• Anonym (Förälder)

    Äldre tonåring vill inte duscha mer än 1 gång i veckan.

    Jag har ett ?vuxet barn? som är 18 år gammal. Och har nyligen fått ett timjobb på ett ställe. Men hen vill inte duscha för att hen tycker inte att hen luktar illa. Jag själv känner att hen luktar lite men inte överdrivet mycket och jag har försökt att säga att hen måste iallafall duscha minst varannan dag för att inte börja lukta. Eftersom hen jobbar med folk är jag då orolig att hen inte kommer få fortsätta jobba. 
    Jag har försökt hela hens liv och ibland kan hen duscha 2 ggr i veckan men har iallafall satt i system att duscha varje söndag. 


    Jag tänkte om folk skriver vad de tycker om det här så kan jag visa att det inte är fräscht att bara duscha en gång i veckan så kan hem kanske acceptera att få in en ny vana till att duscha varannan dag.

  • Svar på tråden Äldre tonåring vill inte duscha mer än 1 gång i veckan.
  • Anonym (000)

    Många ungdomar duschar inte lika ofta som vi vuxna kanske tycker. Har själv vuxet barn med npf och han förstod verkligen inte varför man ska duscha så ofta. Han har själv behövt komma på detta och nu duschar han oftare. Visst är det jobbigt om de luktar illa, men ja, de måste fatta det själva. 

    Låt din ungdom hållas, han kommer på det vartefter. Dessutom sparar man in på elkostnaden om man inte drar så mycket varmvatten. 

    Om chefen säger ifrån så lär man sig den hårda vägen och det kanske är det som behövs för vissa. 

  • Spucks

    Det finns inget kroppslig behov att duscha så oftas som många gör. Man behöver inte duscha varannan dag om man inte gör något man blir svettig av eller luktar.
    Om han luktar lite mot slutet av veckan, är det nog inte tillräcklig med en g
    ång, då borde det bli två gånger i veckan.
    Om han vägrar och förlorar jobbet pga att han luktar är det hans problem.

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Förälder) skrev 2023-02-04 10:49:34 följande:
    Äldre tonåring vill inte duscha mer än 1 gång i veckan.

    Jag har ett ?vuxet barn? som är 18 år gammal. Och har nyligen fått ett timjobb på ett ställe. Men hen vill inte duscha för att hen tycker inte att hen luktar illa. Jag själv känner att hen luktar lite men inte överdrivet mycket och jag har försökt att säga att hen måste iallafall duscha minst varannan dag för att inte börja lukta. Eftersom hen jobbar med folk är jag då orolig att hen inte kommer få fortsätta jobba. 
    Jag har försökt hela hens liv och ibland kan hen duscha 2 ggr i veckan men har iallafall satt i system att duscha varje söndag. 


    Jag tänkte om folk skriver vad de tycker om det här så kan jag visa att det inte är fräscht att bara duscha en gång i veckan så kan hem kanske acceptera att få in en ny vana till att duscha varannan dag.


    Har hen något funktionshinder eller någon diagnos? Annars låter det konstigt att en 18-åring bara vill duscha en gång i veckan, samt inte förstår hur det påverkar omgivningen. Dålig lukt känner man inte alltid själv.

    De flesta i den åldern brukar vara måna om hur de uppfattas av andra, inte minst vänner, potentiella partners och jobb. Det mest bekymmersamma är kanske att din tonåring inte verkar snappa upp detta, eller bry sig?

    Man måste inte duscha varje dag, men två gånger i veckan är minimum. Jag och barnen brukar duscha varannan dag, maken varje.

    Det är inte ohälsosamt att bara duscha en gång i veckan. Till viss del har vi en överdriven syn på renlighet idag, vilket tyvärr verkar ha lett till överkänslighet.

    Men detta handlar inte om hälsa, utan om att hålla sig fräsch och att fungera i samhället. Kan du förklara det för din tonåring? Om hen försöker kompromissa och duscha två gånger i veckan, kommer hen ha lättare att behålla jobb och umgänge, än om hen fortsätter som nu.
  • Anonym (nnmt)

    Räcker absolut att duscha 2 gånger i veckan för att inte lukta, finns inte en chans att man luktar om man ändå tar på deo varje dag, kan ju vara individuellt förstås. En del hår behöver egentligen tvätt oftare för att inte se flottiga ut, speciellt i tonåren. Torrshampo funkar bra!

    Har man aktivt sexliv så säger det sig självt att man duschar oftare, men så är nog inte fallet här, för ts kan nog lita på att det kommer att duschas var och varannan dag om kärleken inträffar.

  • Anonym (Diagnosmamma)

    Samma här. De behöver själv förstå fördelarna annars fungerar det inte. Min har svårt med känslan av blött hår, få vatten i ansiktet, hur vattnet träffar huden, det blöta draperiet. 
    Ditt barn  kanske inte har de problemen men behöver iaf själv förstå vitsen. 
    Han/hon är ju inte stinka så flugorna samlas runt huvudet. 
    Du får nog backa...

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (nnmt) skrev 2023-02-04 11:09:43 följande:

    Räcker absolut att duscha 2 gånger i veckan för att inte lukta, finns inte en chans att man luktar om man ändå tar på deo varje dag, kan ju vara individuellt förstås. En del hår behöver egentligen tvätt oftare för att inte se flottiga ut, speciellt i tonåren. Torrshampo funkar bra!

    Har man aktivt sexliv så säger det sig självt att man duschar oftare, men så är nog inte fallet här, för ts kan nog lita på att det kommer att duschas var och varannan dag om kärleken inträffar.


    Det är olika hur mycket man luktar, och TS barn är ute bland folk. Unga är mer rörliga än äldre (som inte behöver duscha lika ofta) osv.

    Två gånger i veckan bör dock räcka om 18-åringen "bara" luktar "lite" nu. Men kanske måste hen inse det själv som flera skriver. Kanske måste hen lära sig den hårda vägen vad som krävs för att fungera i samhället, behålla jobb osv.
  • Anonym (jomenvissthörru)
    Anonym (Förälder) skrev 2023-02-04 10:49:34 följande:

    Jag tänkte om folk skriver vad de tycker om det här så kan jag visa att det inte är fräscht att bara duscha en gång i veckan så kan hem kanske acceptera att få in en ny vana till att duscha varannan dag.


    Idiotisk metod.
  • fornminne

    Jag anar någon form av problematik här. De flesta tonåringar brukar som sagt vara måna om hur de uppfattas av andra, även om de inte duschar varje dag. Men ingen i den åldern vill gå omkring och lukta, ens lite.

    Dock tycker jag inte att du ska försöka övertala din tonåring att duscha varannan dag TS, det kan vara ett för stort steg för hen att ta. Två gånger i veckan bör räcka. Men kanske måste hen själv inse fördelarna med det, eller snarare nackdelarna med att fortsätta som nu.

  • Anonym (Anonym)

    Hej.
    Förstår det kanske inte är så enkelt men.
    Om det handlar om en kille som är 18 år bör han duscha iallafall varannan dag så var 3:e dag är minimum. Viktigt att  Använda bra deodorant ha rena kläder varje dag. Obs Strumpor./skor. Ibland kan det vara det som luktar..  Om det är en tjej kan det räcka med 2 ggr i veckan oftast. Tonåringar svettas oftast mer än helt vuxna och har ibland mer kroppslukt. Nu vet jag inte vad ditt barn jobbar med men om det är tex  inom vård och omsorg är det viktigt att man är fräsch. Där bör man duscha efter varje arbetspass tycker jag. Jobbat många år inom vård tidigare så det är viktigt. 

  • Anonym (Diagnosmamma)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-02-04 11:28:52 följande:

    Hej.
    Förstår det kanske inte är så enkelt men.
    Om det handlar om en kille som är 18 år bör han duscha iallafall varannan dag så var 3:e dag är minimum. Viktigt att  Använda bra deodorant ha rena kläder varje dag. Obs Strumpor./skor. Ibland kan det vara det som luktar..  Om det är en tjej kan det räcka med 2 ggr i veckan oftast. Tonåringar svettas oftast mer än helt vuxna och har ibland mer kroppslukt. Nu vet jag inte vad ditt barn jobbar med men om det är tex  inom vård och omsorg är det viktigt att man är fräsch. Där bör man duscha efter varje arbetspass tycker jag. Jobbat många år inom vård tidigare så det är viktigt. 


    Duschkrav inom vården? Handtvätt och klädbyte ja, men att duscha varje dag har iaf jag aldrig hört talas om under mina 30 år. 
Svar på tråden Äldre tonåring vill inte duscha mer än 1 gång i veckan.