• Miasophie

    Varför blir inte vi gravida???

    Hej! Jag och min man är 34 och 33 år gammal vi ha en dotter på 7 år och ett missfall för 4 år sedan. Jag och min har aldrig aldrig skyddad oss. Vi fick vår dotter när jag var 27 år med hjälp av Ivf, på tredje försöket. Trotts att man inte hittade några fel på verken mig eller min man, tre å senare blev vi gravida på egen hand, men fick missfall v7. Har sen den perioden tagit paus för att satsa på min karriär. Vi tog kontakt med en privat gynmottagning för att kolla så att ser bra ut med hormoner och spermier, som tidigare fann man inget fel. Har gått på letrozol 5 gng har inte blivit någon gravidtet 😪 börja tappa hoppet!
    Jag ha regelbunden mens på 25 dagar och har fått utslag på äl- test tidigare. börja tänka om det är PCO, men när jag läser symtomen så stämmer inget in på mig.  Är det någon ha bra tips på vad man kan göra eller vända sig?  Börja känna mig lite stressad på grund av min ålder också då jag fyller 35 detta året. Har även kollat mina äggreserv ,det såg bra ut.

  • Svar på tråden Varför blir inte vi gravida???
  • Jag är bara jag

    Hade du haft PCO hade det upptäckts. Ni är vad man kallar oförklarligt infertila, men uppenbarligen inte sterila eftersom du kunnat bli gravid. Det bästa i ert läge är att göra IVF igen. Privat blir det ju då denna gång i så fall.

  • pandarinen

    Förstår din känsla så väl, jag är i samma sits. Har en fantastisk son på 3 år. Det tog 2 månader att få till honom. Ett år efter hans födsel började vi att försöka skapa ett syskon. jag blev gravid direkt men det slutade i tidigt missfall v6. Sen har vi kämpat på i varje månad under 2 års tid. Det är otroligt jobbigt, och ingen hjälp får vi för att vi har ett barn sedan tidigare... 
    Och åldern som tickar på är också väldigt stressande. 

  • Madelenelisabeth

    Kärlek och stöd till er!

    Vi lyckades efter två år. Vi fick fertilitetsutredning- och allt såg bra ut. Ett eventuellt hinder var kanske att jag är tjock.

    Men hur är er livssituation? 

    Är ni båda stressade, sönder tränade, veganer som inte sover? 
    Eller har ni en vardag med kost som tillfredsställer kroppens behov, en trygg kropp, hanterbar vardagsstress och tillräckligt med sömn? 

    Trivs ni på era jobb? 
    Tänker att ni inte röker om ni vill bli gravida.

    Jag valde att lyssna på vad Jenny Koos säger. 

    Vi började med att ta extra tillskott av omega 3, boosta ägglossningen med stor dos D-vitamin veckan innan ÄL, zink, magnesium och säkert något mer. 

    Kan hjälpa!

  • pandarinen

    Tack vet du vilka vitaminer fu boosta ägglossningen med?
    Nä vi är inga perfekta människor, tränade hårt och å var vegetsrian när jag fick första barnet som kom till på andra försöket. Har inte kommit i form sen förlossningen för 3 år sedan, men är nere på samma vikt som innan graviditeten iaf.
    Äter kött idag, fisk med, testat olika bra dieter under försök att bli gravid men inte funkat
    Hög stress dock. Min man är väldigt lättstressad och jag kan stundtals bli. Så där kan absolut en bov vara. Bara att få till sex på äl dagarna är ju stress
    Ber till gud att det är min tur nu. 

  • Aethuviel

    Har ni bara kollat spermier och hormoner+äggreserver? Är dina äggledare dåliga? (Kanske den "kom igenom" bara en gång men annars är tätt?)
    Kanske livmoderslemhinnan är tunn/onormal?

    Man kan testa saker i spermier på mer kemisk nivå (det som inte syns på vanlig analys), men hos kvinnor finns det så många fler saker som kan gå snett. :/

  • Anonym (An)

    Jag har PCO men inga andra symptom än att jag har extra många ägg som ser ut som ett pärlhalsband på UL. Du behöver alltså inte ha oregelbunden mens, massa kroppshår eller övervikt för att ha PCO :)

  • Anonym (Looks like a flower)

    Ja, jag har tips till dig.


    Det är en fördel om din mans pung är kall innan samlag. Det ökar sannolikheten för befruktning. Jag tar också för givet att du regelbundet sväljer din mans sperma. Det måste alla som vill bli gravid göra. Förklaringen är att hela din kropp, och alltså inte bara din vagina måste vänja sig vid sperma och inte stöta bort det. Jag förutsätter också att ni har sex ofta

  • Anonym (Killgissar)

    Dåliga ägg, dåliga spermier eller bara inte kompatibla. Sånt händer faktiskt, hur bra ägg och spermier man än har.

  • pandarinen
    Anonym (An) skrev 2024-03-22 13:52:02 följande:

    Jag har PCO men inga andra symptom än att jag har extra många ägg som ser ut som ett pärlhalsband på UL. Du behöver alltså inte ha oregelbunden mens, massa kroppshår eller övervikt för att ha PCO :)


    Det där låter intressant, för jag har också funderat på PCO, jag har fått kroppshår på hakan, ljusa hårstrån men kraftigare, regelbunden mens i övrigt, Men försökt i 3 år att bli gravida. 


     

  • Anonym (An)

    be dem kolla med UL så kan de se om du har PCO eller PCOS. Vad jag förstår är det dock ingen större nackdel att ha, om man inte har oregelbunden mens. Det betyder egentligen att man har fler ägg, och är mer lättstimulerad under IVF och ofta kan få barn när man är äldre än de utan PCO/S. Så om du har regelbunden mens är det nog inte det som är problemet, enligt min läkare. 

  • pandarinen

    Oki då låter det ju som en fördel :D Ja tror stress kan ligga mycket bakom  vårt probem, men som min barnmorska sa, glöm inte att du har en partner också, det kan vara lika mycket vara hos honom problemet ligger. 

Svar på tråden Varför blir inte vi gravida???