• hedentös

    Orolig inför utredning och psykosocialt samtal

    Jag är en kvinna på snart 38 år som vill ta hjälp av den offentliga vården för att bli gravid genom s.k assisterad befruktning. Idag lever jag som ensamstående, jag har egen hyresrätt, dock inte fast jobb ännu, men kommer troligtvis att få det inom några månader. 

    Under hösten har jag varit i kontakt med vården, närmare bestämt i samtal med en psykoterapeutstudent som vidareutbildar sig (detta var vad min vårdcentral kunde erbjuda i samtalsterapi), då mitt jobb och en del andra faktorer har påverkat mitt mående under hösten. 

    Jag kikade nyligen överst i min journal på 1177.se, och där ser jag att psykoterapeutstudenten har skrivit in diagnosen GAD (Generaliserat ångestsyndrom). Diagnosen har ställts efter att jag svarat på frågor ur ett formulär, med syftet att ringa in min diagnos. Jag har under samtalens gång flera gånger betonat att mitt mående är kopplat till mitt arbete, den stress det har medfört, samt en viss existentiell oro för framtiden (bl.a familjebildning, barn och att hitta en partner). 

    Nu känner jag mig ganska orolig. Detta står ju överst i min journal. Uppenbarligen kommer den person som utreder mig i det psykosociala samtalet att ha synpunkter på detta. Jag håller dessutom inte med om diagnosen, då oron inte är något jag går runt med hela tiden, utan att jag för det mesta är glad (vilket jag otaliga gånger sagt till henne under hösten!).

    Vad hade ni gjort i detta fall? Skulle ni försöka er på att få diagnosen återkallad?

Svar på tråden Orolig inför utredning och psykosocialt samtal