Inte får man ta Treo när man är gravid?
Jag har så ont i huvudet och vi har bara Ipren och Treo hemma. Ipren får man ju inte ta och jag har fått för mig att man inte får ta Treo heller, men är inte säker...
Någon som vet säkert?
Jag har så ont i huvudet och vi har bara Ipren och Treo hemma. Ipren får man ju inte ta och jag har fått för mig att man inte får ta Treo heller, men är inte säker...
Någon som vet säkert?
Nix Treo ska man inte ta när man är gravid. Tyvärr
Då hade jag rätt alltså. Får köpa Alvedon då, hoppas apoteket är öppet...
men panodil får man ta? eller de kanske du inte hade hemma?
Nej har bara ipren och Treo.
Ibumetin ..går det bra?
Detta är vad Vårdguiden säger:
"Du kan ta tabletter mot huvudvärk vid enstaka tillfällen, men undvik dem som innehåller acetylsalicylsyra som exempelvis Magnecyl. Däremot anses läkemedel som bygger på substansen paracetamol som exempelvis Alvedon ofarliga vid graviditet."
Jag tror inte att Ibumetin tillhör de tabletter som är lämpliga, tyvärr.
Detta står om Ibumetin i FASS:
"Graviditet
Intag av Ibumetin skall undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination."
Treo någon gång då och då är inte farligt. Jag lider själv av migrän och kan pga graviditeten inte ta min medicin utan tar treo istället då jag inte står ut, vilket ibland kan bli flera ggr i veckan.
Jag pratade med min BM och hon sa att man inte skall ta dem tre månader och framåt innan förlossningen eftersom de är blodförtunnande.
Alvedon hjälper inte alls på mig även om jag tar högsta dosen under ett dygn.
Har man "normalvärk" ska man undvika allt utom alvedon/panodil när man är gravid!
Det var jättenyttigt för min kropp! Förr tog jag alltid 2 treo på en gång så fort jag hade minsta lilla krämpa. Under graviditeten var jag helt "ren" och nu räcker det med en enda ynka panodil för att få jättebra smärtlindring vid tex huvud- eller tandvärk. Tidigare funkade typ inga värktabletter pga överdriven konsumtion.
oki! Undvika Ibumetin alltså..
Treo är inte farligt i någon enstaka dos innan sista trimestern.Skälet till att de inte ska tas på slutet är att de förtunnar blodet något/vidgar kärlen vilket kan hämma värkarna och öka risken för kraftiga blödningarn under förlossningen.Sen ska man ju inte ta dem ofta,men en enstaka tablett är inte farligt.
De tabletter som är ok är de som innehåller paracetamol. Det är Alvedon, Panodil, Curadon och Reliv.
Treo, magnecyl, Ibumetin och Ipren ska man undvika.
pemi