• Anonym (Lisa)

Ligga med herpes

Hej!
    Jag ska ligga med en kille som jag nyss har fått veta har munherpes(munsår) och jag undrar hur orolig jag behöver vara för att bli smittad. Enligt internet kan han smitta även då han inte har ett aktivt utbrott, betyder detta att det aldrig är säkert för oss att kyssas eller ha sex? Hur ska jag tänka? Finns det något sätt att skydda sig annat än kondom och slicklapp?

• Svar på tråden Ligga med herpes
  • Anonym (H)

Min man har munherpes och jag har inte blivit smittad under våra snart 20 år. Han känner när utbrott är på gång, tar någon salva och undviker att pussa mig

• Anonym (Mx)

Sluta noja, ca70% av Sveriges befolkning har det. Om han inte har något utbrott så skulle jag inte bry mig det minsta.

• Anonym (Lisa)

Hur länge efter ett aktivt utbrott bör man vänta med att kyssa han?

• Anonym (Kvinna...)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-01-29 12:33:24 följande:

Hur länge efter ett aktivt utbrott bör man vänta med att kyssa han?

Tills munsåret är helt uttorkat. Jag har haft munherpes i många år. De senaste åren tog jag tabletter när jag kände att det var på gång (valtrex) så det bröt aldrig ut. Nu har jag inte haft det på minst 10 år så jag tror att det har växt bort. Du vet ju faktiskt inte om du själv har det eftersom extremt många människor har det latent i åratal. Det är verkligen inte hela världen utan jag tycker du överdriver enormt. Pussa inte på honom under pågående utslag, utöver det finns det inga problem. Jag tror inte jag någonsin har smittat någon, inte vad jag vet iaf trots långa förhållanden.
  • Anonym (Lisa)

Jag förstår att jag låter löjlig men jag vill inte bli smittad. 
    Men jag har vara inte stött på det här förut vad jag vet, därför jag är full i frågor.
    Med fullt torkat, menas det att det är okej att pussa på han (och oral) när han har fått en sårskorpa, eller efter sårskorpan har lossnat? Och när sorskorpan har lossnat och det som bara är en rodnad bör det väl vara helt grönt ljus eller?

• Anonym (sero)
    Anonym (H) skrev 2023-01-29 09:52:17 följande:

Min man har munherpes och jag har inte blivit smittad under våra snart 20 år. Han känner när utbrott är på gång, tar någon salva och undviker att pussa mig

Jag skulle säga att du har det till 99.9%, att du inte får några utbrott är en annan sak.
Svar på tråden Ligga med herpes