• Chicco

Vill inte ha torr tårta ? tips tack

Hej, jag har funderat på att göra denna tårta, kom gärna med tips å råd för jag har aldrig gjort den förr å det kanske är "fel ingredienser" ihop, men jag är lite rädd att det kan bli torr....
    Det är en väldigt enkel tårta så jag köper färdiga tårtbottnar:o)
    Fyllning 1:
    grädde och vaniljkräm
    Fyllning 2:
    vaniljkräm + blåbär o hallon + krossad maräng
    överst/dekoration:
    grädde med lite karamellfärg, maränger runt, bär i mitten ..

Vad tror ni ? kan den bli torr ? vad ska man ha för att få den lite geggig ?

• Svar på tråden Vill inte ha torr tårta ? tips tack
  • MuKo

Jag brukar droppa lite saft av nåt slag på tårtbottnarna. Då blir dom inte så torra.

• Jennie Brunflo

Nej, absolut inte torr!!

Den låter jättegod!

Vill du har mer smak i fyllning 1 så kan du ta enbart vaniljkräm. Det blir godare tycker jag.

Gör kakan många timmar innan kalaset så hinner den gotta sig.
    Om du inte vill att marängen i fyllning 2 ska krasa....så går det att göra själva kakan dagen före och sedan göra ovanpået samma dag som det ska ätas.
    Men jag tror lite vitsen är att marängerna i fyllning 2 ska krasa??

• Jossa82

Jag brukar också liksom ringla saft på bottnarna. Gärna samma smak som sylten, men inte nödvändigtvis!

• Chicco

Ok , saften var ju en perfekt ide ! lite utspädd saft då eller ?
    sen tänkte jag, vad använder ni för grädde ? är det vanlig vispgrädde ? eller kan man ha den där vaniljvispen, tycker den är ganska god !

• Chicco

Om man vill ha maräng både upptill som dekoration och i tårtan hur skulle ni göra med marängen i tårtan ? helst vill man ju ha den lite krispig... eller blir det geggigt kanske ?

Svar på tråden Vill inte ha torr tårta ? tips tack