• Anonym (Ganska_oroad)

Hagagården i Båstad, ett bra eller dåligt hem?

En släkting som lider av paranoid schizofreni ska inom kort placeras på detta hem, för lindrigare psykiskt sjuka i Båstad.

Nu blir jag orolig då jag har hört att en del patienter behandlas illa på detta hem, och att vissa i personalen där inte är lämpliga att jobba med människor.

Har hört saker som att man håller patienter i rumsarrest när de gått emot personalen på något sätt, att man hånar vissa patienter som har sjukdomar som gör att de inte alltid kan ge adekvat respons när de blir pratade med.

Jag har hört att föreståndaren på hemmet är lite som en diktator och att folk som säger emot henne straffas på olika sätt.

Någon som känner till detta hem i Båstad?

• Svar på tråden Hagagården i Båstad, ett bra eller dåligt hem?
  • Anonym (Lite_överdrivet)

Lite överdrivet kanske med någon föreståndare som leker "diktator", men har själv haft en släkting som varit några år på detta boende och där har definitivt funnits personal som inte skulle fått jobba med människor.

Nu är Hagagården ombyggt och nybyggt, men ligger på samma plats som innan tror jag, men är numera privatägt.

Min släkting, som mår bättre och är friskare idag än under tiden hon var på boendet, berättade att det var en väldigt märklig stämning på hemmet och en del minst sagt udda personer som bodde där. Meningen med hemmet var som jag förstod det att patienterna skulle förbereda sig för ett normalt liv ute i samhället, men vissa som var där skulle snarare låsas in på psyket för gott.

• Anonym (Kolla)

Kolla med IVO om det finns några ärenden om boendet. 

Svar på tråden Hagagården i Båstad, ett bra eller dåligt hem?