Erfarenheter/forskning på delamning
Hej alla! Jag har en fem veckors bebis hemma 😊 på grund av olika anledningar har hon fått endel ersättning från start och jag har kämpat med amningen. Jag har gått till amningsmottsgning och amningen går bättre och bättre. Nu får min dotter ca hälften amning och hälften ersättning. Egentligen tycker inte jag att det något problem att hon får ersättning och ser inte amning som något mål i sig. Men alla barnmorskor man träffar som promptar med att amningen är det bästa gör att jag är livrädd för att jag inte ger min dotter det allra bästa om jag inte helammar henne till varje pris. Detta ger mig så mycket ångest och har på många sätt förstört endel av den första tiden med min dotter då jag gråtit och haft enorm ångest över att inte helamma.
Min fråga är, ni som delammat hur har ni tänkt och känt? Någon som känner till forskning på om delvis amning "räcker" för att ge barnet hälsofördelar? Eller annan forskning som har en annan vinkel än att barnet typ blir kriminellt och får alla sjukdomar utan amning? Tycker detta är så jobbigt!