• Joelssonskan

Katten biter bort päls....Vad göra?

Min hankisse på 3 år biter bort en massa päls på sin svans, är det någon som vet varför han kan göra det? Han verkar må bra för övrigt. Han äter, går på lådan, går ut och kommer hem som han brukar och är lika sällskaplig som förut! Har letat efter loppor men hittar inget och hans kattkompis som är året yngre märks det inget på! Är det dags att ringa veterinären eller är det någon som vet vad det kan vara och vad man kan göra?

• Svar på tråden Katten biter bort päls....Vad göra?
  • Nettan73

Jag har ingen aning vad det kan vara, men det låter ju helt klart allvarligt - jag skulel ringa vet!

• Nattviolen

Så där gör min lillkisse också, men hon tar magen och bakbenen. I hennes fall är det stressrelaterat och hon har slutat några gånger och börjat om igen. Vet inte hur jag ska lösa det. Du bör ändå kolla med veterinären för att se om det beror på någon hudåkomma, eller om katten slickar bort pälsen eller tuggar bort den. Vår katt började efter en förändring i hemmet. Slutade när vi återställde allt, och började om igen när vi provade med en tredje katt. Hade nästan slutat när bebis kom, och tuggar nu igen. Förhoppningsvis slutar hon snart igen.

Om det blir en vana kan det vara svårt att bryta, och då kan i vissa fall en tratt runt halsen hjälpa till att bryta ovanan. Men jag har inte hjärta att ha tratt på min katt, hon blir så olycklig.

Lycka till med din kisse.

• Joelssonskan

Nattviolen; ja det kanske är så att kissen känner på sig att bebben är på g så det kanske är därför han biter bort det!!

• Rigmor Mortis

Är han kastrerad? Hankatter kan få s.k. stud tail och tappa päls och bli feta i pälsen vid svansrot/svans annars, ett hormonrelaterat problem...

• Joelssonskan

EKJ; jo han är kastrerad, kan det bli så även fast de är kastrerade eller? Kanske ska ringa å rådfråga vet imorgon!

• Rigmor Mortis

Jag vet faktiskt inte om kastrater kan få likadant, ringa veterinär ska du definitivt göra! Telefonkontakt kostar inget (förutom Agrias telefonrådgivning)

• Joelssonskan

mmm ska ringa imorgon bitti...så jag får reda på vad det är! Hoppas det inte är något allvarligt!

• firhilwen

Om ni ändå ska kolla upp katter som gnager bort pälsen på kroppen så be om att veterinären tar prov för struma på katten. Min moster hade en katt som för övrigt mådde bra men gnagde bort pälsen och det visade sig att den hade struma. Behandlas med Levaxin lika som för människor.

Svar på tråden Katten biter bort päls....Vad göra?