• andiie

    Jag blir osynlig när min vän är med

    Hej!


    Jag har ett social situation som blir jobbig för mig att hantera känslomässigt.
    Jag har en vän som är extremt vacker, men hon är även mycket intelligent och rolig.
    När vi är i grupp, ffa med män, så är det som att jag helt försvinner.
    Mitt problem är inte att folk tycker att hon är mer attraktiv.
    Det jag tycker är svårt att hantera är känslan av alienation. Att ingen är intresserad av att prata med mig eller lära känna mig när min vän är med. Det blir en känsla av att jag inte existerar. Något jag också upplevde ofta som barn. 

    Jag hade gärna velat ha lite kloka råd och perspektiv på hur jag kan hantera de känslor som uppstår i den här situationen.

    Tack för svar!
  • Svar på tråden Jag blir osynlig när min vän är med
  • Fröken Allvar

    Jag har haft ungefär samma situation ett par gånger i livet, att det känns väldigt tomt när "allas" blickar riktas mot ens vackra, roliga och intelligenta vän (som i ärlighetens namn kanske inte alltid är så intresserad av att dela med sig av uppmärksamheten heller! ). Om din vän bjuder in dig i samtalet och har sociala förmågor även på det viset så uppstår sällan situationer där den ena är fullkomligt osynlig. Nu vet jag för lite om din vän, men det är en reflektion jag gör. Min spontana känsla är därför att du ska vara lite mera egoistisk, kanske träffa din vän enskilt eller i sammanhang där situationen inte uppstår, eftersom du säkert tycker mycket om din vackra, roliga och smarta kompis och inte vill förlora henne. Eller så upptäcker du liksom jag att det fanns annat som inte stämde. 

  • andiie
    Fröken Allvar skrev 2023-02-07 23:41:50 följande:

    Jag har haft ungefär samma situation ett par gånger i livet, att det känns väldigt tomt när "allas" blickar riktas mot ens vackra, roliga och intelligenta vän (som i ärlighetens namn kanske inte alltid är så intresserad av att dela med sig av uppmärksamheten heller! ). Om din vän bjuder in dig i samtalet och har sociala förmågor även på det viset så uppstår sällan situationer där den ena är fullkomligt osynlig. Nu vet jag för lite om din vän, men det är en reflektion jag gör. Min spontana känsla är därför att du ska vara lite mera egoistisk, kanske träffa din vän enskilt eller i sammanhang där situationen inte uppstår, eftersom du säkert tycker mycket om din vackra, roliga och smarta kompis och inte vill förlora henne. Eller så upptäcker du liksom jag att det fanns annat som inte stämde. 


    Tack för svar. Ja nog finns det en stark dragning till att vilja undvika dessa situationer, då det är väldigt jobbiga känslor. Men samtidigt kanske jag kan jobba med upplevelsen av att känna mig utanför. Kanske kan bli starkare i det, och växa lite till som människa. Eller tror du att det inte är värt det?

    Nog njuter hon av uppmärksamhet, men tror inte att hon hade varit ovillig att dela på den. Tror hon hade känt empati om hon visste hur jag upplevde det!
  • Fröken Allvar
    andiie skrev 2023-02-07 23:51:26 följande:
    Tack för svar. Ja nog finns det en stark dragning till att vilja undvika dessa situationer, då det är väldigt jobbiga känslor. Men samtidigt kanske jag kan jobba med upplevelsen av att känna mig utanför. Kanske kan bli starkare i det, och växa lite till som människa. Eller tror du att det inte är värt det?

    Nog njuter hon av uppmärksamhet, men tror inte att hon hade varit ovillig att dela på den. Tror hon hade känt empati om hon visste hur jag upplevde det!
    Det är svårt när jag inte vet vem hon är. Det kan ju både vara att den som har en mängd egenskaper som gör att man fungerar bra i sällskapslivet har för få erfarenheter av att stå i skuggan för att riktigt förstå. Du sa också att du har känt såhär innan i livet, och då kan det vara extra känsligt. Om du känner på dig att hon har empati så kanske du vågar säga något. Många vackra personer kan också ha svårt att ha kvinnliga vänner just för att det inte är så många som vill vara i skuggan av henne. Så om ni tycker om varandra båda två vore det ju synd att inte försöka ta upp det. Men det beror ju lite på hur länge ni har känt varandra också. 
  • Vidi

    Jag tycker att du kan prata med din vän och berätta hur du känner dig vid sådana situationer. Berätta också att du även har känt så när du var liten. Det kan vara på det sättet att din vän omedvetet tar för mycket plats när ni umgås med män och du känner dig utanför. Sen är det bra om du fokuserar på dig själv, ta initiativ till samtal och försök att ha kul helt enkelt. Tänk inte mycket på din vän i sådana sammanhang, fokusera på dig själv. 

  • Fröken Allvar

    Om syftet med umgänget är att några ska hitta sex så kommer man som den mindre attraktiva att hamna i skuggan av den driften. Då är det svårt att fokusera på sig själv. Det kan faktiskt vara bättre att tacka för sig och gå hem, säga att man behöver sova tidigt och på så sätt signalera att vara klar med förklädesrollen. Men i mer sociala situationer, sällskap där hela bunten är friendzonade från början, då kan det vara värt att ta upp med vännen. Det beror helt på situationen och relationen i övrigt vad som ens är värt att dela med sig av. 

  • Ylva34

    Det kan inte vara så att du läser in för mycket av det? Jag tänker att vi har alla våra olika typer av vad vi attraheras till både fysiskt och psykiskt, det är inte som att det är en mall som passar alla? Det där är väldigt individuellt. 

    Jag hade försökt att jobba med mig själv, det såret från barndomen och när du väl läkt från det, så tror jag du ser detta med andra ögon och skiter i vilket om hon just den kvällen får mer uppmärksamhet eller inte. Sen är det så att även om vissa ger henne mer uppmärksamhet så behöver inte det betyda att de vill ha henne, i längden heller. Strunt i henne. Fokusera på dig själv :)

  • Varsomduvill

    Om du nånsin kommer att läsa detta, mitt råd till dig skulle vara, om det nu är så att du inte mår dåligt av det här, att försöka slappna av i situationen och acceptera att hon får det mesta av uppmärksamheten. Tidsnog kommer du också att få uppmärksamhet.

    Men man kan se det ur en annan vinkel också. Om du känner att din väninna mer eller mindre utnyttjar dig som en sorts stöd för att få uppmärksamhet av killar, och du inte får nånting, hur mycket du än skulle vilja, då kanske skall du undvika att träffa henne i såna här sammanhang, och försöka umgås mer med tjejer som inte är lika utåtriktade.
    Men det är svårt..

Svar på tråden Jag blir osynlig när min vän är med