• Anonym (Desperat mami)

Erfarenheter/forskning på delamning

Hej alla! Jag har en fem veckors bebis hemma 😊 på grund av olika anledningar har hon fått endel ersättning från start och jag har kämpat med amningen. Jag har gått till amningsmottsgning och amningen går bättre och bättre. Nu får min dotter ca hälften amning och hälften ersättning. Egentligen tycker inte jag att det något problem att hon får ersättning och ser inte amning som något mål i sig. Men alla barnmorskor man träffar som promptar med att amningen är det bästa gör att jag är livrädd för att jag inte ger min dotter det allra bästa om jag inte helammar henne till varje pris. Detta ger mig så mycket ångest och har på många sätt förstört endel av den första tiden med min dotter då jag gråtit och haft enorm ångest över att inte helamma. 
    Min fråga är, ni som delammat hur har ni tänkt och känt? Någon som känner till forskning på om delvis amning "räcker" för att ge barnet hälsofördelar? Eller annan forskning som har en annan vinkel än att barnet typ blir kriminellt och får alla sjukdomar utan amning? Tycker detta är så jobbigt! 

• Svar på tråden Erfarenheter/forskning på delamning
  • Anonym (Mamma)

Jag kan iaf ge en bit information och det är att de som delammar slutar amma tidigare eftersom mjölken börjar sina snabbare. Samma om man börjar introducera vanlig mat för tidigt.

Ditt barn kommer inte lida av att äta ersättning ibland, dvs bli kriminell, undernärd eller få någon slags näringsbrist. Däremot är det bra att amma så mycket man kan ur hälsosynpunkt, det ska stärka immunförsvaret mm.

• Anonym (Fördel)

1 dl. bröstmjölk per dag ger de fördelar man främst är ute efter dvs antikroppar.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Sluta lyssna på amningshetsare! Det riskerar att förstöra bebistiden och den får man aldrig tillbaka.

Jag tycker att det är tråkigt att många nyblivna mammor verkar så känsliga och lättpåverkade när det gäller detta. Omge dig med folk och lyssna på råd som ger en balanserad bild av saken, i stället för att ha ångest helt i onödan.

Massor med barn är uppväxta på ersättning, helt eller delvis. Tror du att alla dessa har sämre hälsa?

Det är jättebra att amma, men inte till varje pris. Och du ammar ju redan? Jag fick två på en gång. Vi kombinerade amning med ersättning. Jag helammade aldrig och har aldrig mått dåligt över det. Hade jag fått ett barn i taget hade jag kanske helammat, men inte till varje pris.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Och sluta gå till amningsmottagning eller lyssna på rabiata barnmorskor om det stjälper mer än hjälper.

Det är jättebra att man kan få stöd i amningen. Tyvärr verkar det som det ofta blir en press i stället.

Jag säger inte att du ska sluta amma, bara skaffa dig mer nyanserad kunskap samt kunna njuta av bebistiden i stället för att ha ångest och skuldkänslor.

Det finns kvinnor som av olika skäl inte kan amma alls. De ska inte behöva stå vid skampålen för det. Och tror du inte att deras barn är friska?

• Anonym (Desperat mami)

Åh tack Fördel!! Har du nån källa/artikel eller vad har du fått infon ifrån? 😊 underbart om det stämmer! 

• Anonym (Fördel)
    Anonym (Desperat mami) skrev 2023-02-13 23:14:09 följande:
    Åh tack Fördel!! Har du nån källa/artikel eller vad har du fått infon ifrån? 😊 underbart om det stämmer! 
    Läst det på Amningshjälpens grupp på Facebook. De gruppen rekommenderas varmt. Där finns allt från helammare till delammare till de som pumpar.
  • Anonym (Erfarenheter)

Ja vad kan man säga, denna amningshets nu är VIDRIG. Pga den sabbades min första tid med mitt barn där amningen strulade, jag grät,, pumpade, ägnade hela dagar åt att försöka ge mitt barn bröstmjölk. Varvat med ersättning.

BVC var bra i att de inte hetsade på amning men en del andra föräldrar och löst folk? ja jisses. 

Hag också hört detta att barn får i sig vad de behöver rent immunmässigt på 1 dl per dag, och skulle gärna se studier på det. Var så glad när nån sa att detta att amningen sinade efter 3 mån om man inte ammade optimalt också var en myt utan att det rörde att kroppen vid den tiden reglerade om sig så brösten inte alltid blev tokspända.

• LFF
    Anonym (Desperat mami) skrev 2023-02-13 21:12:58 följande:
    Erfarenheter/forskning på delamning

Hej alla! Jag har en fem veckors bebis hemma 😊 på grund av olika anledningar har hon fått endel ersättning från start och jag har kämpat med amningen. Jag har gått till amningsmottsgning och amningen går bättre och bättre. Nu får min dotter ca hälften amning och hälften ersättning. Egentligen tycker inte jag att det något problem att hon får ersättning och ser inte amning som något mål i sig. Men alla barnmorskor man träffar som promptar med att amningen är det bästa gör att jag är livrädd för att jag inte ger min dotter det allra bästa om jag inte helammar henne till varje pris. Detta ger mig så mycket ångest och har på många sätt förstört endel av den första tiden med min dotter då jag gråtit och haft enorm ångest över att inte helamma. 
    Min fråga är, ni som delammat hur har ni tänkt och känt? Någon som känner till forskning på om delvis amning "räcker" för att ge barnet hälsofördelar? Eller annan forskning som har en annan vinkel än att barnet typ blir kriminellt och får alla sjukdomar utan amning? Tycker detta är så jobbigt! 

Mina delammade tvillingar (gick över på full flaskmatning vid 3 eller 4 månader) har inte lidit av vare sig flaskas eller delammas. 

Allergin som den ena har hade sannolikt uppstått ändå eftersom jag är bekräftat allergisk, deras pappa sannolikt pollenallergisk, deras mormor är pollenallergisk, min kusin multiallergisk etc så det finns liksom i generna ändå. Samma sak med eksemen som samma barn har.

De har inte haft problem med immunförsvaret i övrigt, snarare varit friskare än många av sina förskole- och skolkamrater. De är sällan borta från skolan. De är aktiva ungar som gör bra ifrån sig i skolan. 

Det är ledsamt att barnmorskorna inte kan sluta upp med detta tramsande som gör många nyblivna mammor så stressade över amningen.

Amma på heltid, flaska på heltid, mixa bäst tusan du vill! Du gör det som är bäst för dig och ditt barn. Det bästa för ditt barn är inte en mamma som får ångest och gråter över att hon tror att hon gör fel för det gör du inte!

Hjärta
  • Anonym (Tvillingmamma)

Våra tvillingar föddes i vecka 36 och fick tillägg direkt på sjukhuset, vi fick koppmata var tredje timma. Sen helammade jag de fyra veckor som pappan var hemma med oss. Sen när pappan började jobba så lade vi till tillägg på kvällen och efterhand blev det mer och mer tillägg. Jag fortsatte dock att delamma, det gorde vi tills de var åtta månader, prick. Den ena tvillingen, tjejen, ville absolut amma även om hon fått på flaska, grabben var lite mer intresserad av flaskan än av bröstet, så det kan vara olika, helt klart. 

Vi har inte märkt av några men av att de fick tillägg redan på sjukhuset, ingen av dem är allergisk och de har sällan varit sjuka under uppväxten. 

Jag tror att delamning är en superbra kompromiss. Man bör dock se till att man ammar ganska ofta för annars minskar mjölkproduktionen. 

• annieh897
    Min bebis är åtta veckor och jag har delammat från start eftersom amningen strulat. I början koppmatade vi men nu kör vi först amning sen Medela Calma-flaska som inte ska störa amningen så mycket. Det är lite omständligt att behöva köra båda två men det funkar ändå bra.

Jag helammade mitt första barn så jag har den erfarenheten också och inbillade mig nog att amningen skulle
     funka likadant den här gången, vilket det inte alls gjorde.

Nu går det bättre och jag har kunnat ta bort amningsnappen. Uppskattar att det är 50/50 amning/flaska. 

Jag upplever däremot ett jättebra stöd från bvc-sköterska och amningsmottagningen på min bvc. Jag förväntade mig amningshets eftersom det tyvärr verkar vara många som upplevt. Båda har checkat av hur jag känner och varit lyhörda för mina önskemål. Trist att du blivit illa bemött TS, det verkar ju tyvärr inte helt ovanligt.
Svar på tråden Erfarenheter/forskning på delamning