• Reebok

    Känslor / ilska efter förlossning

    Hej.
    Jag undrar hur ni andra har det/hade det med era känslor efter förlossningen. 
    Är ni stressade eller mer lugna och tillfreds?
    Hur reagerar er kropp/vad får ni för känslor när ni t.ex har försökt natta ert barn en längre stund och de äntligen somnar bara för att vakna igen när ni försöker lämna rummet? 
    Jag är 5,5 månad PP och har som en stress som ligger konstant i kroppen (har flera utmattningar i bagaget) vilket leder till att när någonting inte går som jag önskar är det som att jag fylls av en frätande vrede genom hela kroppen och jag vill bara vråla rakt ut.
    Jag känner mig aldrig orolig att jag ska göra illa mitt barn, vreden är direkt kopplad till mig och min kropp och den får mig snarare att göra illa mig själv än barnet. 
    Det är framför allt nattetid som det här händer och det är i samband med att barnet vaknar och jag ska mata (flaskmatar) som det händer. Jag är typ överstimulerad i huden så all beröring gör mig galen nattetid utöver det så kanske barnet krånglar lite och jag är trött. Detta leder till att jag typ exploderar av ilska och börjar slå mig själv i ansiktet (jag lägger alltid ifrån mig barnet försiktigt först) och jag skulle kunna slå hur hårt och länge som helst.

    Jag och min man sover uppdelat på nätterna, en i sovrummet med bebisen och en i gästrummet dit vår treåring smyger in nattetid. Mina känsloproblem leder till att mannen tar de flesta nätterna (han är  föräldraledig och jag pluggar) och han säger att det är helt okej för honom men jag får ändå dåligt samvete. Jag är dessutom så stressad och typ orolig inför de nätter som jag ska ha bebis. 

    De senaste gångerna har det ändå gått ganska bra och jag kan andas mig igenom känslostormarna och slår inte mig själv Lika mycket längre. Däremot är ilskan fortfarande ständigt närvarande, inte bara nattetid utan även vid läggning eller om något inte går som jag tänkt dagtid. 
    är det någon som känner igen sig? Jag är fullt medveten om att jag bör söka hjälp men vill bolla lite med andra och höra andras erfarenheter först så jag känner mig mindre galen..
  • Svar på tråden Känslor / ilska efter förlossning
  • Maymom

    Jag kan delvis känna igen mig. Jag slog i en kudde när frustrationen kom. Vet att en period när barnet höll på och pillade och rev mig i ansiktet vid sövning upptäckte jag att min bitreflex är väldigt stark, fick bita i kudde, täcke mm. 

    i Mitt fall handlar mycket av frustrationen om att min man inte tar ansvar. han kan inte känna in när jag behöver hjälp, eller avleda barnets uppmärksamhet eller sysselsätta barnet. Han gör även väldigt lite hemma. Så jag har ansvar för allt planerande och utförande, städning, matlagning, barnaktiviteter mm. Så tålamodet ligger nära Bristningsgränsen hela tiden...

Svar på tråden Känslor / ilska efter förlossning