• Qwert12345

Tips på multivitamin/kosttillskott utan järn för gravida?

Hej! 

Skulle någon snälla kunna rekommendera ett kosttillskott/multivitamin som gravida kan äta, som inte innehåller järn? Jag har högt blodvärde (143 i vecka 10+3) och har trots det blivit ordinerad järntabletter av min barnmorska. Detta gör mig väldigt orolig eftersom jag nu läst på om riskerna med högt hb. Hon bad mig börja med tillskott redan i vecka 7+3 innan hon testat mitt hb och jag har ätit det fram tills idag (12+5). Jag hoppas verkligen inte att det är någon fara :(

• Svar på tråden Tips på multivitamin/kosttillskott utan järn för gravida?
  • Anonym (E)

Prata med apotekspersonalen.

• Anonym (Hej)

Det är ingen fara att du tagit järntillskott denna korta tid. Men vad ska du med multivitamin till? Om du äter hyfsat varierat räcker det gott med enbart folsyra

• Anonym (Rut)
    Hur länge är det viktigt med folsyra egentligen? Måste man äta hela graviditeten? ( ätit flera månader innan med )
  • Anonym (Hej)

Tycker dock att du måste lyfta detta med barnmorskan, det är vansinne att ordinera något generellt utan specifikt underlag. Det går att anmäla till IVO på egen hand också, det är ju risk för vårdskada.

• Jag är bara jag

Det räcker om du äter folsyra. Såvida du inte äter enbart skräpmat så får du i dig alla vitaminer via maten.

• Citronella

Du har inte högt HB det är helt normalt och det är inte säkert att det höjs av järntabletter. Varför tror du att din barnmorska skulle rekommendera något som är farligt? 

• mammatill6

Jag tror du googlat o plockat ut vissa delar och byggt upp din oro. Du har för det första inte högt hb utan helt normalt. Sen betyder inte ditt hb att du inte har järnbrist. utan du kan ha brist på järn trots bra hb. 

• Anonym (Ssk)

Jag skulle följa rådet frå  barnmorska. Dina järndepåer ligger åt det lägre hållet (räknat inför en förlossning). Järndepåerna tyder på att det kan komma att saknas järn längre fram. Hb är så mycket mer än järn. Nu ligger ditt Hb väldigt bra. Inte för högt eller för lågt. Det ska gå väldigt långt innan Hb påverkas av järnbrist(eller för myclet). 

Hb kan däremot tex bli högt pga vätskebrist. Blodet blir då koncentrerat då kroppen saknar vätska. Om man dricker mer vätska (om man har brist på det) späda blodet ut och därmed sjunker även Hb 

Svar på tråden Tips på multivitamin/kosttillskott utan järn för gravida?