• Anonym (Västerås)

Kylskåpet drar massa el - dyrt!

Jag behöver hjälp asap! Min elräkning har plötsligt dragit iväg och jag förstod inte varför. Grubblat och grubblat, men nu tror jag att jag vet. 
    Hur vet man att kylskåpslampan verkligen är släckt? Den släcks ju när man stänger dörren såklart, men jag tror den tänds igen sen och står och drar massa el. Hur kan man veta? Funderar på att lägga in telefonen och filma, men är rädd att telefonen får fukt i sig eller nåt då. Lampan är inbyggd och jag lyckas inte få ut den.

Snälla hjälp någon? Har inte råd med att det fortsätter såhär.
  • Svar på tråden Kylskåpet drar massa el - dyrt!
  • Anonym (Myran)

Även om nu lampan skulle vara tänd drar den ytterst lite. Men lägg in telefonen du  den kommer inte ta skada, är ju lika stor risk för fukt son om du använd telefonen utomhus vid samma eller lägre temperaturer.

Sen kan det ju fortfarande bara kylskåpet som drar mycket. Kan vara någon komponent som gått sönder som gör att kylskåpet går på högvarv hela tiden. Men kan också vara någon helt annan maskin/elgrej som förbrukar elen. 
    Hur mycket mer el i kWh har eu gjort slut på denna månad? 

• mammatill6

Skulle den tändas skulle det påverka nån krona, inte mer. Men elräkningen har väl ökat för att priserna har ökat? Har du missat det?

• Anonym (ppp)

Har du ett gammalt kylskåp så drar de ofta mer än ett nytt, mer miljövänligt kylskåp. Det står ju specifikationer på alla vitvaror så leta på nätet efter ditt kylskåp och se vad som gäller. Sen kan du jämföra med något nyare och räkna ut hur stor skillnaden är.  

• Anonym (Brandrisk!)

Det är knappast lampan som drar all den där extra strömmen, men däremot kan det handla om att kylskåpet/kompressorn går på högvarv och då är det inte bara på väg att lägga av utan kan i värsta fall börja brinna. Säger inte att det måste vara så, men inte osannolikt att det är så. En indikation kan vara att kylskåpet plötsligt kyler mycket mer än vad det skall.

Du bör genast kolla upp detta och helst också stänga av kylskåpet för att undvika en eventuell brand, som ju kan leda till att hela huset brinner ner.
    Som sagt måste det inte vara så, men jag skulle ta det säkra före det osäkra om jag var du.

• Cereal Killer

Har du möjlighet att se din elförbrukning timme för timme (de flesta kan se detta, det brukar finnas på elbolagets hemsida och med vissa elbolag så kan man ladda ned en app) så kan du testa att dra ur varje apparat (kyl, frys, ventilation osv) i en timme, skriva ned timme och apparat och sen i efterhand räkna ut vad varje apparat drar.

Det är naturligtvis inte lampan som drar, men det kan ändå bero på att kylen är gammal eller har något fel. Sen om det är så mycket fukt där inne att en modern smartphone går sönder om den läggs där så är det definitivt något som är fel.

• Anonym (Nääää)

Det är garanterat inte en kylskåpslampa på under 10 w som drar. Men du kan väl skruva ur den under en tid så ser du om det blir nån skillnad. Men det kommer det inte bli....

• Anonym (Man med klös)
    Anonym (Nääää) skrev 2023-02-08 09:38:03 följande:
    Det är garanterat inte en kylskåpslampa på under 10 w som drar. Men du kan väl skruva ur den under en tid så ser du om det blir nån skillnad. Men det kommer det inte bli....
    Den var inbyggd enligt TS.

Men även inbyggda kylskåpslampor kan man åtgärda. Ta bort plasten som sitter för med en tunn skruvmejsel.

Men jag stämmer i kråksången. Det är inte kylskåpslampa som är upphovet till hög elräkning.

Skaffa dig en elmätare. Elmätare pm-300 t ex. Finns för någon hundring på tradera. Sedan letar du reda på exakt var du läcker ström.
  • Citronella

Det är i så fall inte lampan som drar. Min systers kyl gick sönder, det var kallt i kylskåpet men motorn gick som en galning den drog ca 300kWh i månaden (vilket är mycket i en liten lägenhet) hon fick ringa värden och be om en ny. Det kan alltså vara kylen. 

• Anonym (Nääää)
    Anonym (Man med klös) skrev 2023-02-08 09:53:05 följande:
    Den var inbyggd enligt TS.

Men även inbyggda kylskåpslampor kan man åtgärda. Ta bort plasten som sitter för med en tunn skruvmejsel.

Men jag stämmer i kråksången. Det är inte kylskåpslampa som är upphovet till hög elräkning.

Skaffa dig en elmätare. Elmätare pm-300 t ex. Finns för någon hundring på tradera. Sedan letar du reda på exakt var du läcker ström.
    Knappast. En evighetslampa som aldrig slocknar? Ts vet inte hur man skruvar ur den bara. 
  • Anonym

Menasså är ni seriösa eller vafan...

Håll inne brytaren med dörren öppen, naturligtvis!
    Hålla på att pela ut lampan etc ...

Lampan styrs naturligtvis av en ren mekanisk "dörrbrytare", dvs en mikrobrytare a la "litet gränsläge". 

SJÄLVKLART kan inte blecket först brytas upp och sedan, i påverkat läge hoppa tillbacka utan att själva trycket gjort det, dock. Alltså är operationen egentligen onödig och vi kan enkelt konstatera att det inte kan ha hänt.

• Anonym (Nja)
    Anonym skrev 2023-02-08 15:46:52 följande:

Håll inne brytaren med dörren öppen, naturligtvis!
    Hålla på att pela ut lampan etc ...

Lampan styrs naturligtvis av en ren mekanisk "dörrbrytare", dvs en mikrobrytare a la "litet gränsläge". 

Det fungerar inte alltid. Vår kylskåpsdörr hängde en anings snett, så strömbrytaren saknade sista millimetern för att faktiskt bryta. Detta medförde att lampan alltid var på, en gammeldags glödlampa på ungefär 20 watt. Största problemet var dock inte elförbrukningen utan att osten som låg precis intill lampan blev dålig.

• Anonym
    Anonym (Nja) skrev 2023-02-08 15:51:49 följande:
    Det fungerar inte alltid. Vår kylskåpsdörr hängde en anings snett, så strömbrytaren saknade sista millimetern för att faktiskt bryta. Detta medförde att lampan alltid var på, en gammeldags glödlampa på ungefär 20 watt. Största problemet var dock inte elförbrukningen utan att osten som låg precis intill lampan blev dålig.
    Då bröt alltså inte blecket upp.
    Det var inte så att det bröt och sedan helt spontant hoppade tillbaka trots att trycket var påverkat som TS antyder enligt

"Den släcks ju när man stänger dörren såklart, men jag tror den tänds igen sen och står och drar massa el"
  • LFF
    Anonym (Västerås) skrev 2023-02-08 06:43:25 följande:
    Jag behöver hjälp asap! Min elräkning har plötsligt dragit iväg och jag förstod inte varför. Grubblat och grubblat, men nu tror jag att jag vet. 
    Hur vet man att kylskåpslampan verkligen är släckt? Den släcks ju när man stänger dörren såklart, men jag tror den tänds igen sen och står och drar massa el. Hur kan man veta? Funderar på att lägga in telefonen och filma, men är rädd att telefonen får fukt i sig eller nåt då. Lampan är inbyggd och jag lyckas inte få ut den.

Saker som är större sannolikhet att det beror på än lampan:

Kylskåpet är smutsigt på baksidan så det blir för varmt där. Dra ut kylskåpet och gör rent.

Gör rent det lilla hålet där eventuell fukt rinner ut på baksidan.

Kylskåpet håller på och gå sönder.
  • Anonym (Frys?)

Kan vara kylskåpet, men även frysen om du har en sån. Absolut ingen lampa- vare sig i kylen eller nån annanstans.

• Yllop
    Jag behöver hjälp asap! Min elräkning har plötsligt dragit iväg och jag förstod inte varför. 
    Har du fler kilowattimmar eller är det bara elräkningen som blivit högre pga att elen är dyr som sjutton just nu?
  • Citronella
    Cereal Killer skrev 2023-02-08 09:17:20 följande:

Har du möjlighet att se din elförbrukning timme för timme (de flesta kan se detta, det brukar finnas på elbolagets hemsida och med vissa elbolag så kan man ladda ned en app) så kan du testa att dra ur varje apparat (kyl, frys, ventilation osv) i en timme, skriva ned timme och apparat och sen i efterhand räkna ut vad varje apparat drar.

Det är naturligtvis inte lampan som drar, men det kan ändå bero på att kylen är gammal eller har något fel. Sen om det är så mycket fukt där inne att en modern smartphone går sönder om den läggs där så är det definitivt något som är fel.

Ca 1% av alla elkunder har timavtal jag tror inte resten kan se det. De måste installera en dosa för att det ens ska vara möjligt att få timpris 
  • Anonym (Milla)
    Citronella skrev 2023-02-08 22:11:47 följande:
    Ca 1% av alla elkunder har timavtal jag tror inte resten kan se det. De måste installera en dosa för att det ens ska vara möjligt att få timpris 

Jag har inte timpris men jag kan ändå gå in i appen och se hur mycket jag förbrukat per timme. Någon specialdosa tror jag inte att jag har såvida den inte installerades innan jag flyttade in för tolv år sedan.
  • Tom Araya

Först måste du kolla om du verkligen förbrukar mer än tidigare, eller om det bara är kostnaden som drar iväg.
    Är det senare så måste du kolla på alla förbrukare och se till att du har snåla förbrukare och helt stänger av allt du inte använder.
    Tv, radio, dvd, dator, wifi, laddare mm kan du koppla via ett löst uttag med strömbrytare som du slår av när du går och lägger dig eller går till jobbet.

Svar på tråden Kylskåpet drar massa el - dyrt!