• namana

    Dålig på logiska tester...

    Hej!


    Jag har lite panik över att jag inte verkar prestera särskilt bra på logiska test. Jag har precis tagit examen i Statsvetenskap och söker nu jobb, främst i det offentliga.


    Nu har jag gått vidare i en del rekryteringar, och ALLA har skickat inbjudningar till logiska tester. Jag har gjort sådana test förut, klarat vissa (antar jag, eftersom rekryteringsprocessen fortsatt) men inte för jobb som har krävt någon direkt förmåga till logiskt tänkande. Efter något enstaka test har kontakten upphört, så jag hade nog en aning om att det inte var min starkaste sida.


    Jag provade idag att göra ett par gratis-tester som finns online. Mina resultat är UNDER genomsnitt!! Om jag ska vara ärlig blev jag något chockad, jag är väl inget geni men jag anser mig absolut vara normalbegåvad. Jag gled igenom grundskolan, och har tagit mig igenom min utbildning utan problem. Nu är jag jätteorolig att jag inte har det som krävs för att arbeta inom mitt fält. 


    Jag har också en misstanke om att testen kanske är svårare än det riktiga testet, eftersom dessa gratis-versioner oftast är kopplade till företag som vill sälja medlemskap till en hemsida där man kan öva. Jag har kollat på en del tutorials på youtube som har liknande layout och "frågeexempel", jag har då klarat nära alla uppgifter. Jag förstår inte varför jag har så svårt för det här det här specifika tetestet. 


    Är det någon som har erfarenhet av detta? Borde jag öva eller är jag helt enkelt inte lämplig för att arbeta inom mitt fält? Är det någon som misslyckats, men ändå lycakts få ett vettigt jobb?

  • Svar på tråden Dålig på logiska tester...
  • Drottningen1970

    Rätt sjukt detta nya fenomen. Jag fixar inre heller dessa tester. Det låser sig direkt.

    Men jag vet att det inte har att göra med min intelligens. Jag skrev svinhögt på högskoleprovet och har ett kvalificerat arbete 

  • Kockobello

    Det är ingen fara, testerna är bara en del av allt en rekryterare tittar på. Till viss del sägs det att man kan öva upp resultatet 

    Jag har gjort ett par olika sådana tester, varav Matrigma var lite svårare än det andra. Åtminstone vissa uppgifter var svåra. 

    Har du förstått tänket? Vad man ska titta efter? 

  • namana

    Jag köpte premium-version i affekt igår.. Jag upplever att mönstren i den köpta versionen är något lättare, men har fortfarande väldigt svårt för vissa typer.


    Jag upplever att det är svårt när det är flera olika regler som definierar mönstret, och de samtidigt roterar. Eller det är något undantag, typ, "man ska vända upp och ner på brickan i andra raden, men inte i första" och sedan ta bort de prickar som överlappar. Om reglerna är olika i de första två raderna, hur ska jag kunna veta vilka regler som styr den tredje raden och därav rutan som saknas?


    Jag får väldigt varierande resultat, allt från 30%-86% Alltså, strax under genomsnittet till ganska gott över genomsnittet. Det känns lite lugnande, om inte annat för självkänslan hehe. Jag är orolig för att bli bortsorterad innan intervjun, som nyexad har jag inte jättemycket kvalificerande erfarenhet, och tänker att resultatet därför kan väga tyngre.


    Men, vafan ska man göra! Är man dålig på att pricka in rätt cirkel så är man. Det är väl bara att fortsätta öva. 


    Tack för svar allihopa, om ni har mer tips så uppskattas det! 

  • Sol5889

    Provade och fick 39.
    Jag ser INGEN logik i figurerna ju svårare de blir.

    Det är liksom två olika mönster (minst) man ska hålla koll på som liksom ändras parallellt.... sedan kan det vara ibland så att en mönster ändras med två steg, medan ett annat ändras en gång SAMTIDIGT.
    Det är för mycket att hålla koll på för att jag ska se mönstren...

    Vid första anblick finns ingen logik i serierna.... :( (Bara i början).

Svar på tråden Dålig på logiska tester...