• Anonym (B)

Jag är känslomässigt störd. Fler?

Varför har jag så svårt att visa känslor? 

min mamma har alltid kvar hur mkt hon älskar mig men pappa har vart mer känslokall. När barnen var små pussade jag och kramade dom mycket men nu när dom är tonåringar och ofta arga på mig har jag jättesvårt med det. 

samma med sambon. Det är så mkt jag skulle vilja säga men jag GÖR det inte. 

kan heller inte gråta inför folk och blir nästan förbannad när sambon gråter eller får gåshud. Som att jag har extrema svårigheter med känslor. 

har inga problem att berömma främlingar eller kollegor. Bara dom som betyder mer. 

min stackars sambo har vart ihop med mig i 24 år  
    varje dag säger han att han älskar mig och jag säger ?älskar dig med? men det kommer inte först från mig. han är mkt mer kramig också. 

han har sagt att han KÄNNER att jag älskar honom och bryr mig om honom mkt. och det förstår jag för jag visar det på andra sätt. 

kallas det känslomässigt störd? fler med detta problem? 

Blir inte heller direkt berörd när jag ser svältande barn på tv. Djur däremot tål jag inte att se lida. Kan knappt åka förbi en grisgård utan att må riktigt dåligt inombords. Framförallt när jag sett hur dom har det. Bara ett exempel hur jag känner med djur vs människor. Jag kan dock absolut känna empati för andra och framförallt familjen. Jag bryr mig jättemycket om dom och är omsorgsfull. Om tyvärr inte så kärleksfull. 
  • Svar på tråden Jag är känslomässigt störd. Fler?
  • Anonym (B)

Skulle tillägga att jag inte blir förbannad när han är ledsen såklart. Utan gråter pga en film. Annars vore jag en riktig psykopat. 

• Anonym (Make)

Bra att du inser att du har svårt med att visa känslor. När det gäller bångstyriga tonåringar har de flesta föräldrar det krångligt. Men ge dem en kram ibland, så blir de kanske enklare att komma överrens med.

Och din make tycker jag att du från och med idag ska se till att krama rejält minst en extra gång per dag. Ge honom en puss med!

• Anonym (B)
    Anonym (Make) skrev 2023-02-16 14:12:04 följande:

Bra att du inser att du har svårt med att visa känslor. När det gäller bångstyriga tonåringar har de flesta föräldrar det krångligt. Men ge dem en kram ibland, så blir de kanske enklare att komma överrens med.

Och din make tycker jag att du från och med idag ska se till att krama rejält minst en extra gång per dag. Ge honom en puss med!

Vilka gulliga och bra tips! Det ska jag göra 💖
  • Anonym (Också känsloproblem)

Jag har också känsloproblem fast åt motsatt håll. Jag kan grina och bli hysterisk åt allt. Det absolut värsta med det är att det blir extremt själviskt. Som när jag grinade åt att min dåvarande var sjuk och jag grinade så mycket att han fick ta hand om mig, trots att det var han som var sjuk. Det där skapar ångest och skam, sedan börjar jag grina av skam och fortsätter mönstret. Blir liksom inkapabel att vara omhändertagande eller hjälpa någon pga detta.

• Anonym (Applikation)

Jag har aldrig haft ett förhållande och blev av med oskulden först vid 35. Jag hånglade med tre tjejer när jag var 13-14, sen dröjde det ända tills jag var 32 innan jag hånglade med en kvinna igen.
    Det har satt spår inom mig och jag tror jag har en del störningar. Jag förväntar mig t ex inte att jag kommer ha ett förhållande nån gång, vet inte ens om jag klarar av det. Jag är i alla fall snäll och respektfull med kvinnor jag träffar, så det är ju positivt.

• Anonym (Metallus)

Jag har varit i din sambos sits. Var tillsammans i 10 år med en kvinna som sällan visade känslor. Gav heller inte komplimanger och var inte mottaglig för dem. Hon kunde gärna berömma mig för min händighet eller att jag gjorde så mycket i hemmet, ofta mer än hon. Det kunde hon uppskatta. Men jag kan inte minnas att hon en enda gång gav mig komplimanger till MIG och min person eller utseende. Jag försökte i början ge henne komplimanger och pussa på henne men oftast började hon bara skratta. Inte elakt eller hånfullt.

Till sist tröttnade jag och allt vad känslor hette rann liksom ut i sanden. Till slut var vi som två kollegor som råkade bo ihop. Jag hade typ glömt hur det var att änna riktig attraktion, både fysisk och mental.

Trots detta blev hon väldigt bestört när jag ville separera, trots att vi pratat om detta flera gånger och att jag vill ha ut mer av ett förhållande. Tror fortfarande än idag att hon inte förstår varför jag inte ville längre.
    T.S., din sambo måste ha en ängels tålamod eller själv inte värdera känslor så mycket. Jag kan bara tala för mig själv men jag hade inte stått ut så länge. Jag fick en total nytändning när jag började dejta igen och förbannade mig själv att jag stått ut i tio år med ett känslomässigt vacuum. T o m mina tillfälliga sexpartners gav mig mer ömhet och bekräftelse än hon någonsin gjort.

• Anonym (Casanova)

Jag har den egenskapen.

Är glad och positiv som människa. Gråter aldrig. Men är ganska känslokall. Något jag har fått viss kritik för genom åren.

Enda jag egentligen har ordentliga känslor för är mina barn. Där är jag väldigt beskyddande.

• LittleSunshine84

Hej Ts, 
    Jag är väldigt lik dig. Jag är uppväxt med föräldrar som sällande fysiskt visade kärlek men jag visste av deras handlingar och omsorg att jag var älskad. Men kramar och närhet var extremt sällsynt. 

Jag har alltid haft svårt i relationer att ge och få komplimanger. Dock är jag väldigt lojal mot min partner och går igenom eld och vatten när det behövs. 

Jag har två barn som jag älskar och avgudar. Jag har alltid gett dom extremt mkt närhet, kärlek, kramar och pussar. Det känns som mest naturligt att vara nära dem. Jag hoppas att jag bryter det här mönstret med mina barn, att som inte bli känslomässigt reserverade som jag och mina syskon och även mina föräldrar är. 

• Anonym (B)
    Anonym (Också känsloproblem) skrev 2023-02-16 14:25:05 följande:

Jag har också känsloproblem fast åt motsatt håll. Jag kan grina och bli hysterisk åt allt. Det absolut värsta med det är att det blir extremt själviskt. Som när jag grinade åt att min dåvarande var sjuk och jag grinade så mycket att han fick ta hand om mig, trots att det var han som var sjuk. Det där skapar ångest och skam, sedan börjar jag grina av skam och fortsätter mönstret. Blir liksom inkapabel att vara omhändertagande eller hjälpa någon pga detta.

Åh jag förstår!jobbigt det med ju!  Jag tyckte det lät fint att kunna visa känslor sådär💖
  • Anonym (B)
    Anonym (Metallus) skrev 2023-02-16 15:13:48 följande:
    Jag är känslomässigt störd. Fler?

Jag har varit i din sambos sits. Var tillsammans i 10 år med en kvinna som sällan visade känslor. Gav heller inte komplimanger och var inte mottaglig för dem. Hon kunde gärna berömma mig för min händighet eller att jag gjorde så mycket i hemmet, ofta mer än hon. Det kunde hon uppskatta. Men jag kan inte minnas att hon en enda gång gav mig komplimanger till MIG och min person eller utseende. Jag försökte i början ge henne komplimanger och pussa på henne men oftast började hon bara skratta. Inte elakt eller hånfullt.

Till sist tröttnade jag och allt vad känslor hette rann liksom ut i sanden. Till slut var vi som två kollegor som råkade bo ihop. Jag hade typ glömt hur det var att änna riktig attraktion, både fysisk och mental.

Trots detta blev hon väldigt bestört när jag ville separera, trots att vi pratat om detta flera gånger och att jag vill ha ut mer av ett förhållande. Tror fortfarande än idag att hon inte förstår varför jag inte ville längre.
    T.S., din sambo måste ha en ängels tålamod eller själv inte värdera känslor så mycket. Jag kan bara tala för mig själv men jag hade inte stått ut så länge. Jag fick en total nytändning när jag började dejta igen och förbannade mig själv att jag stått ut i tio år med ett känslomässigt vacuum. T o m mina tillfälliga sexpartners gav mig mer ömhet och bekräftelse än hon någonsin gjort.

han berömmer mig hela tiden och säger att han är så lycklig med mig. Saken är den att vi har kul i hop, vi trivs i varandras sällskap, hittar på saker, har bra sex.  Jag tror inte att vi har det som er. Jag kan gärna krypa nära honom och vara nära fysiskt även om jag inte talar om för honom hur mkt jag tycker om honom. 

så på det viset känns det fel att skriva att du inte stått ut som att jag är exakt som ditt ex. Och att han skulle se mig som en kollega, på samma vis du såg på henne. jag är fortfarande lika kär och han verkar vara det i mig efter såhär lång tid. 

Svar på tråden Jag är känslomässigt störd. Fler?