• honejag

    Tror jag vill omskola mig men vet inte inom vad

    Har pluggat nutrition och blev klar i somras. Fick ett jobb direkt vilket är ovanligt som nutritionist då det inte finns många annonser ute. Ofta måste vi söka efter jobb där vår kompetens platsar, men vi jobbar sällan som nutritionister specifikt. Vill vara anonym så vill inte gå in på exakt vad jag jobbade med. Det var inom livsmedel men hade inte en jätterolig roll...


    Jag kunde inte vara kvar på det jobbet och är numera arbetslös. Men nu är jag fast i det där att det inte finns några jobb ute. Tycker att det är så sjukt stressande och jobbigt. Älskade min utbildning men hade jag vetat att det var riktigt så här komplicerat att få jobb hade jag nog satsat på något annat. Jag var inne på att forska ett tag men som doktorand måste man resa rätt ofta vilket jag förstått och jag gillar inte att resa om det inte är en nöjesresa till en plats jag VILL resa till. 


    Min plan är att ge arbetslivet som nutritionist en chans något år till, bara jag får nästa jobb. Annars så måste jag nog skola om mig. Jag försöker att starta en egen verksamhet också men det kan ju ta tid att bygga upp och man vet inte om det fungerar så det vore skönt att ha någon utbildning där man vet att anställning är möjligt om det skiter sig. Problemet är att jag inte vet till vad jag ska utbilda mig?


    Här är några kriterier jag gärna ser att mitt jobb har:


    + Hög lön (åtminstone inte under 35k)


    + Möjlighet att arbeta på distans


    + Inte jättemycket kontakt med människor


    + Kreativt


    + Inte svårt att få jobb!


    + Inte monotona arbetsuppgifter


    + INTE behöva resa i jobbet


     


    Jag skulle egentligen vilja jobba med något kreativt men det är så hög konkurrans inom de yrkena så där är jobbmöjligheterna inte jättegoda så det lär jag nog få glömma.


    Att utbilda mig till receptarie/farmaceut är lite lockande då det är inom hälsa och relativt bra lön, och utbildning finns på distans. Dock känns det som ett butiksjobb där obekväma arbetstider kan förekomma. Och sen kräver det mycket kontakt med människor och jag tror inte det går att arbeta på distans som det... 


    Sen är ju dietist nära det jag pluggat till, men de har låga löner och kräver mycket kontakt med människor. Känns dock lite bättre att man i så fall har ett eget kontor och kan ha privata samtal och att man inte har en chef som går runt och bevakar en. Även om jag sköter mig hatar jag känslan av att chefen ser mig för jag känner mig dömd i allt jag gör. Tror det är svårt att arbeta på distans som dietist dock. Sen skulle jag behöva flytta om jag ska plugga till det och det känns inte så kul.


    Ett annat yrke där det verkar vara lätt att få jobb och är nära området hälsa är biomedicinsk analytiker. Men där är ju lönen inte så bra och arbete på distans går inte. Tror att det kan bli tråkigt i längden också?


     


    Alltså, har ni några idéer på jobb som kan passa in på mina kriterier? Vad jobbar ni med? 


    Ett jobb jag hittade för ett tag sen var att skapa content inom hälsa för ett företag, men där behövde man ju ha utbildning i marknadsföring eller dylikt. Annars lät det jobbet roligt. 

  • Svar på tråden Tror jag vill omskola mig men vet inte inom vad
  • Sol5889

    Receptarie kräver kundkontakt, men inte i så stor utsträckning. Det är ju inte ett renodlat "omvårdnadsyrke" och inte heller ett "säljyrke." 

    Jag tror man kan ha positioner som receptarie med väldigt mycket eget jobb och lite, eller kanske ingen kundkontakt alls beroende på arbetsplats.

  • honejag
    Sol5889 skrev 2023-02-08 21:28:47 följande:

    Receptarie kräver kundkontakt, men inte i så stor utsträckning. Det är ju inte ett renodlat "omvårdnadsyrke" och inte heller ett "säljyrke." 

    Jag tror man kan ha positioner som receptarie med väldigt mycket eget jobb och lite, eller kanske ingen kundkontakt alls beroende på arbetsplats.


    Om man jobbar på ett läkemedelsföretag kan jag tänka mig att man kan jobba mycket själv... Men däremot vet jag inte hur roligt jag skulle tycka det vore att arbeta på ett läkemedelsföretag, hehe.
    Kockobello skrev 2023-02-08 21:35:10 följande:

    Lantmätare kanske.



    Nja, vill nog inte vara ute så mycket. 
Svar på tråden Tror jag vill omskola mig men vet inte inom vad