LFF skrev 2023-02-09 11:32:47 följande:
Ja, många tips handlar om godis men belönande handlar om vad som är värdefullt för just DIN hund. För många fungerar godis men du måste komma på vad som funkar för din.
Kolla in detta klipp med Fredrik Steen gällande "rasta" och "promenera" (det jag kallar motion och strosa).
Om han inte lyssnar när det är saker omkring som distraherar så måste du ställa lite krav på honom. Vill han åt ett håll, gå åt andra. Gällande just kravställning så har du massor med tips från just Fredrik Steen här:
www.google.com/search%C3%A4llning&rlz=1C1GCEA_enSE1027SE1027&sxsrf=AJOqlzV9T4wP2tWw-OnvnV-mIZGNA9dL9Q%3A1675938540130&ei=7MrkY8jJB_7P7_UPoNGKsAc&ved=0ahUKEwjI7-XKnYj9AhX-57sIHaCoAnYQ4dUDCA8&uact=5&oq=fredrik+steen+kravst%C3%A4llning&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzoKCAAQRxDWBBCwAzoFCAAQgARKBAhBGABKBAhGGABQ9ghYuSFgqSZoAnABeACAAV6IAd4IkgECMTOYAQCgAQHIAQjAAQE&sclient=gws-wiz-serp
Vad gör ni för att aktivera honom i övrigt? Flatten är ju en rätt "fladdrig" och "omogen" ras långt upp i åren.
Vi brukar gå till rastgård, söka i skogen etc.
men tack för länken. Provade en del saker när vi var ute nu och det gick jättebra. Är ledig 1,5 vecka nu så har inte bråttom när vi går.
testade att aldrig låta honom komma framåt genom att dra utan enbart vid slakt koppel. Och att inte jag heller skulle dra.
lockade tillbaka honom och gav en korvbit ibland när han drog.
väldigt simpla saker man testat förr men har nog alltid hett med sig och låtit honom komma framåt när han drar på nåt sätt. Plus att vara lite rolig själv som Steen säger, allt annat har vart det roliga. Inte jag.
Så detta ska jag öva på ordentligt nu. Plus tipset du gav när det kommer folk.