• PrettyTiedUp

    Bli gravid trots lågt spermieantal?

    Hur stora är oddsen att bli gravid trots lågt spermieantal?

    Min sambo har endast 12 miljoner spermier per milliliter, vi har försökt i över ett år och han ska om några veckor lämna ett till spermaprov. Tiden går långsamt och det känns på något vis lönlöst att fortsätta försöka. Jag är 34 så jag känner mig lite stressad. 
  • Svar på tråden Bli gravid trots lågt spermieantal?
  • Jibe92

    Var tvungen att kommentera eftersom du skriver att han har just 12 miljoner - det har min sambo också och vi har ett gemensamt barn som kom till spontant. Dock kämpade vi för syskon i flera år och gjorde till sist en fertilitetsutredning som visade att han hade få spermier.

    Så det går att bli spontant gravida, men jag vet inte hur mycket tur vi hade. Jag har inte haft skydd på sex år och aktivt försökt skaffa syskon i två år utan minsta antydan till streck. Därför har vi valt att gå vidare med IVF.

  • PrettyTiedUp

    Jibe92 tack för ditt svar! Då kan det alltså gå om vi fortsätter försöka. Men det känns inte så hoppfullt när man nyss försökt för 18:e gången.
    Jag gissar att det blir IVF för oss, jag hoppas bara inte det drar ut på tiden alltför mycket. I höst hoppas jag att jag får bli gravid. 

  • majgrönska

    Till viss del kan det gå att påverka spermieantal själv. Nikotin och alkohol samt övervikt kan minska antalet. Hälsosamt leverne och vitamintillskott kan hjälpa till. Och att hålla sig sval. Det finns faktiskt kalsonger som man har i frysen för att kyla ner pungen... Ingen aning om det verkligen fungerar! Det finns en del att läsa om dessa saker nätet, även om man förstås får vara lite källkritisk.
    Sök hjälp av vården men det skadar ju inte att se om man kan förbättra något av ovanstående under tiden. :)

Svar på tråden Bli gravid trots lågt spermieantal?