• Anonym (Pendl­ande feber)
    Wed 1 Feb 2023 22:04
    1467 visningar
    13 svar
    13
    1467

    Pendlande feber

    Idag går vi in på dag 7 där sonen på 1 är har feber roll och from dygnet runt. Han vaknar feberfri pigg som vanligt. Leker och har sig hela dagen, sen framåt 17/18 tiden kommer febern med 38-39 graders feber.
    Feber hela natten och sen vaknar han feberfri igen.

    Vad kan detta vara?

    Googla ska man inte göra. I morgon ska vi till vc där en koll. 
  • Svar på tråden Pendlande feber
  • Anonym (S)
    Wed 1 Feb 2023 22:10
    #1

    Om barnet har haft feber kvällen innan så ska han så klart inte leka runt som vanligt dagen efter, kroppen behöver fortfarande återfå sin styrka. Låt honom friskna till helt innan ni har aktiviteter som vanligt, fram till dess gäller vila och lugn. Kroppen försöker kämpa mot ett virus den inte riktigt orkar övervinna eftersom energin går åt till annat, eller att det bara är väldigt segdraget. En vecka är inte särskilt lång tid att vara sjuk, däremot ska man uppsöka läkare redan efter fyra dagar med feber.

  • Thu 2 Feb 2023 07:19
    #2

    Får han febernedsättande mediciner?

  • Anonym (Pendl­ande feber) Trådstartaren
    Thu 2 Feb 2023 08:32
    #3
    Spucks skrev 2023-02-02 07:19:22 följande:

    Får han febernedsättande mediciner?


    Ja jag är inte helt dum. Har 5 barn så lite har man lärt sig. Han får Ipren varvat med Alvedon när det är som jobbigast. 
  • Thu 2 Feb 2023 08:42
    #4
    Anonym (Pendlande feber) skrev 2023-02-02 08:32:01 följande:
    Ja jag är inte helt dum. Har 5 barn så lite har man lärt sig. Han får Ipren varvat med Alvedon när det är som jobbigast. 
    Men då är ju klart att febern går upp och ner jämt! Som i första svaret du fått behöver barnet vila som sjuk. Om man sänker febern mår barnet bra och leker såklart, istället för att vila. Så dröjer det länge innan han blir frisk.
    Feber behöver bara sänkas när den är rätt hög och 38-39 är inte särskilt hög för ett barn. 
  • Anonym (Pendl­ande feber) Trådstartaren
    Thu 2 Feb 2023 09:34
    #5
    Spucks skrev 2023-02-02 08:42:55 följande:
    Men då är ju klart att febern går upp och ner jämt! Som i första svaret du fått behöver barnet vila som sjuk. Om man sänker febern mår barnet bra och leker såklart, istället för att vila. Så dröjer det länge innan han blir frisk.
    Feber behöver bara sänkas när den är rätt hög och 38-39 är inte särskilt hög för ett barn. 
    Han får när han toppar 40 grader och lite till. 
  • Anonym (hur)
    Thu 2 Feb 2023 09:39
    #6
    Anonym (Pendlande feber) skrev 2023-02-01 22:04:24 följande:
    Pendlande feber
    Idag går vi in på dag 7 där sonen på 1 är har feber roll och from dygnet runt. Han vaknar feberfri pigg som vanligt. Leker och har sig hela dagen, sen framåt 17/18 tiden kommer febern med 38-39 graders feber.
    Feber hela natten och sen vaknar han feberfri igen.

    Vad kan detta vara?

    Googla ska man inte göra. I morgon ska vi till vc där en koll. 
    Hur länge har det här hållit på? Är det en vecka eller flera veckor? På en vecka skulel jag säga att det är normala fluktuationer i feber. Och ett barn kan absolut leka och vara hur pigg som helst under en tid på dygnet och sen krokna i feber ett tag senare. Har det däremot hållit på i veckor så bör du absolut kolla upp det, vilket du ju ska vad jag förstår. 

    Och det här med att vila som du fått råd från några andra, visst, det är bra att vila när man är sjuk, men inte så lätt att styra en pigg 1-åring. Låt hen vara pigg och leka när hen är pigg och orkar leka, det är inte alls så att det hindrar hen att bli frisk, det är så barn fungerar.  
  • Anonym (Ok)
    Thu 2 Feb 2023 09:58
    #7

    Har du fått råd från sjukvården att kombinera Ipren och Alvedon?
    jag hade inte gjort det på en sån liten utan att ha fått det från sjukvården. Hade varit försiktig med Ipren överhuvudtaget till barn om inte det är den inflammationshämmande effekten man behöver.

  • Anonym (Pendl­ande feber) Trådstartaren
    Thu 2 Feb 2023 12:00
    #8
    Anonym (hur) skrev 2023-02-02 09:39:17 följande:
    Hur länge har det här hållit på? Är det en vecka eller flera veckor? På en vecka skulel jag säga att det är normala fluktuationer i feber. Och ett barn kan absolut leka och vara hur pigg som helst under en tid på dygnet och sen krokna i feber ett tag senare. Har det däremot hållit på i veckor så bör du absolut kolla upp det, vilket du ju ska vad jag förstår. 

    Och det här med att vila som du fått råd från några andra, visst, det är bra att vila när man är sjuk, men inte så lätt att styra en pigg 1-åring. Låt hen vara pigg och leka när hen är pigg och orkar leka, det är inte alls så att det hindrar hen att bli frisk, det är så barn fungerar.  
    Vi kom till vc men blir v skickade till barnakuten då han inte kissat sen igår kväll. Och vill inte dricka så mycket. 
  • Thu 2 Feb 2023 12:40
    #9
    Anonym (Pendlande feber) skrev 2023-02-02 09:34:02 följande:
    Han får när han toppar 40 grader och lite till. 
    Men du skrev ju 38-39??? Eller blir det mer under natten?
    Anonym (Pendlande feber) skrev 2023-02-02 12:00:38 följande:
    Vi kom till vc men blir v skickade till barnakuten då han inte kissat sen igår kväll. Och vill inte dricka så mycket. 
    Hoppas han tillfrisknar snart!
  • Anonym (Pendl­ande feber) Trådstartaren
    Mon 6 Feb 2023 09:46
    #10
    Spucks skrev 2023-02-02 12:40:52 följande:
    Men du skrev ju 38-39??? Eller blir det mer under natten?
    Anonym (Pendlande feber) skrev 2023-02-02 12:00:38 följande:
    Vi kom till vc men blir v skickade till barnakuten då han inte kissat sen igår kväll. Och vill inte dricka så mycket. 
    Hoppas han tillfrisknar snart!
    Han går uppemot 41 grader om nätterna. Då får han  ipren och Alvedon.

    Har fått från barnakuten att ge båda två. 
  • Anonym (Pendl­ande feber) Trådstartaren
    Mon 6 Feb 2023 09:47
    #11
    Anonym (Ok) skrev 2023-02-02 09:58:50 följande:

    Har du fått råd från sjukvården att kombinera Ipren och Alvedon?
    jag hade inte gjort det på en sån liten utan att ha fått det från sjukvården. Hade varit försiktig med Ipren överhuvudtaget till barn om inte det är den inflammationshämmande effekten man behöver.


    Barnakuten säger varhe gång att jag ska kombinera 
  • Mon 6 Feb 2023 13:40
    #12
    Anonym (Pendlande feber) skrev 2023-02-06 09:46:46 följande:
    Han går uppemot 41 grader om nätterna. Då får han  ipren och Alvedon.

    Har fått från barnakuten att ge båda två. 
    Usch, stackars liten Rynkar på näsan Är det fortfarande såhär nu?
  • Anonym (Pendl­ande feber) Trådstartaren
    Mon 6 Feb 2023 14:48
    #13
    Spucks skrev 2023-02-06 13:40:06 följande:
    Usch, stackars liten Rynkar på näsan Är det fortfarande såhär nu?
    Nä inte lika illa. Han pendlar mellan 38-39 grader. 
Svar på tråden Pendlande feber