• Anonym (Jenny)

Blir aldrig av med min knottriga panna!

Jag har haft en knottrig panna så länge jag minns. Det spelar tydligen ingen roll vad jag lägger på eller inte lägger på gällande hudvård. Tom när jag inte la någon kräm alls på ett par månader i pannan så var det kvar.

Frågade hudläkaren men hon bad mig komma till hennes privata klinik och köpa massa dyra produkter och jag gick inte dit för att jag tyckte att det var oprofesionellt. 

Det är inte finnar och går inte att klämma. Vad kan det vara som sitter i tiotals år???

Jag har underlagskräm en gång i kvartalet så det är inte smink som orsakar det. 

Förra veckan köpte jag The Ordinary Niacin zink tror jag det heter som ska vara för oren hy men har inte sett några resultat så här fort såklart. 

Finns det någon snälla själar som kan hjälpa mig här? 

• Svar på tråden Blir aldrig av med min knottriga panna!
  • Anonym (Vio)

Innan jag ger tips så vill jag gärna veta mer :)

Hur länge ger du krämer en chans tills du slutar eller byter? Har du kollat om du har hormonell-obalans? Hur är det med sömn och stress? Dricker du tillräckligt med vatten? Är du allergisk mot något eller har intoleranser mot viss mat som du ändå äter? 
    Vad exakt använder du till huden just nu dagligen?

Sen undrar jag om din hudläkare inte ens nämnde om vad det var? Hur som så som du beskriver det så låter det som fungal akne.. Men svårt att säga såklart.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Bulan) skrev 2023-01-31 20:50:20 följande:
    Kan det vara såna här?:

www.kry.se/fakta/hudsjukdomar/keratosis-pilar.../
    Ska se om det kan stämma. 
    Anonym (Vio) skrev 2023-01-31 20:56:04 följande:
    Innan jag ger tips så vill jag gärna veta mer :)

Hur länge ger du krämer en chans tills du slutar eller byter? Har du kollat om du har hormonell-obalans? Hur är det med sömn och stress? Dricker du tillräckligt med vatten? Är du allergisk mot något eller har intoleranser mot viss mat som du ändå äter? 
    Vad exakt använder du till huden just nu dagligen?

Sen undrar jag om din hudläkare inte ens nämnde om vad det var? Hur som så som du beskriver det så låter det som fungal akne.. Men svårt att säga såklart.
    Har krämerna länge i taget. Som nu senaste åren har jag endera använt Lumene eller The Ordinary och Aco rengöring, den rosa parfymfria milda tvätten. 
    Exakta produkter senaste året är Aco tvätt, Lumene fuktgivande toner några dagar i veckan. Kräm; hyaluronsyra och HA-krämen från The Ordinary eller Lumene Hydra gel eller Hydra nattkräm. 

Genom åren har jag testat många olika hudvårdsprodukter men alltid snälla och oftast parfymfria varianter men knottrorna har bestått. 

Jag har använt masker eller någon peeling någon gång i kvartalet om ens det. 

Hormonell obalans vet jag inte om jag har men ingen läkare har nånsin sagt något och då har jag haft det i årtionden isf. 

Inga allergier eller intoleranser vad jag vet om. 

Sover bra, stressar inget speciellt och dricker säkert 1,5 liter rent vatten om dagen bortsett från andra drycker. 

Hur botar man fungal acne? Kan man ha det i tiotals år? 

• Anonym (Vio)

Låter som att du testat en hel del utan resultat.. 
    Men är knottrorna alltid samma eller minskar/ökar det i perioder? Och hur skulle du beskriva din hud, fettig/torr? 

Ja det kan man om man inte behandlar det. Fungal akne kan man få bort med ketokonazol mjällschampo, MEN nu vet vi ju inte om det är det du har så isåfall får du testa på egen risk.

Men jag tycker det är konstigt att ingen läkare har hjälpt dig. Jag tycker defenitivt att du ska kolla upp om du har någon hormonell rubbning samt även kolla din tarmhälsa.

• Jessi89

Jag hade problem med knottrig panna som yngre. Det var inte finnar utan som små plitor. Min hy var även väldigt fet. vet inte om du har samma problem som jag hade. Men det som hjälpte för mig var saltvatten. Jag kokade upp lite vatten och mycket havssalt på kvällen och när det svalnat så tvätta jag pannan utan skölja av förrän morgonen dagen efter. Det sved en lite men efter några veckor försvann plitorna.

Kanske värt att testa :) 

• Anonym (Meister)

Har du en gluten allergi? Hört att finnar på pannan har att göra med magen. 

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Vio) skrev 2023-01-31 21:44:34 följande:
    Låter som att du testat en hel del utan resultat.. 
    Men är knottrorna alltid samma eller minskar/ökar det i perioder? Och hur skulle du beskriva din hud, fettig/torr? 

Ja det kan man om man inte behandlar det. Fungal akne kan man få bort med ketokonazol mjällschampo, MEN nu vet vi ju inte om det är det du har så isåfall får du testa på egen risk.

Men jag tycker det är konstigt att ingen läkare har hjälpt dig. Jag tycker defenitivt att du ska kolla upp om du har någon hormonell rubbning samt även kolla din tarmhälsa.
    Det känns som att det är jämna plågor. Det där Ordinary serumet ska tydligen hjälpa mot fungal acne om det nu är det jag har så jag ska ge det en chans att verka. 

Hyn är typisk t-zon, så lite oljig där och torr på kinderna. 

Får höra efter hos läkaren. 
    Jessi89 skrev 2023-01-31 21:58:48 följande:
    Jag hade problem med knottrig panna som yngre. Det var inte finnar utan som små plitor. Min hy var även väldigt fet. vet inte om du har samma problem som jag hade. Men det som hjälpte för mig var saltvatten. Jag kokade upp lite vatten och mycket havssalt på kvällen och när det svalnat så tvätta jag pannan utan skölja av förrän morgonen dagen efter. Det sved en lite men efter några veckor försvann plitorna.

Kanske värt att testa :) 
    Det ska jag absolut testa när jag har sett vad serumet ger för effekt. Jag vill inte börja blanda just nu bara. 
    Anonym (Meister) skrev 2023-01-31 22:19:48 följande:
    Har du en gluten allergi? Hört att finnar på pannan har att göra med magen. 
    Intressant. Men jag har ingen glutenintolerans vad jag vet om. Jag dricker Proviva varje dag för att få i mig sånt som är bra för magen. 

Svar på tråden Blir aldrig av med min knottriga panna!