• Anonym (Lo)

    Ger Elvanse utslag på drogtest?

    Jag söker nytt jobb och det står i ansökan att de ska göra drogtest. Äter Elvanse för ADHD och undrar nu om det kommer ge utslag på testet.

    Vill ogärna uppge min diagnos då folk har för mkt fördomar (tidigare erfarenhet). 

  • Svar på tråden Ger Elvanse utslag på drogtest?
  • Anonym (Behandlare)

    Ja det ger utslag och det är naturligtvis viktigt att du är ärlig med att du tar elvanse för att undvika missförstånd. När drogtestet skickas på analys kommer de även kunna utläsa att det rör sig om just läkemedel. 

  • Anonym (Lo)
    Anonym (ssk) skrev 2023-02-02 13:46:50 följande:

    Ja, det ger utslag.


    Ok, hur gör man då? känns verkligen inte kul att behöva uppge sin diagnos innan man ens blivit anställd. 

    Hur lång tid innan den går ur kroppen? Tänker om jag ska göra ett uppehåll 
  • Anonym (Ärligt)

    Jag som utbildare på industrijobb tycker det är viktigt att få reda på ev diagnoser som påverkar hur du som nyanställd bäst lär dig jobbet och funkar i gruppen.

  • Anonym (Syns)

    Ja, det kommer ge utslag. Det tar 2-4 dagar att gå ur kroppen så vet du när testet är kan du hoppa över några dagar innan. Ska de göra tester regelbundet under anställningen får du antigen berätta eller byta till en medicin som inte syns på tester t.ex Atomoxetin. 

  • Anonym (Lo)
    Anonym (Ärligt) skrev 2023-02-02 14:01:12 följande:

    Jag som utbildare på industrijobb tycker det är viktigt att få reda på ev diagnoser som påverkar hur du som nyanställd bäst lär dig jobbet och funkar i gruppen.


    Fast nej, en diagnos säger ingenting om man bara utgår ifrån den och väljer att sätta in folk i fack på förhand. Man gör bäst i att fråga hur just denna person lär sig, och det svarar jag gladeligen på. Men min diagnos är privat och inget jag vill berätta för en arbetsgivare innan jag ens är anställd. 
Svar på tråden Ger Elvanse utslag på drogtest?