• KallePop

Snäll eller dumsnäll

Befinner mig just nu i en separation efter 12 års äktenskap. De senaste åren har varit sjukt jobbiga med mycket bråk o tjafs. Jag har träffat en annan sedan en kort tid tillbaka och detta ligger till grund för separationen.

Till min fråga. Min fru tycker att jag ska vara snäll eftersom jag gjort det jag gjort och gå med på att sälja huset till henne med 20% rabatt för att hon ska kunna bo kvar med barnen. Jag tycker det är lite väl mycket, det blir närmre en miljon under vad huset är värderat till.

Ska jag vara snäll och gå med på det eller ska jag tänka på mig själv och min framtid?

Där finns såklart fler aspekter att väga in i detta om man vill, vem som betalt mest, varför det uppstod otrohet osv. Men vi lämnar det för att göra saker o ting enklare.

• Svar på tråden Snäll eller dumsnäll
  • Anonym (Kajsa)

Om det blir bättre för barnen att bo kvar kan du se det som förskott på arv. 

• Anonym (G)

Ja, du har varit otrogen. Låt dina barn få ha kvar sitt trygga boende, det kommer gynna er relation. Oavsett vem som gjorde vad.

• Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (G) skrev 2023-02-14 10:24:56 följande:

Ja, du har varit otrogen. Låt dina barn få ha kvar sitt trygga boende, det kommer gynna er relation. Oavsett vem som gjorde vad.

Ja du bör gå med på det för dina barns skull och för den skada du åsamkat exfrun.
  • Anonym (S)

Nej, jag hade inte gjort det om det påverkade min egen möjlighet till bättre boende med barnen.
    Men jag hade absolut varit öppen för någon form av överenskommelse, tex att hon betalar tillbaka de 20% till dig utan Ränta. Antingen vid en ev försäljning av huset, månadsvis eller att ni vartannat år ser över möjligheten för henne att låna upp på huset så att hon kan betala tillbaka till dig.

jag hade inte heller sett till så att barnen fick bo i ett utsatt område eller riskerade att bli hemlösa så klart.

Prata igenom och se hur ni bäst kan lösa det.

Är för övrigt kvinna om det spelar någon roll. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Kajsa) skrev 2023-02-14 10:23:58 följande:

Om det blir bättre för barnen att bo kvar kan du se det som förskott på arv. 

Fast om hans fru får fler barn senare blir det fruns nya barn arv också. 

Jag tycker att du ska tänka efter noga eftersom du senare kan känna dig utnyttjad. Om du vill att barnen ska bo kvar i huset till de blir äldre kan du skriva ett gåvobrev som ger barnen en varsin andel av huset (motsvarande rabatten). Din fru blir förvaltare och har fri förfoganderätt tills hon antingen säljer huset eller tills barnen uppnåt en viss ålder. Jag hade nog inte bara gett bort min andel till min fru utan att försäkra mig om att det kommer barnen till godo. Ta hjälp av en jurist hur du ska utforma gåvobrevet. 

Jag hade inte gett bort min andel överhuvudtaget om det skulle innebära att jag inte kan köpa ett annat ok boende för mig och ok för barnen när de är hos mig. Om barnen kommer bo varannan vecka är det viktigt att båda boendena är bra. Ska ni ha varannan vecka är det faktiskt ett starkt skäl till att inte satsa allt på det ena boendet då är det mest din fru som får fördel av det inte barnen.

Det viktiga är inte vad som hänt eller vem som gjort vad. Det viktiga är att det blir bäst för barnen. 
  • MsM84

Jag tycker inte du ska ge bort det. Däremot om ni har en skuld som löses den dagen hon säljer eller liknande, OM du klarar dig i nytt boende osv utan de pengarna.

• Anonym (Nja)

Dessutom kan det vara så att något av barnen helst vill bo hos dig när det blir äldre och kanske tröttnar på varannan vecka livet. Det är svårt att veta nu.

Jag valde att huvudsakligen bo hos min pappa och även min bonus valde att bo hos sin pappa.

• Anonym (Tjej)

Jag skulle inte ge bort det, men skulle ändå försöka hjälpa till så att barnen kunde bo kvar. Tex genom att låna ut pengarna eller dylikt. 

Svar på tråden Snäll eller dumsnäll