• byrålåda1

    Var detta fel hanterat av arbetsgivare? sexuellt antastad av kontorschef

    Här kommer en historia av vad som hände mig för några år sedan på min gamla arbetsplats.

    Jag är en 33 årig tjej, och detta hände 2018, alltså för 5 år sedan.

    Jag arbetade som försäljare och var årets säljare flera år i rad. Jag ÄLSKADE mitt jobb och var där innan dom öppnade, och stannade efter stängning. Jag kände mig mycket uppskattad och såg mig inte göra något annat i framtiden. Jag blev befordrad till vårt huvudkontor så jag tog mitt pick och pack, och flyttade till Sthlm.
    Väl där började det bra, jag kände att jag hade koll på mina grejer och gjorde mina uppgifter. 
    Några månader in blev jag sexuellt antastad, av en kontorschef i vår hiss. Efter det hände gick jag bara ut från hissen och betedde mig som att inget hände. Min arbetsinsats blev sämre och detta påverkade mig i flera månader. Jag vågade inte säga något till någon för där i hissen var ju bara jag och han. Jag har inga vittnen. 


    Så jag gick tillslut in i väggen. Ledningen förstod att något var på tok då jag sjukanmälde mig så ofta. Men jag visste inte hur jag skulle hantera allting, jag började med självskadebeteende och min arbetsinsats blev såklart ännu sämre. Jag nådde inte mina mål.. 
    Arbetsgivaren sa att jag skulle få gå till företagshälsan och prata med någon, vilket jag tyckte var jätteskönt. Jag hoppades att det skulle göra skillnad och såg fram emot samtalen med psykolog.
    Dagen jag skulle prata med psykologen på företagshälsan ringde min chef och sa att han var på ett flyg från Malmö till Sthlm, för han och deras HR chef skulle vara med på mötet med psykologen. Så jag satt ju där hos psykologen med alla dessa chefer, och kunde inte säga vad som har hänt. 
    Så jag fick sparken då jag inte sa något hos psykologen, då trodde dom inte att jag bara skolkade från jobbet. 
    Jag kommer aldrig mer vilja gå tillbaka till denna arbetsplats, men jag undrar om detta var okej skött av dom? Jag vet inte ifall dom visste om vad denna kontorschef hade gjort, men att vara med på mitt möte med psykolog? Det var alltså inget som var uttalat till mig innan. 

  • Svar på tråden Var detta fel hanterat av arbetsgivare? sexuellt antastad av kontorschef
  • complicit

    Det var givetvis inte alls ok att de var med på ett möte med en psykolog!
    Även psykologen bör ha reagerat där. De har tystnadsplikt! 

    Jag tycker att du ska försöka ta detta vidare, börja med att prata med facket kanske?

  • byrålåda1

    @complicit
    Jag kommer aldrig att återvända dit, jag är i ett helt annat fält numera. Men då jag, efter alla dessa år, har tillåtit mig bearbeta saker och ting, har min hjärna tagit bort dimman och flashbacks kommer tillbaka. Nu imorse kom jag att tänka på detta och vet inte alls hur jag ska resonera kring det. 
    Det måste ju vara fel att dom följde med på mitt möte. Men i stunden så förstod jag inte det alls.

  • Linda5

    Tycker du ska skicka ett mail till chefen oavsett. Det kan ju hända att andra drabbas av den mannen. 
    Inte lätt att hjälpa en anställd när man inte vet vad som är galet. 
    Vet man däremot så kan man ha ögonen öppna på vederbörande. 

  • Tomas Svensson

    Usch, jag är mållös. Vilken hemsk upplevelse! 
    Om du har ork skulle jag rekommendera att skicka ett mail. Vet att det känns fruktansvärt och att du inte vill ta i det hela. 

Svar på tråden Var detta fel hanterat av arbetsgivare? sexuellt antastad av kontorschef