• Anonym (A)

    Fråga till dig vars tonåring har mönstrat

    Jag har en son som snart ska mönstra och som väldigt gärna vill göra värnplikten. Jag undrar hur svår själva mönstringen är?


    Sonen tränar flera gånger i veckan, är muskulös och har god kondition. Han har inga sociala/psykiska problem, ingen diagnos och inga fysiska sjukdomar öht.

    Han har ok betyg, A-C i nästan alla ämnen och läser väldigt mycket böcker på fritiden. Vissa lärare har kommenterat att han ligger på universitetsnivå i en del ämnen. 


    Jag tror att det kommer att gå bra men jag är så himla nervös eftersom jag vet att han verkligen vill göra värnplikten. Det visar jag förstås inte för honom, därav den här tråden. 

    Tyckte din tonåring att mönstringen var svår? Är inskrivningsprovet svårt? 


    Jag har förstås läst all information som finns men det är ändå svårt att bilda sig en uppfattning. Sonens kompisar vill inte göra värnplikten så det är ingen med egen erfarenhet som vi kan fråga.

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Fråga till dig vars tonåring har mönstrat
  • Anonym (Jenny)

    Mina barn (och andra ungdomar jag känner) har mönstrat. Det låter inte som om det skulle vara några problem för din son, men du kanske har missuppfattat det lite, utifrån att du frågar om mönstringen var "svår". Det är inte så att man klarar eller inte klarar den, utan man får olika resultat på olika tester. Sedan får man veta om man ska göra värnplikt eller inte, och vad man i så fall ska göra. Är det något särskilt som din son vill göra? Eller mest att han vill göra lumpen?

  • Anonym (EOD)

    Håller med ovan. Fystestet är en grej jag vet att man kan göra om ifall man vill få en position med högre fyskrav än det man presterade till vid första försöket. Sonen gjorde om och fick bättre resultat och därmed en mer krävande position. 
    Kul att sonen vill göra värnplikten! 

  • Anonym (A)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-02-05 22:27:20 följande:

    Mina barn (och andra ungdomar jag känner) har mönstrat. Det låter inte som om det skulle vara några problem för din son, men du kanske har missuppfattat det lite, utifrån att du frågar om mönstringen var "svår". Det är inte så att man klarar eller inte klarar den, utan man får olika resultat på olika tester. Sedan får man veta om man ska göra värnplikt eller inte, och vad man i så fall ska göra. Är det något särskilt som din son vill göra? Eller mest att han vill göra lumpen?


    Sant, det var slarvigt formulerat av mig. Jag funderar kanske mer på om det är svårt att uppnå en hög nivå. Det är ju förhållandevis få som får göra värnplikten. Hur gick det för dina barn? 
  • Anonym (Li)

    Jag mönstrade 2007. Tre tester : styrka, kondition och iq-test typ med bedömning 1-9. Jag tyckte styrka var jobbig, vanligt att tjejer får lågt där. Jag fick en tvåa. Finns att prova på ibland, vänner som testade just styrkeprovet på sacomässan. För muskulösa killar är det nog inget problem. Kondition fick jag en sexa på utan att jag direkt brukade träna utöver att jag cyklade mycket på den tiden. Iq-testet var jättelätt tyckte jag, nia där, jag är duktig i matte.

    Ganska långt samtal med en psykolog. Vänner som fick lite konstiga utlåtanden där, för mig gick det bra.

    De flesta jag känner som inte fått göra lumpen är det pga sjukdom/skada/medicinering eller liknande. 

    På slutet satt vi och scrollade igenom lite vad mina poång kunde passa till. Fick två olika förslag och valde den mest intressanta. Med högre poäng på fystesterna hade kanske utbudet varit mycket större, så det beror ju på vad man vill göra också.

  • Anonym (A)
    Anonym (EOD) skrev 2023-02-05 22:37:51 följande:

    Håller med ovan. Fystestet är en grej jag vet att man kan göra om ifall man vill få en position med högre fyskrav än det man presterade till vid första försöket. Sonen gjorde om och fick bättre resultat och därmed en mer krävande position. 
    Kul att sonen vill göra värnplikten! 


    Där ser man. Tack för info!  Hur tyckte han att inskrivningstestet var? 


    Sonen vill jobba med säkerhetsfrågor och underrättelsetjänst av något slag. Han ser värnplikten som en möjlighet att lära sig mer men han vill också kunna försvara Sverige om det krävs. Han är en riktig patriot.

  • Anonym (A)
    Anonym (Li) skrev 2023-02-05 22:41:30 följande:

    Jag mönstrade 2007. Tre tester : styrka, kondition och iq-test typ med bedömning 1-9. Jag tyckte styrka var jobbig, vanligt att tjejer får lågt där. Jag fick en tvåa. Finns att prova på ibland, vänner som testade just styrkeprovet på sacomässan. För muskulösa killar är det nog inget problem. Kondition fick jag en sexa på utan att jag direkt brukade träna utöver att jag cyklade mycket på den tiden. Iq-testet var jättelätt tyckte jag, nia där, jag är duktig i matte.

    Ganska långt samtal med en psykolog. Vänner som fick lite konstiga utlåtanden där, för mig gick det bra.

    De flesta jag känner som inte fått göra lumpen är det pga sjukdom/skada/medicinering eller liknande. 

    På slutet satt vi och scrollade igenom lite vad mina poång kunde passa till. Fick två olika förslag och valde den mest intressanta. Med högre poäng på fystesterna hade kanske utbudet varit mycket större, så det beror ju på vad man vill göra också.


    Tack för ett informativt svar! 


    Jag tror att sonen skulle få bra resultat på fystestet men matte är inte hans starkaste ämne. Han läser inte natur heller. Tror du att det blir knepigt då? 


    Hur var samtalet med psykologen? Vilken typ av frågor fick du?

  • Anonym (EOD)
    Anonym (A) skrev 2023-02-05 22:46:39 följande:

    Där ser man. Tack för info!  Hur tyckte han att inskrivningstestet var? 


    Sonen vill jobba med säkerhetsfrågor och underrättelsetjänst av något slag. Han ser värnplikten som en möjlighet att lära sig mer men han vill också kunna försvara Sverige om det krävs. Han är en riktig patriot.


    Det var nog inga problem, minns inte att ha sa något speciellt. Han har varit fast anställd i 4 år nu och gjort en runda som minröjare (EOD) i Mali. Då var han 24. Efter lumpen blev han kvar i Boden och flyttade aldrig hem igen. 
    Jag är mycket stolt över honom. 
  • Kotten23

    Mönstringen är lätt. Dom ser på testarna om personen blir kanon mat eller får flyga jas. 


    det är han absolut inte får göra är att säga till psykologen att han vill mönstra vill va soldat å kriga å döda folk

  • Anonym (Lt)
    Anonym (A) skrev 2023-02-05 22:50:56 följande:

    Tack för ett informativt svar! 


    Jag tror att sonen skulle få bra resultat på fystestet men matte är inte hans starkaste ämne. Han läser inte natur heller. Tror du att det blir knepigt då? 


    Hur var samtalet med psykologen? Vilken typ av frågor fick du?


    Testar är inte så mycket godkänt/undertjänt utan mera vad man passar till. 

    Sen kan det upptäckas problem som gör att man blir frikallad, t ex med hörsel, hjärta eller helt fel inställning.

    Vad han bör göra är att fundera på vad han vill och olika alternativ ang tidpunkt, placeringsort, typ av tjänst. Han kanske vill bli kustjägare men blir placerad som samband inom artilleriet eller lastbilschauför inom flygvapnet.

    Om han ser försvaret som långsiktig karriär, soldat/officer, bör han säga det och då vara tydlig med var. 
  • Anonym (A)
    Anonym (EOD) skrev 2023-02-05 22:59:23 följande:
    Det var nog inga problem, minns inte att ha sa något speciellt. Han har varit fast anställd i 4 år nu och gjort en runda som minröjare (EOD) i Mali. Då var han 24. Efter lumpen blev han kvar i Boden och flyttade aldrig hem igen. 
    Jag är mycket stolt över honom. 

    Det förstår jag verkligen att du är! Det är inte vem som helst som kan bli minröjare i Mali. Förvånad


    Kotten23 skrev 2023-02-06 08:24:02 följande:

    Mönstringen är lätt. Dom ser på testarna om personen blir kanon mat eller får flyga jas. 


    det är han absolut inte får göra är att säga till psykologen att han vill mönstra vill va soldat å kriga å döda folk


    Nej, det kommer han inte att säga. Han är överlag vettig och rationell. 
    Anonym (Lt) skrev 2023-02-06 08:34:59 följande:
    Testar är inte så mycket godkänt/undertjänt utan mera vad man passar till. 

    Sen kan det upptäckas problem som gör att man blir frikallad, t ex med hörsel, hjärta eller helt fel inställning.

    Vad han bör göra är att fundera på vad han vill och olika alternativ ang tidpunkt, placeringsort, typ av tjänst. Han kanske vill bli kustjägare men blir placerad som samband inom artilleriet eller lastbilschauför inom flygvapnet.

    Om han ser försvaret som långsiktig karriär, soldat/officer, bör han säga det och då vara tydlig med var. 

    Han har läst på mycket om olika typer av tjänster och vet vad han helst vill göra men är medveten om att det kanske inte blir så.

  • Anonym (Jenny)
    Anonym (A) skrev 2023-02-05 22:38:14 följande:
    Sant, det var slarvigt formulerat av mig. Jag funderar kanske mer på om det är svårt att uppnå en hög nivå. Det är ju förhållandevis få som får göra värnplikten. Hur gick det för dina barn? 
    Jag minns inte exakt vilka resultat de fick, men de fick placeringar som passade deras personer. Sonen som är stor och stark och normalbra i skolan fick en mer fysisk befattning, och dottern som är ganska liten och bra i skolan mm fick en mer intellektuellt/socialt inriktad befattning. En annan tonåring (som fyllt i "vet inte" på om hen ville göra vpl på enkäten, och sedan bestämt att hen inte ville) fick en position som passade med hens utbildning/intresse. (fast hen bad om att slippa helt)
  • Anonym (Li)
    Anonym (A) skrev 2023-02-05 22:50:56 följande:

    Tack för ett informativt svar! 


    Jag tror att sonen skulle få bra resultat på fystestet men matte är inte hans starkaste ämne. Han läser inte natur heller. Tror du att det blir knepigt då? 


    Hur var samtalet med psykologen? Vilken typ av frågor fick du?


    Det är ju inte ett mattetest, mer logik och iq. Men jag hade nytta av att vara matematiskt lagd, inte att ha läst mycket matte i skolan.

    Psykologen småpratade jag med, om familj, barndom, intressen. Jag var avslappnad och skämtade lite utan att gå till överdrift. Lagom ögonkontakt. Det ryktades om att de automatiskt drog ner utlåtandet ifall man hade skilda föräldrar, men det låter rätt knäppt och vet inte om det är sant. Tror att vara avslappnad och "normal" är det bästa helt enkelt där.  
  • mammatill6

    Dottern mönstrade 2019. Inte svåra tester, har man bara grundkondis fixar man det. 


    Men det betyder inte att man får göra ändå. Dottern blev godkänd och fick besked att hon skulle göra lumpen. Fick placering o datum för start. Sen ändrades placeringen 2 gånger för att några månader innan meddelas att alla platser va fulla.

Svar på tråden Fråga till dig vars tonåring har mönstrat