Katt med kristaller i urinen. :-(
Jag har en pojkkatt på nästan tre år som satte sig och försökte kissa gång på gång i lördags morse. Vi åkte direkt till veterinären där hon lyckades klämma ut ett par droppar och sa att det var ganska många struviter, kristaller i urinen. Det var dessutom lite blod i dropparna.
Hon gav honom en långtidsverkande antibiotikaspruta som ska verka i 2 veckor för urinvägsinfektion.
Han fick även en medicin som ska tas två gånger om dagen för spasm i urinleden/blåsan.
Han fick byta foder till ett foder för urinhälsa.
Under natten till söndag kissade han 4 gånger men jag har inte sett honom kissa "bra" sen i söndagsmorse. Några små skvättar har det kommit dock.
Första gången han kissade på lördagkväll så kom det bara en droppe två gånger på rad under fem minuter och han ylade lite och efter att han hade fått spasm-medicinen så kissade han ganska mycket en halvtimme senare utan att yla.
Han har ätit bra hittills med burkmat utspätt med mycket vatten. Han dricker kattmjölk och lite vatten men inte i några mängder tyvärr.
Han har epilepsi och fick 4 hemska anfall på 15 minuter så fort vi kom hem från veterinären. Det var dom värsta anfallen jag har sett honom ha.
Pratade med veterinären idag som säger att han inte har urinstopp för att han äter och dricker och för att han ju kissar lite. Men jag vill att han ska kissa mer! Har jag inte sett honom kissa ganska mycket tills imorgon så får han åka in igen.
Det finns säkert många här som har haft samma problem med sina katter. Alla råd, stora som små, uppskattas stort.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-30 18:59
Jag glömde säga att blåsan var helt tom när han var hos veterinären i lördagsmorse.
Katten har även varit otroligt stressad sen i torsdags då vi har omfattande husreparationer som började då.