• Anonym (otålig)

    När läge att stämma av om man träffar andra?

    Som rubriken - när är det läge att stämma av med sin dejt hur den ser på vart vi är på väg och om den träffar någon annan? Efter hur lång tid ?brukar? ni ta upp det?

  • Svar på tråden När läge att stämma av om man träffar andra?
  • Decemberskytt
    Anonym (Fanny) skrev 2023-02-02 22:28:08 följande:
    När läge att stämma av om man träffar andra?

    Brukar bara ha en åt gången. Har jag träffat personen och skall träffa den igen så håller jag mig till den. Skriver vi bara kan jag skriva med flera. Tycker det är sunt förnuft. Känner mig inte så desperat att jag måste ha flera bollar i luften samtidigt? känns som ett tecken på osäkerhet 


    Precis! Så mycket enklare det skulle vara om alla höll sig till en åt gången, eller åtminstone klargjorde från första träff att det skulle handla om att dejta fler. Förstår mig inte alls på det där att träffa så många som möjligt. Varför inte försöka lära känna en åt gången, träffas och känna efter om det kan bli något. Tycker bara det skulle kännas splittrat att kasta sig mellan olika dejter.
  • Anonym (Spegelbild)
    Anonym (Fanny) skrev 2023-02-02 23:13:32 följande:
    Ja, jag hade känt mig som en skit om jag gjort så. Dejtade en person som pratade framtid osv i 6 månader. Han la skulden på mig för att han träffat X antal andra. Vi hade inte sagt att vi var ihop så du kan inte ha såna krav tyckte han.

    Nästa gång jag dejtar kommer jag aldrig att vara så naiv att jag inte lyfter frågan tidigt. Saker som för mig var självklara var inte det för alla 
    Tror de flesta människor är rätt överens på en ungefärlig tidsram när man inte "bör" dejta andra. De flesta kan nämligen lista ut om den man dejtar kommer bli arg, sur, ledsen eller besviken att man träffar andra. Och har man känsla för att personen kommer känna minst en av dessa VET man att det sannolikt var en fråga om exklusivitet vid det läget. Men ist för att ta dialogen då så beter man sig fegt. 

    Vadå, ska man ligga med andra efter 5 års förhållande och barn bara för att man inte högt sagt "nu är vi exklusiva och träffar inga andra. Handskakning på det. Inga fingrar i kors bakom ryggen"? Näe folk i detta land är för rädda att bete sig vuxet och ta diskussionen. Lättare att bete sig som barn och frånsäga sig ansvar. Vi vet när vi kan möjligen såra andra människor. Vänner, partners, dejter, familjemedlemmar osv. Det sitter i oss att kunna läsa andra människor och sätta oss i deras situation. Det kallas sympati och används av oss alla dagligen i kommunikation. 

    Tyvärr måste man göra numer som du gjort. Högt och tydligt be om handskakning om exklusivitet. 
  • Anonym (Spegelbild)
    Anonym (Fanny) skrev 2023-02-02 23:13:32 följande:
    Dejtade en person som pratade framtid osv i 6 månader. Han la skulden på mig för att han träffat X antal andra. Vi hade inte sagt att vi var ihop så du kan inte ha såna krav tyckte han.
    PS han var skräp. Han vet att han var på fel sida. Eller så trodde han helt allvarligt att han hade helt rätt. Då är han fortfarande skräp. 
  • Anonym (A 2)
    Ocdmänniska skrev 2023-02-02 23:17:12 följande:
    Frågade ganska direkt så jag visste om vi var på samma plan så att säga.
    Samma här.
  • Anonym (H)

    Beror ju helt på. Med min man var det bara han efter att vi ätit frukost tillsammans, innan dess hade vi bara festat och knullat. Som KK's alltså. Sen började vi prata, umgås och sms:a. 
    Med andra har jag inte hunnit ta upp det innan det runnit ut i sanden. Så jag tror det är individuellt. När man själv känner att detta kan bli något seriöst. 

  • Anonym (---)

    Jag frågar rätt snabbt, väntar inte tills man säger att man är ett par.
    Man kan fråga hur personen ser på detta med dejting, man behöver inte fråga om vart man är på väg om man känner det är lite tidigt, men fråga om hur personen tänker om att dejta flera, eller skriva med flera osv. 

    Någon gång har jag sagt att JAG inte dejtar flera samtidigt och att jag förväntar mig att den jag ska träffa tänker likadant. Märke jag då att de inte gör det kanske jag inte bokar en dejt. 

  • Anonym (Jz)

    Man kan ta upp det när man tycker att det är viktigt. Jag brukade ta upp det efter första sexet om jag kände att jag tyckte om persone. Själv skulle jag inte vara obekväm om någon tog upp det direkt efter första fikat, dock att ställa krav innan man ens träffats skulle resa varningsflaggor. 


    Sen är det också så att om man är exklusiv då har man krav på sig också att avsätta tid för att träffas och prata. 

  • Anonym (S)
    Anonym (Jz) skrev 2023-02-04 09:32:10 följande:

    Man kan ta upp det när man tycker att det är viktigt. Jag brukade ta upp det efter första sexet om jag kände att jag tyckte om persone. Själv skulle jag inte vara obekväm om någon tog upp det direkt efter första fikat, dock att ställa krav innan man ens träffats skulle resa varningsflaggor. 


    Sen är det också så att om man är exklusiv då har man krav på sig också att avsätta tid för att träffas och prata. 


    Vad menar du med att ställa krav? Om jag t ex inte vill träffa någon som dejtar flera åt gången har jag väl rätt att avstå att dejta denna person?
  • Anonym (Jz)
    Anonym (S) skrev 2023-02-04 09:41:30 följande:
    Vad menar du med att ställa krav? Om jag t ex inte vill träffa någon som dejtar flera åt gången har jag väl rätt att avstå att dejta denna person?
    Jag upplevde mig själv både som exklusiv och oexklusiv dejtare, medans jag dejtade. Jag kunde vara casual men gärna exklusiv så fort som möjligt om jag tyckte om någon. Men det tar lite tid ändå att känna kemin, och det minsta man måste göra är att träffas och prata i en, två timmar. Det beror på stilen iofs, men om det första någon gjorde var att annonsera att här dejtas det bara en åt gången, då skulle jag tolka det som att personen är alltför kategorisk, kanske sårad och laddad med negativitet. Men det beror också på hur länge man har pratat innan.  
  • Anonym (Dubbeldipping)
    Anonym (otålig) skrev 2023-02-02 22:23:22 följande:
    När läge att stämma av om man träffar andra?

    Som rubriken - när är det läge att stämma av med sin dejt hur den ser på vart vi är på väg och om den träffar någon annan? Efter hur lång tid ?brukar? ni ta upp det?


    När det blir viktigt för dig
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (S)
    Anonym (Jz) skrev 2023-02-04 10:07:49 följande:
    Jag upplevde mig själv både som exklusiv och oexklusiv dejtare, medans jag dejtade. Jag kunde vara casual men gärna exklusiv så fort som möjligt om jag tyckte om någon. Men det tar lite tid ändå att känna kemin, och det minsta man måste göra är att träffas och prata i en, två timmar. Det beror på stilen iofs, men om det första någon gjorde var att annonsera att här dejtas det bara en åt gången, då skulle jag tolka det som att personen är alltför kategorisk, kanske sårad och laddad med negativitet. Men det beror också på hur länge man har pratat innan.  

    Så om man vill dejta exklusivt är man kategorisk, sårad och laddad med negativitet, enligt dig. 


     

  • Anonym (Jz)
    Anonym (S) skrev 2023-02-04 19:11:42 följande:

    Så om man vill dejta exklusivt är man kategorisk, sårad och laddad med negativitet, enligt dig. 


     


    Jag sa att jag kan uppleva personer som tar upp det inann vi har ens börjat prata ordentligt som besatta och sårade. Herregud jag föredrog också att dejta exklusivt när jag väl dejtade. 
  • Anonym (Yup)

    Kan bara instämma med andra, varför ska man ens behöva oroa sig för att den man träffar och ligger med har en massa andra som dom dejtar och ligger med parallell? Helt sjuk respektlöst om det handlar om seriös dejting.

  • Anonym (Spegelbild)

    Har varit med om att jag sagt att jag inte skulle dejta andra på en jobbresa som varade i ca 2.5 månader. Vi hade gått ut lite mer än 3 månader innan dess och skrev nästan varje dag till varandra. Men han tyckte inte man behövde följa samma regel själv upptäckte jag sedan. 
    Verkar som det är vanligt att 'tillfälligt avstånd' = 'slutat dejta'? Lite som folk ligger runt på semester eller konferenser. 

  • Anonym (My)
    Anonym (Spegelbild) skrev 2023-02-05 02:50:12 följande:

    Har varit med om att jag sagt att jag inte skulle dejta andra på en jobbresa som varade i ca 2.5 månader. Vi hade gått ut lite mer än 3 månader innan dess och skrev nästan varje dag till varandra. Men han tyckte inte man behövde följa samma regel själv upptäckte jag sedan. 
    Verkar som det är vanligt att 'tillfälligt avstånd' = 'slutat dejta'? Lite som folk ligger runt på semester eller konferenser. 


    Och semestrar tyck vara en anledning att sluta vara exklusiv också. Även om man dejtat länge? nåt Kaj fick erfara för ett par år sedan
  • Anonym (Trygg)

    Jag pejlar läget innan vi har sex. Då får det inte finnas någon annan.

  • Anonym (yl)

    jag tänker att eftersom detta kommit upp nu för dig så är det kanske nu då som tiden börjar närma sig eller är? 

    jag vet en partner till mig som istället för att fråga om jag dejtade andra också bara sa att han ville vi bara skulle dejta varandra, jag dejtade ingen annan då och tog förgivet att han inte gjorde det i heller men det var inte intressant vilket som att veta då. jag visste att han spanat in, varit seriös med mig innan. så jag sa bara ja till det.

    sen lite längre fram sa han att han ville vi skulle bo ihop. Så jag tror man får ta det hela etappvis. 

    håller tummarna för dig! Pirrigt!

Svar på tråden När läge att stämma av om man träffar andra?