Plötsliga kraftiga fosterrörelser, farligt?
Är i vecka 21 med första barnet och jag är lite nojig. Allt såg fint ut på RUL i vecka 18 och moderkakan är i bakvägg men jag har inte känt några rörelser överhuvudtaget tills idag. Alltså inga, inte ens lite fladder trots att jag försökt känna flera gånger om dagen. Jag började på ett nytt jobb igår som har inneburit mycket mental stress så under två dagar har jag varit nervös, stressad och haft hög puls. Idag när jag kom hem från jobbet och la mig på soffan blev jag chockad för jag kände plötsligt massor av sparkar. Så pass att magen rörde sig utanpå. Det har fortsatt, det sparkar och buffar som sjutton i några minuter och är sedan lugnt en stund och sen börjar det igen. Hur kan det ha gått från noll till hundra på en kväll? Jag är glad att känna bebisen men samtidigt orolig för hur snabbt det gått och att det börjar just nu efter att jag varit rejält stressad för första gången under graviditeten. Jag har inte alls ont eller några blödningar så det känns ju dumt att kontakta barnmorskan men hade velat höra här om fler upplevt något liknande. Är det vanligt att fosterrörelserna börjar så plötsligt och kraftigt? Kan det på något sätt betyda att bebisen blivit stressad och far illa av mitt mående?