• Anonym (Oroliggravid)

Plötsliga kraftiga fosterrörelser, farligt?

Är i vecka 21 med första barnet och jag är lite nojig. Allt såg fint ut på RUL i vecka 18 och moderkakan är i bakvägg men jag har inte känt några rörelser överhuvudtaget tills idag. Alltså inga, inte ens lite fladder trots att jag försökt känna flera gånger om dagen. Jag började på ett nytt jobb igår som har inneburit mycket mental stress så under två dagar har jag varit nervös, stressad och haft hög puls. Idag när jag kom hem från jobbet och la mig på soffan blev jag chockad för jag kände plötsligt massor av sparkar. Så pass att magen rörde sig utanpå. Det har fortsatt, det sparkar och buffar som sjutton i några minuter och är sedan lugnt en stund och sen börjar det igen. Hur kan det ha gått från noll till hundra på en kväll? Jag är glad att känna bebisen men samtidigt orolig för hur snabbt det gått och att det börjar just nu efter att jag varit rejält stressad för första gången under graviditeten. Jag har inte alls ont eller några blödningar så det känns ju dumt att kontakta barnmorskan men hade velat höra här om fler upplevt något liknande. Är det vanligt att fosterrörelserna börjar så plötsligt och kraftigt? Kan det på något sätt betyda att bebisen blivit stressad och far illa av mitt mående? 

• Svar på tråden Plötsliga kraftiga fosterrörelser, farligt?
  • Anonym (Mamma)

De första "fladdriga" fosterrörelserna kan vara svåra att identifiera som just fosterrörelser första gången man är gravid. Det är ju naturligt att det bubblar lite i magen ändå. De mer kännbara rörelserna brukar man märka av nån gång runt vecka 20. Jag har sex barn och några missfall mm därtill och har upplevt flera olika typer av graviditeter. Min erfarenhet är att de kännbara fosterrörelserna gör debut ganska plötsligt. Och att det är underbart när man känner dem för första gången, det blir så påtagligt att ett nytt litet liv håller på att ta form inne i magen. Sparkar och fosterrörelser är ett friskhetstecken, en signal att allt är som det ska! Jag kände dem oftast när jag vilade liggandes o typ på natten. Också ofta om jag hade varit igång mycket och sedan slappnade av. Det kan vara bra att ha lite koll på hur barnet rör sig, men mer mot slutet av graviditeten, då rörelserna naturligt avtar eftersom det blir allt trängre för barnet i livmodern. Då har man en uppfattning om hur rörelsemönstret brukar se ut och märker lättare om det plötsligt förändras, och då ska man kolla upp det. Jag är ju inte barnmorska utan har bara egen erfarenhet, är du orolig ska du förstås konsultera en barnmorska. Spontant skulle jag dock säga att du inte behöver vara orolig. Du har fått ett livstecken av ditt barn för första gången, det är naturligt att rörelserna kommer plötsligt. Det är mäktigt och förunderligt! Njut av det! Önskar dig all lycka till med din graviditet! Att bära, föda och sedan följa sitt barn är det största i livet! Ta hand om dig!

Svar på tråden Plötsliga kraftiga fosterrörelser, farligt?