• malinmyra

    Ont i magen efter klyx

    Hej!

    Min son har haft förstoppningsproblematik sen nyfödd, han är nu snart 3 år. Vi har tidigare haft ett klyxschema som fungerat bra, dvs klyx varannan dag i nästan två månader. Men efter att han började med potta i december har han bajsat spontant varje dag och han har inte haft ont i magen om nätterna längre. På läkarens inrådan skulle vi då endast ge klyx efter behov, vilket vi har gjort ca var 4e-5e dag istället, då han börjat klaga på magont eller tappat aptiten. Men upplever generellt att han tömmer sig bättre nu med pottan.

    Däremot har han nu ist börjat må illa och sagt att han har haft ont i magen efter att han fått klyx. Detta kan hålla i sig i en eller två dagar efteråt. När vi höll klyxschemat upplevde vi att han tömde sig och mådde bra därefter.

    Ska ta kontakt med hans läkare imorgon på måndag, men vill bara höra om ngn annan har erfarenhet av detta? 

  • Svar på tråden Ont i magen efter klyx
  • malinmyra
    Långbenopluto skrev 2023-01-29 10:16:24 följande:

    Ni ska kontakta er läkare imorgon.


    Ja, det ska vi. Har ni varit med om liknande? 
  • Anonym (A)

    Jag funderar på om det kan räcka med resulax istället för klyx? Det kanske ger mindre besvär.

  • malinmyra
    Anonym (A) skrev 2023-01-29 10:25:09 följande:

    Jag funderar på om det kan räcka med resulax istället för klyx? Det kanske ger mindre besvär.


    Jag har också funderat på det, men samtidigt tänkt att klyx även rensar högre upp. Tidigare gav vi ofta resulax, men har aldrig fått samma effekt som av klyx. Då vi gett resulax säger han ofta att han behöver bajsa mer även efteråt, men det kommer inget..

    Men ja, det kanske är värt att testa om han får problem ikväll igen.
    Tack för svar!
  • Anonym (A)

    Jag antar att han får Laktulos, Movicol eller liknande? 

  • malinmyra
    Anonym (A) skrev 2023-01-29 10:43:25 följande:

    Jag antar att han får Laktulos, Movicol eller liknande? 


    Ja, 3 påsar movicol per dag. Det är inte hårt det som kommer ut och det kommer varje dag, men vi/de vet inte riktigt vad som är fel.. 
  • malinmyra

    Han kom in nu och hade så ont så han grät, så jag gav en till klyx, trots att han fick en igår em också. Och det kom massor igen. Så det var förmodligen att första klyxen inte fått bort allt 

    Blir läkarkontakt imorgon igen och förmodligen mätning av rektaldiametern igen. Får se om vi måste sätta in schema på varannan dag igen.

  • Anonym (Leila)

    klyx på schema? jag hörde att man ska vara väldigt sparsam med det då det sätter ut tarmens normala förmåga att tömmas. men kanske är fel


    min dotter är 3 år, hon har varit förstoppad sen 6 månader ca. ger vi omnilax dag å kväll, fungerar för det mesta.

  • malinmyra
    Anonym (Leila) skrev 2023-01-29 19:04:19 följande:

    klyx på schema? jag hörde att man ska vara väldigt sparsam med det då det sätter ut tarmens normala förmåga att tömmas. men kanske är fel


    min dotter är 3 år, hon har varit förstoppad sen 6 månader ca. ger vi omnilax dag å kväll, fungerar för det mesta.


    Oj... Var har ni hört det ifrån? Jag har frågat min sons tarmterapeut, men hon sa att det inte alls stör tarmfunktionen.
  • malinmyra
    Anonym (Leila) skrev 2023-01-29 19:04:19 följande:

    klyx på schema? jag hörde att man ska vara väldigt sparsam med det då det sätter ut tarmens normala förmåga att tömmas. men kanske är fel


    min dotter är 3 år, hon har varit förstoppad sen 6 månader ca. ger vi omnilax dag å kväll, fungerar för det mesta.


    Han får ju movicol också, som är detsamma som omnilax. Men problemet är inte att bajset är hårt egentligen.. Han har förmodligen bara inte hittat rätt sätt att tömma sig.. 
Svar på tråden Ont i magen efter klyx