• Anonym (Katten)

Katt med kristaller i urinen. :-(

Jag har en pojkkatt på nästan tre år som satte sig och försökte kissa gång på gång i lördags morse. Vi åkte direkt till veterinären där hon lyckades klämma ut ett par droppar och sa att det var ganska många struviter, kristaller i urinen. Det var dessutom lite blod i dropparna. 

Hon gav honom en långtidsverkande antibiotikaspruta som ska verka i 2 veckor för urinvägsinfektion. 
    Han fick även en medicin som ska tas två gånger om dagen för spasm i urinleden/blåsan.
    Han fick byta foder till ett foder för urinhälsa. 

Under natten till söndag kissade han 4 gånger men jag har inte sett honom kissa "bra" sen i söndagsmorse. Några små skvättar har det kommit dock. 
    Första gången han kissade på lördagkväll så kom det bara en droppe två gånger på rad under fem minuter och han ylade lite och efter att han hade fått spasm-medicinen så kissade han ganska mycket en halvtimme senare utan att yla. 

Han har ätit bra hittills med burkmat utspätt med mycket vatten. Han dricker kattmjölk och lite vatten men inte i några mängder tyvärr. 

Han har epilepsi och fick 4 hemska anfall på 15 minuter så fort vi kom hem från veterinären. Det var dom värsta anfallen jag har sett honom ha. Gråter 

Pratade med veterinären idag som säger att han inte har urinstopp för att han äter och dricker och för att han ju kissar lite. Men jag vill att han ska kissa mer! Har jag inte sett honom kissa ganska mycket tills imorgon så får han åka in igen. 

Det finns säkert många här som har haft samma problem med sina katter. Alla råd, stora som små, uppskattas stort. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-30 18:59
    Jag glömde säga att blåsan var helt tom när han var hos veterinären i lördagsmorse.

Katten har även varit otroligt stressad sen i torsdags då vi har omfattande husreparationer som började då.

• Svar på tråden Katt med kristaller i urinen. :-(
  • Anonym (Fråga)

Om katten dricker dåligt så kanske han är uttorkad. Min katt fick dropp/vätska insprutat i nacken som hjälp för uttorkning. Kanske din katt behöver, om det är mycket vätska kanske det hjälper till att spola ut kristallerna.

• Anonym (katt)

En katts normala vätskebehov ligger på 50 ml/kg kroppsvikt och dygn. Det är viktigt att hålla en jämn vätskebalans och katter som dricker för lite riskerar att få problem med njurskador och förstoppning. Får din katt i sig för lite vätska? Här följer tips och råd på hur man kan få katten att dricka mer vatten.

Sära på mat- och vattenskålarna. I regel vill katter inte dricka på samma ställe som de äter. Detta är för att de vill undvika att spendera tid vid sitt bytesdjur, som i det här fallet är matskålen. Om man särar på skålarna åtminstone 1,5 meter brukar det ge katten mer ro att dricka ordentligt och få i sig rätt mängd vatten. Det är bra om vattenskålen inte står nära kattlådan heller.
    Sätt ut flera skålar på olika ställen i hemmet och även utomhus, om katten är en utekatt.
    Ha vattnet i en skål med bred diameter, så att katten inte behöver sticka ner huvudet i skålen och slå i morrhåren ? det tycker de inte om.
    Testa olika typer av vattenskålar. Vissa katter tycker inte om vare sig plastskålar eller metallskålar, då det kan ge smak på vattnet. Glas- och porslinsskålar kan då fungera bättre.
    Blanda ut kattens mat med lite vatten. Detta kan man göra både med torr- och mjukfoder.
    Rinnande vatten kan vara lite mer spännande att dricka. Testa att se om katten vill dricka ur kranen eller prova en vattenfontän.

Byt vattnet och rengör skålen varje dag.
    www.sveland.se/articles/katt/sa-far-du-katten-att-dricka-mer-vatten/
  • Minkoppte

Vill även göra en sidonotering om FIC, en stressrelaterad åkomma i urinblåsan. Detta med anledning av att du nämner husrenovering och stressad kisse, FIC orsakar smärta och om det tillstöter så behövs smärtlindring (avsedd för katt) för att underlätta tillståndet. 

• Spucks

Min katt har haft struviter i blåsan i höstas - vi märkte det pga blod i urinet. Hon fick en spruta, precis som din, och så får vi ge henne "Urocid"-pasta. Den innehåller olika mineraler som löser upp kristallerna. Vi ska ge den i minst ett halvt år, sedan gör de en ny undersökning (det gjordes ultraljud och en laborundersökning av urinet), men blodet var borta redan efter några dagar och mängden kiss och storleken av de olika kisshögar har sett normal ut efter en vecka ungefär.

• EnAnonumius

Det många inte tänker på är att katter har det inbyggt i sitt DNA att "stillastående vatten= dåligt vatten".
    Detta har med att göra att ute i naturen så bildas det lättare bakterier i stillastående vatten än i rinnande vatten. Man kan lösa detta problem med att få katter att dricka mer vatten genom att skaffa en dricksfontän.
    Något man skall också ha i minnet att katterna skaffar upp till 80% av sin vätska via maten. Så blötfoder är bättre än torrfoder.

Tycker du stressar upp dig lite för mycket. Det har ju knappt gått tre dagar, tycker du skall avvakta lite så att medicinerna hinner och börja verka ordentligt.   Ge någon vecka.

Innan någon börjar kommentera mig med "sån är ju inte min katt", så skall jag bara säga självklart finns det individer som avviker, "typ "undantagen som bekräftar reglerna".

(Animal Planet är bra till mycket om man vill lära sig om vilda respektive tama djur )

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Katten)
    Anonym (Fråga) skrev 2023-01-30 19:15:47 följande:
    Om katten dricker dåligt så kanske han är uttorkad. Min katt fick dropp/vätska insprutat i nacken som hjälp för uttorkning. Kanske din katt behöver, om det är mycket vätska kanske det hjälper till att spola ut kristallerna.
    Vi pratade om det men då han är en gatukatt som är extremt rädd för alla utom mig så bestämde vi oss för att inte göra det om det inte blir akut. Jag försöker göra maten så vattnig som möjligt. 

Hade din katt urinstopp eller "bara" irritation och kristaller?
    Minkoppte skrev 2023-01-30 19:36:19 följande:
    Vill även göra en sidonotering om FIC, en stressrelaterad åkomma i urinblåsan. Detta med anledning av att du nämner husrenovering och stressad kisse, FIC orsakar smärta och om det tillstöter så behövs smärtlindring (avsedd för katt) för att underlätta tillståndet. 
    Han fick en spruta med smärtlindring men har ingen sen den gick ur kroppen nästa dag. Men han ylar inte längre när han kissar och slickar sig inte där nere så jag antar att det är ett bra tecken. Jag fasade för renoveringen och nu undrar jag om katten kommer att vara så här stressad och ha urinproblem hela tiden.
    Spucks skrev 2023-01-30 19:45:22 följande:
    Min katt har haft struviter i blåsan i höstas - vi märkte det pga blod i urinet. Hon fick en spruta, precis som din, och så får vi ge henne "Urocid"-pasta. Den innehåller olika mineraler som löser upp kristallerna. Vi ska ge den i minst ett halvt år, sedan gör de en ny undersökning (det gjordes ultraljud och en laborundersökning av urinet), men blodet var borta redan efter några dagar och mängden kiss och storleken av de olika kisshögar har sett normal ut efter en vecka ungefär.
    Jag har inte hört om Urocid men ska fråga veterinären om den. 

Hade din katt totalstopp? 
    Var kissandet lite si och så under hela den första veckan? För ibland tror jag att det är okej för att ett halvt dygn senare inte tro det igen. Det verkar gå i vågor det här. Han är inne på tredje dagen. 

Katt; bra råd i #2. 

• Spucks
    Anonym (Katten) skrev 2023-01-30 20:16:29 följande:
    Hade din katt totalstopp? 
    Var kissandet lite si och så under hela den första veckan? För ibland tror jag att det är okej för att ett halvt dygn senare inte tro det igen. Det verkar gå i vågor det här. Han är inne på tredje dagen. 

Nej, hon kissade, men lite åt gången. Det gick i vågor innan jag gav pasten, då var det ibland blodig och ibland inte. Men sedan blev det bara bättre, utan att jag märkte någon försämring.
  • Anonym (Katten)
    Spucks skrev 2023-01-30 21:11:32 följande:
    Nej, hon kissade, men lite åt gången. Det gick i vågor innan jag gav pasten, då var det ibland blodig och ibland inte. Men sedan blev det bara bättre, utan att jag märkte någon försämring.
    Gick hon flera gånger i rad då också utan att något/så mycket kom? Innan pasten alltså. Ska absolut fråga efter den. Fick hon nytt foder också för urinhälsa?
  • Spucks
    Anonym (Katten) skrev 2023-01-30 21:18:25 följande:
    Gick hon flera gånger i rad då också utan att något/så mycket kom? Innan pasten alltså. Ska absolut fråga efter den. Fick hon nytt foder också för urinhälsa?
    Jag vet inte jag iakttar de inte på toan ;)
    Nej, inget nytt foder, bara sprutan och pasten.
Svar på tråden Katt med kristaller i urinen. :-(