• Metafor

    Min sambo svär åt vår dotter

    Min sambo och jag har två barn, ena är bebis och andra är 2 och ett halvt. Vi har varit tillsammans i 10 år.

    Vår relation är bra i det stora hela men något som var ett problem innan barn redan var att när han blir sur och irriterad lätt kan kasta ur sig "men din idiot" "shit vad korkad" "du är ju dum i huvudet". Jag har såklart varit skitarg över detta och sagt att det INTE är okej. Han säger att det är hans sätt att avreagera sig, att det inte är så illa. Varav jag säger att det är skitsamma vad det är för honom. Det är INTE okej. Han har faktiskt bättrat sig i omgångar men när han är väldigt trött eller hangry så kommer det ibland ändå. 

    Sen vi fick barn så har han börjat ta ut det på vår dotter. Han höjer rösten ibland och kastar ur sig liknande saker. Jag blir tokig och säger att han INTE får prata så till vårat barn. Han sover just nu med med henne och en gång hörde jag hur han sa "din lilla skit" det vände sig i magen på mig. Jag sa igen att han INTE får prata så. Varav han igen försökt bättra sig. Jag vet att flera kommer skriva att jag ska lämna honom men utöver detta så är han både en bra man och en bra pappa. Dottern föredrar till och med honom och är superpappig. Jag orkar mig ofta hur såna ord träffar henne men alternativet är inte att gå och lämna mina barn varannan vecka hos honom. De ska ha alltid ha min trygghet och kärlek nära. Och inte i ett annat hem. Han älskar oss men verkar inte fatta hur illa hans beteende är. Vad gör jag??

  • Svar på tråden Min sambo svär åt vår dotter
  • Anonym (Anna)

    Agera markera det är din skyldighet som förälder! Förbättra sig?! Sitter du och inväntar en instabil vuxen som uppenbarligen behöver besöka psykiatrin ska visa framsteg, medans en så kallat pappa verbalt utsätter barnet för psykisk misshandel med gränslöst lågt tålamod. För barnens skull alla dagar i veckan hade jag varit du slängt ut fanskapet alt ställt ultimatum av honom att söka hjälp alt kontaktat socialtjänsten. Vakna innan barnen blir påverkad där du får senare uppsöka BUP i framtiden för att du satt och rullade tummar invänta bättre tider. Borde vara körkort för att få skaffa barn, han ska förtjäna ha barn inte tvärtom barnen som ska anpassa sig efter när det passar hans humör. Hoppas förskolan får vetskap och gör en orosanmälan.

  • Metafor

    Tack för ditt svar. Som du säkert förstår är detta något jag tänkt på otroligt mycket. Vad innebär det att kontakta socialen? Jag vill att han ska få hjälp och framförallt förstå allvaret men jag är så rädd de ska ta vår dotter ifrån mig som jag ju älskar över allt annat. Dessutom så är hon ju otroligt fäst vid honom. Så att ta henne ifrån honom skulle i nuläget krossa henne. Jag vill ju först och främst precis som du skriver markera och få honom att förstå allvaret. Att jag kommer lämna honom och att ha en förstår att hans beteende kommer skada henne för livet om han inte ändrar sig nu

  • Anonym (000)

    Jätte bra att du ser detta och säger ifrån till din partner. Att du skriver här är väl också ett uttryck för att du inte är nöjd med situationen.

    Man kan göra en ansökan till soc själv (inte en anmälan) om att man önskar få stöd i föräldrarollen. DET borde han verkligen göra! 

    De "tar" inte er dotter ifrån er, men det är klart, kan han inte sluta med sitt beteende och du inte klarar av att lämna i en förlängning, så måste man givetvis fundera över en familjs förmåga att ge ett kärleksfullt hem till barn .Där är ni ju dock inte nu och troligen blir det aldrig så. Men han måste, MÅSTE ta hjälp och fatta att han inte har rätt att slänga ur sig sånt där. Rätt vad det är har ni en liten 4-åring på förskolan som säger samma saker som pappa säger, till de andra barnen eller till personalen och DÅ blir det troligen en orosanmälan från dem. Undvik ett sådant scenario genom att stämma i bäcken nu. 

  • Spucks

    Han behöva höra att det inte är okej alls från någon utomstående. Ta med honom till samtal hos BVC eller någon annanstans där man kan få föräldrarrådgivning. Om någon neutral utomstående förklarar för honom hur han skadar sitt barn med sitt sätt, kanske han fattar. Sedan kan han besöka en kurs där man lär sig att ändra sitt uttryckssät.

  • Guppi1234

    Det finns flera kurser inom kommunen med fokus på föräldraskap, din partner kanske ska gå en av dem? 

    Jag känner en som gått Trygghetscirkeln och var nöjd. Kolla upp vad som finns där du bor. 

  • Anonym (nu)

    Det har gått några månader nu, hur har det gått TS?

Svar på tråden Min sambo svär åt vår dotter