• Gmml

Recept på kakor/bakverk som är lätta att göra och som går att frysa !

Tänkte baka lite idag o fylla frysen så man har fika hemma när man får oväntat besök.
    Vill ha tips o ideer på vad man kan baka, vill att det ska gå o frysa (o tina snabbt sen) samt vara lätt att baka.
    Recept tack!

• Svar på tråden Recept på kakor/bakverk som är lätta att göra och som går att frysa !
  • AnnaK

Kanelbågar

4 ½ dl vetemjöl
    1 dl socker
    200 gr margarin
    1 tsk kanel

Garnering:
    2 tsk kanel
    2 tsk socker

Blanda alla ingredienser till en deg. Rulla degen till finger tjocka längder
    och skär dem i ca 5 cm långa bitar, skär 3 snitt i ena långsidan på varje bit, doppa i kanel/socker blandningen och lägg dem lätt böjda på plåten. Grädda i 175°.

Enkla chokladkakor

4 ½ dl vetemjöl
    1 dl socker
    200 gr margarin
    2 msk kakao

Garnering
    Pärlsocker

Blanda ingredienserna till en deg och rulla den till ca 3 cm tjocka rullar. Häll pärlsocker på en tallrik och rulla rullarna i det, skär sedan dem i 1 ½ cm bitar och lägg dem på plåt, grädda i 175°

Kokostoppar

3 ägg
    2 ½ dl socker
    3 hg kokos flingor

Vispa ägg och socker pösigt, rör sedan i kokos flingorna. Klicka ut degen på en plåt och grädda i 225°.

Jordnötskakor 45 st

200 g margarin
    2 dl socker
    2 dl havregryn
    2 dl hackade salta jordnötter
    3 dl vetemjöl

Garnering
    Smält blockchoklad

Rör smör och socker pösigt. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta ihop till en smidig deg. Forma bullar och lägg på en plåt. Grädda i 175º ca, 10 min.

Dumlekakor (ca 20 st)

200 g smör
    1 dl socker
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    ca 20 dumlekolor

Blanda allt utan kolorna och rulla till kulor. Lägg i aluminiumformar och tryck ner i kola i varje kaka. Grädda i 175 grader ca 15 min. Pudra ev. med florsocker då de kallnat.

Bregottkakor

300g grönt bregott
    1/2 dl socker
    3 dl mjöl
    2 1/2 dl majzenamjöl
    1 tsk bakpulver

Blanda smör och socker poröst, tillsätt mjöl,majzenamjöl och bakpulver.
    Klicka i småbrödsformar. Grädda i ugn på 150° i 20 min.

Snabbkakor med dajm

2 dl cocosflingor
    2 dl havregryn
    0,5 dl socker
    100 g smält margarin
    150 g dajmkulor

Blanda samman alla ingredienserna och se till att margarinet har svalnat.
    Fördela smeten i små pappersformar. Grädda i ca 10 min i 175°, eller tills kakorna är gyllenbruna

Äppelkaka i långpanna

4 ägg
    5 dl socker
    200 gr smör
    2 dl mjölk
    6 dl vetemjöl
    4 tsk bakpulver
    8 äpplen
    4 msk socker
    4 tsk kanel

Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst, blanda i mjöl och bakpulver, tillsätt mjölk och det avsvalnade smöret. Häll smeten på bakplåtspapper i långpanna. Skala äpplena och skär dem i klyftor. Vänd klyftorna i socker och kanelblandningen och fördela dem i smeten. Grädda i ca 25 min i 200°. Skär upp kakan när den svalnat.

Mormors sneda syltkakor

200g smör
    3/4dl socker
    5dl mjöl

Rör ihop till en jämn deg. Dela degen i tre delar, rulla ut i längder och lägg på en plåt. Tryck med tummen och gör en "kanal" längs längden, ungefär genom halva tjockleken. Lägg i ett ganska tunt lager sylt eller marmelad. Grädda gyllene i 175°. När de svalnat glaseras de med florsocker utrört i lite vatten (en kaffekopp + några droppar vatten). När sockret stelnat skärs kakorna lite snett i lagom stora bitar.

Ökensand ca 50 st

200 g smör eller margarin
    2 dl socker
    1-2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    5 dl vetemjöl

Bryn matfettet och låt det kallna. Rör matfett, socker, vaniljsocker och bakpulver pösigt. Tillsätt mjölet och arbeta ihop degen. Forma kakor med två teskedar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Gör en liten skåra i varje kaka med teskedsbladet. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 15 min i 175°. Låt dem kallna på plåten.

Nötkakor

2 hg nötkärnor
    2 ägg
    2 hg socker

Mal nötkärnorna och blanda dessa med ägg och socker. Klicka ut på plåt. Grädda i 200° ca 10 min.

NonStopklickisar 24 st

100 g smör eller margarin, rumsvarmt
    1 dl farinsocker
    1 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 ägg
    3 dl Havregryn
    1 1/2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1/2 tsk salt
    100-125 g (1-1 1/2 dl) NonStop

Sätt ugnen på 175°. Rör eller vispa matfett, farin-, strö- och vaniljsocker kraftigt, tills det blir ljust och poröst. Rör i ägget. Blanda samman övriga ingredienser och rör ner dem i smör/socker-blandningen. Blanda väl. Klicka ut smeten på bakplåtspappersklädda plåtar. Lägg klickarna glest då de flyter ut, 12 på varje plåt är lagom. Grädda mitt i ugnen, 12-14 min. Lägg dem på galler, efter att de har svalnat en stund på plåten.

Snabba kolakakor 40 st

100 g rumsvarmt smör
    1 dl strösocker
    1 msk ljus sirap
    2 tsk vaniljsocker
    1 tsk ingefära
    2 1/2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175°. Rör smör och socker poröst. Tillsätt sirap, vaniljsocker, ingefära och mjölet blandat med bakpulver. Arbeta ihop till en deg. Rulla ut till 3 långa längder, ca 40 cm. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem något. Grädda i mitten av ugnen 10-12 min. Skär medan längderna är varma, i 3 cm breda, sneda kakor.

Sesamkakor 25 st

200 g smör
    4 dl vetemjöl
    2 dl sesamfrön
    2 dl strösocker
    1 msk vatten

Smält smöret och låt det svalna. Rör ner mjöl, sesamfrön, socker och vatten. Arbeta ihop till en deg och forma till två rullar. Låt dem ligga i kylen ca 1 tim. Sätt ugnen på 200°. Skär rullarna i 1 cm tjocka skivor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 12 ?15 min.

Hallongrottor med kanel 30 st

200 g rumsvarmt smör
    1 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    4 1/2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk kanel
    3/4 dl hallonsylt

Sätt ugnen på 200°. Rör smör, socker och vaniljsocker poröst. Tillsätt mjölet blandat med bakpulver och kanel. Arbeta ihop till en deg. Rulla ut degen till en längd och dela den i 30 bitar. Rulla dem till kulor och lägg i småbrödsformar. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i en klick sylt. Grädda i mitten av ugnen ca 12 min. Tips Hallonsylten kan bytas ut mot lingonsylt

Finska pinnar (44 st)

4 dl vetemjöl
    ½ dl strösocker
    ½-1 krm bittermandelarom
    200 gr smör

Garnering
    ägg
    pärlsocker
    hackad sötmandel

Blanda vetemjöl och socker direkt på bakbordet eller i en degskål.
    Skiva fettet över och bittermandelarom. Hacka med en kniv eller smula med fingertopparna till en grynig massa. Arbeta snabbt ihop allt till en deg. Låt degen vila kallt minst en timme. Sätt ugnen på 175º. Rulla ut till fingertjocka längder, alla lika långa. Lägg dem intill varandra och skär i 4-5 cm långa bitar. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker och mandel. Lägg bitarna på smorda eller bakplåtspappersklädda plåtar.
    Grädda kakorna mitt i ugnen, ca 10 minuter.

Havrekakor (35 st)

1 hg Smör
    1 hg Socker
    1 hg Havregryn
    50 gr Vetemjöl
    1 tsk Bakpulver

Blanda allt och rulla små bollar o tryck till med en gaffel. Grädda i 200°

Cornflakessmåbröd

100 gram smör
    2 dl socker
    1 dl matolja
    4 dl mjöl
    1 msk vaniljsocker
    2 msk potatismjöl
    1 tsk hjorthornssalt
    2 dl cornflakes

Rör smör och socker. Blanda ner oljan. I en skild skål, rör ihop mjölet och de andra ingredienserna utom cornflakesen. Mosa cornflakesen fint, i mortel till exempel. Blanda ner också dem. Rör ihop de torra och de våta ingredienserna, det blir en ganska smulig deg. Rulla bollar som du lätt trycker ut på en bakplåtspappersklädd plåt, de spricker lätt men det gör inget. De rinner knappt alls ut så man kan placera dem tätt. Grädda i 175° i 15 min.

Bondkakor 70 st

5 ½ dl vetemjöl
    2 dl socker
    1 msk ljus sirap
    1 tsk bikarbonat
    1 msk vatten
    3/4 dl (50 g) grovhackad sötmandel
    200 g smör eller margarin

Låt matfettet bli rumsvarmt. Rör ut bikarbonaten i vattnet. Lägg alla ingredienser i en bunke och kör med elvispen tills smeten blivit jämn. Forma smeten till två rullar, 4-5 cm i diameter. Lägg dem i plastfolie i kylen i ca 2 tim, tills de blivit hårda. Skär dem i ½ cm tjocka skivor. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200° tills kakorna fått guldgul färg, ca 6-7 min.

• Glad och Gravid

Frusna Chokladkakor 20 st.

100 g. smält smör
    2 ägg
    3 dl. socker
    1 ½ tsk. vaniljsocker
    1 krm. salt
    4 msk. kakao
    1 ½ dl. vetemjöl

Klicka smeten i bullformar. Grädda 15 minuter i 160 grader.

Glasyr:

100 g. Smör
    4 msk. Socker
    2 tsk. Mjöl
    4 tsk. Kakao
    1 dl. mjölk
    1 dl. grädde

Koka ihop ingredienserna i en minut. Häll glasyren på de avsvalnade kakorna. Frys in. Ska ätas frusna/halvtinade.

• AnnaK

Knäckiga rutor i långpanna

150 g smör
    2 ägg
    3 dl strösocker
    1 msk vaniljsocker
    1½ dl mjölk
    4½ dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver

Glasyr:
    50 g smör
    3 dl strösocker
    1 dl ljus sirap
    1 dl vispgrädde
    3 dl riven kokos

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vaniljsocker, mjölk och smält smör. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten.Lägg bakpapper i en långpanna och häll i smeten. Grädda kakan mitt i ugnen 10?12 min. Blanda ingredienserna till glasyren i en kastrull. Värm på svag värme tills allt har smält. Ta ut kakan och bred på glasyren. Sätt in igen och grädda i ytterligare cirka 12 min tills kakan har fin färg. Ta ut och låt kakan kallna innan den skärs i rutor.

Silviakaka i långpanna

6 ägg
    6 dl strösocker
    3 dl kallt vatten
    6 dl vetemjöl
    6 tsk bakpulver

Sås:
    200 g smält margarin
    2 dl strösocker
    2 äggulor
    4 tsk vaniljsocker

kokos

Rör ihop ägg och socker. Tillsätt vattnet och mjölet, blandat med bakpulvret. Grädda i 175 gr ugn, drygt 15 min. Kolla med sticka! Låt svalna. Smält margarinen till "såsen", som ska vara på kakan. Blanda i övriga ingredienser och koka några minuter under ständig omrörning. Bred ut på kakan och strö på kokos

Fudgekakor i långpanna

200 gr smör
    3 dl socker
    2 ägg
    1 dl kakao
    4 tsk vaniljsocker
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

Glasyr:
    2 dl vispgrädde
    2 dl socker
    2 msk sirap
    100 gr mörk blockchoklad
    100 gr smör

Smält smöret i en kastrull, rör ner ägg och socker, rör ner resten. Bred ut smeten på bakplåtspapper i långpannan. Grädda i 175° i 15-20min. Vänd upp kakan på bänken. Ta bort papperet genast.

Glasyr; Koka allt utom smör i en kastrull till det tjocknat, ca: 15-20min. Blanda ner smöret. Bred såsen över den kalla kakan. Låt svalna helt. Skär i rutor och förvara i kylen eller frysen

Ellens chokladkaka

3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    3 dl strösocker
    1 tsk vanillinsocker
    2 msk siktad kakao
    150 g margarin
    2 ägg
    ¾ dl mjölk
    ¾ dl vatten

Blanda alla torra ingredienser. Slå på det avsvalnade margarinet och blanda. Häll på det lätt uppvispade äggen och mjölken blandat. Tillsätt till sist de heta vattnet. Häll i en smord form. Grädda kakan i 175° ca 40-50 min.

Vaniljkaka

3 ägg
    3-5 dl mjöl
    3 dl socker
    2 tsk bakpulver
    4 msk vaniljsocker
    I dl kokt vatten
    125 g smör
    1 dl mjölk

Fyllning:
    125 gram smör
    1 dl mjölk
    4 msk vaniljsocker

Vispa äggen och sockret. Rör sen i det kokta vattnet, vetemjölet och bakpulvret. Häll ned alltsammans i en form. Grädda ca 40 min i ugnen på 175 °C.

Fyllning: Koka smöret och mjölken i 2 min, rör sedan i vaniljsockret. Låt svalna och dela kakan i två delar. Bred fyllningen över ytorna och lägg ihop den.

Kokostoscakaka i långpanna

Kaka:
    4 ägg
    6 dl socker
    8 msk kakao
    2 krm salt
    2 tsk vaniljsocker
    3 dl vetemjöl
    180 g smält avsvalnat smör

Glasyr:
    1 påse (200g) kokosflingor
    1 dl ljus sirap
    2 dl socker
    1 ½ dl grädde
    75 g smör

Sätt på ugnen. Smält smöret. Vispa ägg och socker. Blanda i kakao, salt, vaniljsocker och vetemjöl. Blanda sist i det smälta avsvalnade smöret. Bred ut kakan på en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i 200° i 15 min. Gör under tiden glasyren i en kastrull. Blanda kokos, sirap, socker, grädde och smör och låt sjuda ca 5 min. När kakan är klar bred på glasyren och grädda ytterligare 10 min i ugnen. När kakan svalnat skär kakan i fyrkanter.

Hastkaka med saffran

4 dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    2 tsk bakpulver
    1/2 paket saffran, 0,25 g
    75 g smör
    2 dl mjölk eller filmjölk

Garnering:
    2 msk pärlsocker
    2 msk hackad sötmandel

Sätt ugnen på 200°. Blanda mjöl, socker, bakpulver och saffran i en bunke. Skär smöret i tunna skivor och lägg det i mjölblandningen. Finfördela smöret med en gaffel. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Klicka ut den i en smord och bröad rund sockerkaksform, ca 1 1/2 liter. Strö över pärlsocker och mandel. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.

Saftig tigerkaka

50 g smör
    1 1/4 dl mjölk
    2 ägg
    2 dl socker
    3 dl vetemjöl
    1 1/2 tsk bakpulver
    2 msk kakaopulver
    1 msk vatten
    Smaksättning:
    2 tsk vaniljsocker eller
    rivet skal av 1/2 citron eller apelsin

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en rund form, 1,5 l. Smält smöret och blanda med mjölken. Vispa ägg och socker kraftigt i en bunke så blandningen blir vit och pösig. Tillsätt mjölk-smörblandningen och vald smaksättning. Rör ner mjöl och bakpulver. Blanda till en jämn smet. Häll 2/3 av smeten i formen. Blanda kakaopulvret utrört i vatten med resten av smeten och ringla ner den i den ljusa sme­ten. Vicka lite på formen så smeten flyter ut jämt. Grädda kakan i ugnens nedre del i 35?40 min. Om ovansidan verkar bli för mörk, lägg över en bit folie. Känn med en sticka om kakan känns torr och färdig. Låt kakan ligga kvar i formen i 6?7 min. Om kakan inte vill lossna ur formen, blöt en handduk i kallt vatten och lägg över formen en liten stund. Låt kakan svalna under formen eller under en handduk.

Jordgubbsmazarinrutor i liten långpanna (ca 30 st)

100 gr sötmandel
    200 gr smör
    2 ägg
    2 dl socker
    3 dl vetemjöl
    1½ tsk bakpulver
    1 dl lättmjölk
    250 gr jordgubbar (0,25 l)

Garnering:
    2 dl florsocker
    2-3 msk konc. jordgubbssaft

Skålla, skala och mal mandeln på mandelkvarn. Smält matfettet i en kastrull och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp.
    Blanda mjöl, mandel och bakpulver. Vänd ner mjölblandningen, smält matfett och mjölk i äggsmeten. Skölj ev och skiva jordgubbarna. Blanda försiktigt ner jordgubbarna i smeten. Häll smeten i en smord, liten långpanna 20x30 cm. Grädda kakan i 200° i 15-20 min. Låt kallna i formen. Blanda florsocker och saft. Bred glasyren över kakan och skär i rutor.

Smarrig blåbärskaka i långpanna

5 ägg
    6½ dl socker
    250 gr smör
    6½ dl vetemjöl
    3 tsk vaniljsocker
    5 dl frysta blåbär

Smöra ugnens långpanna. Smält smöret och vispa ägg och socker poröst.
    Blanda de torra ingredienserna och rör ner det i äggsmeten. Tillsätt det avsvalnade smöret och häll i formen. Strö blåbär över. Grädda i 200° i ca 20 min

Moccarutor i långpanna

150g margarin
    1 1/2 dl mjölj
    3 ägg
    3 dl socker
    4 1/2 dl mjöl
    2 msk kakao
    2 1/2 tsk bakpulver
    3 tsk vaniljsocker

Glasyr
    4 dl florsocker
    4 msk smält margarin
    4 msk kallt kaffe
    1 msk kakao
    2 1/2 tsk vaniljsocker

Garnering
    Kokosflingor

Sätt ugnen på 200° och klä en långpanna med bakplåtspapper. Smält margarineroch häll på mjölken och ställ åt sidan.Vispa ägg och
    socker poröst.Blanda mjöl, kakao,bakpulver och vaniljsocker, häll mjölblandningen i äggsmeten ochrör om, blanda i margarin och mjölkblandningen och rör om rejält. Häll smeten i långpannan och
    grädda i 20 min. Smält margariet och blanda ner alla ingredienser till glasyren med en elvisp och bred över den något avsvalnade kakan och
    strö på kokosflingor.

Havregrynskaka i långpanna

Kakan:
    100 gr smör
    3 dl strösocker
    1 st ägg
    7 1/2 dl vetemjöl
    4 tsk bakpulver
    3 dl mjölk
    (1 tsk kardemumma)

Strössel:
    50 gr smör
    (1 tsk kanel)
    1 1/2 dl strösocker
    1 1/2 dl havregryn

Blanda ingredienser till kakan, bred ut den i en smord långpanna. Blanda ihop ingredienserna till strösslet. Strö detta över den ogräddade kakan.
    Grädda kakan i 200° tills den får vacker färg

Kanelkaka

En mjuk kaka som fick pris i tävlingen 1965. Den skall helst bakas i stjärnform. Bakar man den i en avlång form skall man öka mjölmängden till 3 dl.

1 låg form ca 1 1/2 liter
    Ägg 3
    Socker 2 dl
    Vetemjöl 2 1/2 dl
    Bakpulver 2 tsk
    Kanel 1 msk
    Smör 75 g (eller margarin)
    Vatten 1 dl
    Sötmandel 20 till garnering

Smörj och bröa formen. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölet blandat med bakpulver och kanel. Koka upp matfett och vatten och häll det hett i smeten. Häll den i formen. Skålla, skala och strimla mandeln. Strö den över kakan. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter.Låt gärna kakan svalna några minuter i formen. Stjälp upp och vänd den genast

Sockerkaka

50-70 g smör eller margarin
    2 ägg
    2 dl socker
    3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker, rivet skal av en citron eller 2 msk kakao
    1 dl mjölk eller vatten

Smörja och bröa en form. Sätt ugnen på 175°. Smält matfettet och låt det svalna, eller låt det ligga framme så att det blir mjukt. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker eller annan smaktillsats. Rör ihop de två blandningarna. Blanda i matfettet och vätskan. Häll smeten i formen och grädda den i den nedre delen av ugnen i 40-50 min

Kanelkaka - eller falsk äppelkaka

175 g smör
    2½ dl socker
    2 ägg
    4½ dl mjöl
    2 tsk vaniljsocker
    1 msk bakpulver
    1 krm salt
    3 dl gräddfil

Fyllning
    1 dl socker
    1 tsk kanel

Rör smör och socker. I med ägg och resten. Använd form med löstagbar kant. Smet + fyllning + smet + fyllning. Gräddas i en tim i 175°.

Brown Sugar Squares i långpanna

150 g smör
    0,5 kg Brun Farin
    2 st ägg
    3 dl vetemjöl
    0,5 tsk bakpulver
    2 dl mandel
    2 tsk Vaniljsocker med äkta vanilj

Sätt ugnen på 150-175°. Hacka mandeln. Smält smör eller margarin och farinet i en kastrull. Låt sjuda i 5 min. Låt svalna. Tillsätt äggen. Rör ner mjölet, bakpulvret, mandeln och vaniljsockret. Blanda väl. Smörj en form eller långpanna (20x30 cm). Häll smeten i formen. Grädda på nedersta falsen i 30-45 min. Prova med en sticka att kakan är klar. Låt svalna. Skär i rutor.

Kokostoscakaka i långpanna

Kaka:
    4 ägg
    6 dl socker
    8 msk kakao
    2 krm salt
    2 tsk vaniljsocker
    3 dl vetemjöl
    180 g smält avsvalnat smör

Glasyr:
    1 påse (200g) kokosflingor
    1 dl ljus sirap
    2 dl socker
    1 ½ dl grädde
    75 g smör

Sätt på ugnen. Smält smöret. Vispa ägg och socker. Blanda i kakao, salt, vaniljsocker och vetemjöl. Blanda sist i det smälta avsvalnade smöret. Bred ut kakan på en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i 200° i 15 min. Gör under tiden glasyren i en kastrull. Blanda kokos, sirap, socker, grädde och smör och låt sjuda ca 5 min.

Kardemummakaka utan ägg

6 dl vetemjöl,
    2 tsk bakpulver,
    2 dl socker,
    2 tsk stött ((malen) kardemumma,
    1 hg margarin,
    2½ dl mjölk,
    pärlsocker.

Blanda samman mjöl, bakpulver, socker och kardemumma och finfördela smöret häri. Rör sist med mjölken och rör degen smidig. Häll smeten i en väl smord och bröad form. Strö över pärlsocker och grädde i 200 ? 225° i ca 45 min eller tills den känns färdig

Toscarutor

4 ägg
    100 gr smält margarin
    4 dl mjöl
    3 tsk bakpulver
    4 dl strösocker
    1 ½ dl mjölk

Glasyr:
    200 gr margarin
    3 dl havregryn
    2 dl socker
    1 dl sirap

Ägg och socker vispas pösigt. Blanda i resten av ingredienserna och vispa till en jämn smet. Häll smeten i en smord och bröad långpanna. Grädda i 20 min i 200°. Blanda under tiden ingredienserna till glasyren och koka den till det blir trögflytande. Bred ut glasyren på den bakade kakan. Grädda i ytterligare 5 min i 225°. Skär kakan i rutor innan glasyren har stelnat.

Monas snabbkaka

4 dl vetemjöl
    1 ½ dl socker
    2 tsk bakpulver
    75 g smör eller margarin
    2 dl filmjölk

Fyllning
    100 g riven mandelmassa
    lite ingefära

Garnering
    Ca 2 msk grovt hackad mandel
    1 msk pärlsocker

Blanda mjöl, socker och bakpulver i en bunke. Finfördela smöret i blandningen till en grynig massa. Tillsätt filen och rör snabbt ihop till en deg. Lägg hälften i en smord och bröad form (ca 2 l, rund). Strö över den rivna mandelmassan och dofta över ingefära. Klicka över resten av smeten och bred ut den försiktigt. Strö över mandel o pärlsocker. Grädda kakan i 225° ca 20-25 min

Vit kladdkaka m citron

100 g vitchoklad
    100 g smör el margarin
    2 dl socker
    150g lättkesella
    2½ dl vetemjöl
    2 tsk vaniljsocker
    1 tsk bakpulver
    ½ tsk salt
    saft och skal av en halv citron

Smält chokladen i vattenbad. Smält smöret
    Rör socker och kesella ca 5 min.
    Blanda i choklad och smör i kesella blandningen, rör om.
    Häll i citronsaft och skal, blanda.
    Blanda de torra ingredienserna, rör ner lite i taget i smeten, vispa inte.
    Smöra en form med löstagbar kant och ströbröa den.
    Grädda i 200 grader ca 25 min

Mjukpepparkaka Ugn.200 grader
    7.5 dl Vetemjöl
    5 dl Socker
    2 tsk Malen Kanel
    2 tsk Malen Nejlikor
    2 tsk Ingefära
    2 tsk Bikarbonat
    3 msk Lingonsylt (kan uteslutas)
    4,5 dl Mjölk
    50 gr Smält smör.
    ......................................
    Blanda alla torra ingredienser i en skål
    tillsätt sylt, smör och mjölk
    rör om till slät smet som hälls i smord &
    bröad långpanna. (ca.30 x 35 cm.)
    Grädda i mitten av ugnen 18 -20 minuter

Nötkaka

Snabb, enkel och mäktig. Inget för viktväktare dock.

1 påse hasselnötter (200g)
    2 dl socker
    3 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg nötter, socker och ägg i en matberedare och kör tills nötterna är finhackade. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant. Grädda ca 30 minuter. Låt svalna helt. Sikta florsocker över kakan och servera med lösvispad grädde.

Kakan kan bakas i god tid och frysas eller vila i kylen 1-2 dygn. Ta då inte på florsocker förrän precis innan servering

• AnnaK

"Hastbullar"

4 dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    2 tsk bakpulver
    1 tsk kardemumma
    75 gr margarin
    2 dl mjölk eller filmjölk

Garnering:
    Hackad sötmandel
    pärlsocker

Finfördela margarinet i de torra ingredienserna, tillsätt mjölken och rör till en slät smet. Klicka ut smeten i smord och bröad stekpanna eller form. Strö på mandel och pärlsocker. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min i 200°

Colabullar (15 st)

5 dl vetemjöl
    2 1/2 tsk bakpulver
    1 dl råsocker eller strösocker
    1 krm salt
    1 dl olja
    2 dl läsk, t ex Coca-Cola
    1 ägg

Till garnering:
    pärlsocker

Rör ihop alla ingredienser. Fördela smeten i muffinsformar. Garnera med pärlsocker.Grädda i 225 graders ugnsvärme i cirka 10 min.

muffins av alla dess slag...

• Lilja84
    Köp hem ett paket "mjuk pepparka" , det tar ca 10 minuter att göra iordning inkluderat förbereda formen (hur står på paketet) in i ugnen tror det är 35-45 min , servera .. urgod och funkar fint att frysa in såklart
  • PuhTiger

I princip allt bakat går jättebra att frysa. Det enda du bör tänka på är att t ex sockerglasyrer inte brukar bli så bra när de tinas - frys då hellre bakverket utan glasyr och glasera kakan/bullen vid serveringen istället.

Själv bakade jag morotskaka och bullar i helgen. Sen tidigare hade jag bakat chokladbrownies med cheesecakesmet och hallon. Supergoda. Recept finnes om du så önskar.

Svar på tråden Recept på kakor/bakverk som är lätta att göra och som går att frysa !