Träffas utanför nätet - var då?
Lyssnade lite om det nya P1-programmet (minns inte titeln) som följde två personer under ett år när de sökte kärleken på Tinder. De intervjuade en relationsexpert som ansåg att det är synd att dejtandet flyttat från verkligheten in på nätet. Jag höll med honom i sak men kom samtidigt att fundera - var ska man annars träffa någon idag?
Nätet verkar vara den platsen där det är accepterat att kontakta någon för att man är intresserad av en eventuell relation. Och även där är det begränsat till särskilda dejtingsajter. Skulle man försöka sig på att ragga någon på ett annat forum blir man i värsta fall blockad eller bannlyst.
Lite så får jag känslan att det fungerar i samhället idag. När jag på jobbet lyssnar på de äldre hur de träffade sina partners eller gick på dejt tänker jag att det hade aldrig funkat idag.
Krogen? Jag vill ut och roa mig, utan att bli uppvaktad av en massa sliskiga typer.
Jobbet? Jag är här för att jobba. Kan jag inte ens få vara ifred där?
På stan? Vad är det för psyko som bara kommer fram till mig och ger mig komplimanger?
Affären? Låt mig vara eller så kontaktar jag butikspersonalen.
Gymmet? HA! In your dreams!
Vi gnäller på att folk använder nätet för dejting vilket skapar orealistiska krav och förväntningar. Samtidigt har vi ett samhällsklimat som gör det väldigt svårt att hitta någon utanför nätet utan att bli betraktad som en obehaglig typ.
Vad tycker ni?