vänner?

    Vad har du själv för stöd? Jag är inte den som "daddar" med ensamstående pappor, alla ensamstående mammor gör ju samma jobb utan lika mycket cred.

    Men du är inte en "vanlig" ensamstående pappa. Du är en helt ensam förälder som har varit med om något som närmast liknar en skräckfilm. Dina döttrar och deras mående är viktigast, men du är också viktig. Inte minst för dem.


    Det är tyvärr en by som "alla känner alla" på både gott och ont och speciellt en sådan stor grej gör ju att det blir att alla vet ännu fortare då en siren från ett utryckningsfordon ekar genom hela byn. Och det ekar ju än mer när det är flera. Dessutom bodde vi rätt centralt också i byn innan vi bytte lägenhet. Så det var ju en liten folksamling kring där vi bodde när jag kom hem.


    Döttrarna går hos en barnpsykolog som hjälper till att ge döttrarna en plattform eller vad man ska säga för att kunna bearbeta det hela. Jag själv däremot har väl haft lite diskussioner med en kurator på reumatologenheten (både jag och äldsta dottern har reumatism), men av vuxenpsykatrin i vår region har jag inga bra erfarenheter av utan de vill mest marinera hjärnan i psykofarmaka och sen grilla med ECT. Något som jag sett på min mor som har haft en del psykiska problem efter att hennes far tog sitt liv när hon var 16.


    Jag har hjälp lite från mina föräldrar, men min far (född 1940) åkte på en stroke i maj och min mor har sina problem också, så det blir väl lite sådär hjälp då hon lätt kan applicera sina känslor på just den här situationen. Sen har den äldre även pratat lite med min brorsdotter som är 21, men min bror och brorsdotter bor 30 mil bort och det är ju lite begränsat med vad de kan hjälpa.


    Även om jag av förklarliga skäl är lite överbeskyddande över dem så kan jag kanske ha lättare för att den äldre vill skaffa. För var ju själv i tonåren när stringtrosor slog igenom. Men så har vi situationen med den yngre då som är mer extrovert och så och vill vara lika sin storasyster som är hennes hjälte. Och där är jag inte alls bekväm med att hon vill ha.


    Och storasyster är det mycket för att hon vill minimera de bitar som folk kan hacka på henne för då som tidigare nämnt är hon nu känd som "dottern till psykfallet." Sen har vi även grubblerierna över vad det egentligen var som hände som gjorde att det bara tvärvände för deras mor en dag.


    Och med din liknelse över det så har vi gått från en familj som gillade skräckfilmer till att ha rensat ur de flesta av dem ut filmhyllan av förklarliga skäl.

Svar på tråden Döttrar och en inte helt lätt situation gällande underkläder.