• Anonym (Ätstörning)

Tips på böcker om ätstörning?

Halli-hallå!

Jag skulle villa ha tips på böcker om ätstörning, helst typ där det är en historia man får följa, så att det alltså inte är en faktabok, utan mer beskriver livet med en ätstörning, men det får gärna ändå bygga på en sann historia/verkligheten.

Hoppas nån har tips! 

• Svar på tråden Tips på böcker om ätstörning?
  • Anonym (Ätstörning)

Nån?

• Anonym (Biblo)

Om ingen skriver här så fråga på biblioteket. 

• Anonym (Ätstörning)
    Anonym (Biblo) skrev 2023-02-09 21:13:33 följande:

Om ingen skriver här så fråga på biblioteket. 

Tack för ditt svar! Jag tänkte mer att här kan man få olika folks tips, liksom mer som gäller läsupplevelser, inte bara vad en som jobbar på biblioteket har som jobb att säga, om du är med på hur jag menar. Jag vill alltså ha just intressanta tips, inte bara en lista på böcker som handlar om ätstörning. Svårt att förklara hur jag menar... Men himla snällt att du svara iaf :)
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Ätstörning) skrev 2023-02-09 22:28:13 följande:
    Tack för ditt svar! Jag tänkte mer att här kan man få olika folks tips, liksom mer som gäller läsupplevelser, inte bara vad en som jobbar på biblioteket har som jobb att säga, om du är med på hur jag menar. Jag vill alltså ha just intressanta tips, inte bara en lista på böcker som handlar om ätstörning. Svårt att förklara hur jag menar... Men himla snällt att du svara iaf :)

Alltså, de har även böcker om folks upplevelser på biblioteket, inte bara faktaböcker. 

Varför tror du att du ska få en lista på böcker om fakta om ätstörningar om du frågar efter andra typer av böcker? 

• Anonym (Ätstörning)
    Anonym (Tyra) skrev 2023-02-09 22:42:02 följande:

Alltså, de har även böcker om folks upplevelser på biblioteket, inte bara faktaböcker. 

Varför tror du att du ska få en lista på böcker om fakta om ätstörningar om du frågar efter andra typer av böcker? 

Va? Jag vill ha andra människors läsupplevelser. Alltså, jag vill ha tips på läsupplevelser snarare än en lista på titlar. Att böckerna i sig sen också ska handla om upplevelser och inte bara vara fakta är en annan sak.
  • Anonym (Ätstörning)
    Anonym (Tyra) skrev 2023-02-09 22:42:02 följande:

Jag tror alltså att här kan jag få tips som är mer typ "åh den här har jag läst och den var jättebra för att ..." medan på biblioteket får man mer nån som bara hjälper en att hitta böcker av typen man vill ha, men man får inte olika människors tips/rekomendationer utifrån vad de tycker var en bra läsupplevelse.
  • Anonym (Ätstörning)
    Annahle69 skrev 2023-02-09 22:54:17 följande:

Edvard Bloms nya kokbok 

😆
  • Anonym (LH)

Två ungdomsromaner jag läste och tyckte om (för att de var intressanta och hade bra handling) var "Fettot" av Carolina Falck och "I himlen får jag äta" av Camilla Dahlberg.

• Anonym (To the bone)

Jag vet att du ville ha boktips, men jag såg en film på Netflix för ett tag sedan: To the bone tror jag att den hette, på temat. Hyfsat bra. Jag såg den med mina tonåringar och den gav oss mycket att prata om.

• Anonym (Ätstörning)
    Anonym (LH) skrev 2023-02-10 00:04:57 följande:

Två ungdomsromaner jag läste och tyckte om (för att de var intressanta och hade bra handling) var "Fettot" av Carolina Falck och "I himlen får jag äta" av Camilla Dahlberg.

Tack!! Ska jag kolla upp!
    Anonym (To the bone) skrev 2023-02-10 01:00:55 följande:

Jag vet att du ville ha boktips, men jag såg en film på Netflix för ett tag sedan: To the bone tror jag att den hette, på temat. Hyfsat bra. Jag såg den med mina tonåringar och den gav oss mycket att prata om.

Ja, den har jag sett!
  • Anonya

När mörkret kom - en bok om anorexia 
    av Lina Strandberg

Lina Strandberg skriver om sitt eget liv med anorexi från 14 års ålder. När hon skriver är hon 19 år. Det är många år sen jag läst boken, men minns att den så bra beskrev hur hon mådde inuti. Boken innehåller mer än själva berättelsen: tips till den som kämpar mot anorexi och till den som har en vän med anorexi samt att föräldrarna, någon vän och en behandlare skriver i slutet av boken.

• Anonym (Ätstörning)
    Anonya skrev 2023-02-14 11:35:09 följande:

När mörkret kom - en bok om anorexia 
    av Lina Strandberg

Lina Strandberg skriver om sitt eget liv med anorexi från 14 års ålder. När hon skriver är hon 19 år. Det är många år sen jag läst boken, men minns att den så bra beskrev hur hon mådde inuti. Boken innehåller mer än själva berättelsen: tips till den som kämpar mot anorexi och till den som har en vän med anorexi samt att föräldrarna, någon vän och en behandlare skriver i slutet av boken.

Åh - låter ju jättebra! Tack!
Svar på tråden Tips på böcker om ätstörning?