Knäckiga rutor i långpanna
150 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1½ dl mjölk
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Glasyr:
50 g smör
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
3 dl riven kokos
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vaniljsocker, mjölk och smält smör. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten.Lägg bakpapper i en långpanna och häll i smeten. Grädda kakan mitt i ugnen 10?12 min. Blanda ingredienserna till glasyren i en kastrull. Värm på svag värme tills allt har smält. Ta ut kakan och bred på glasyren. Sätt in igen och grädda i ytterligare cirka 12 min tills kakan har fin färg. Ta ut och låt kakan kallna innan den skärs i rutor.
Silviakaka i långpanna
6 ägg
6 dl strösocker
3 dl kallt vatten
6 dl vetemjöl
6 tsk bakpulver
Sås:
200 g smält margarin
2 dl strösocker
2 äggulor
4 tsk vaniljsocker
kokos
Rör ihop ägg och socker. Tillsätt vattnet och mjölet, blandat med bakpulvret. Grädda i 175 gr ugn, drygt 15 min. Kolla med sticka! Låt svalna. Smält margarinen till "såsen", som ska vara på kakan. Blanda i övriga ingredienser och koka några minuter under ständig omrörning. Bred ut på kakan och strö på kokos
Fudgekakor i långpanna
200 gr smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Glasyr:
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 gr mörk blockchoklad
100 gr smör
Smält smöret i en kastrull, rör ner ägg och socker, rör ner resten. Bred ut smeten på bakplåtspapper i långpannan. Grädda i 175° i 15-20min. Vänd upp kakan på bänken. Ta bort papperet genast.
Glasyr; Koka allt utom smör i en kastrull till det tjocknat, ca: 15-20min. Blanda ner smöret. Bred såsen över den kalla kakan. Låt svalna helt. Skär i rutor och förvara i kylen eller frysen
Ellens chokladkaka
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 dl strösocker
1 tsk vanillinsocker
2 msk siktad kakao
150 g margarin
2 ägg
¾ dl mjölk
¾ dl vatten
Blanda alla torra ingredienser. Slå på det avsvalnade margarinet och blanda. Häll på det lätt uppvispade äggen och mjölken blandat. Tillsätt till sist de heta vattnet. Häll i en smord form. Grädda kakan i 175° ca 40-50 min.
Vaniljkaka
3 ägg
3-5 dl mjöl
3 dl socker
2 tsk bakpulver
4 msk vaniljsocker
I dl kokt vatten
125 g smör
1 dl mjölk
Fyllning:
125 gram smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker
Vispa äggen och sockret. Rör sen i det kokta vattnet, vetemjölet och bakpulvret. Häll ned alltsammans i en form. Grädda ca 40 min i ugnen på 175 °C.
Fyllning: Koka smöret och mjölken i 2 min, rör sedan i vaniljsockret. Låt svalna och dela kakan i två delar. Bred fyllningen över ytorna och lägg ihop den.
Kokostoscakaka i långpanna
Kaka:
4 ägg
6 dl socker
8 msk kakao
2 krm salt
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
180 g smält avsvalnat smör
Glasyr:
1 påse (200g) kokosflingor
1 dl ljus sirap
2 dl socker
1 ½ dl grädde
75 g smör
Sätt på ugnen. Smält smöret. Vispa ägg och socker. Blanda i kakao, salt, vaniljsocker och vetemjöl. Blanda sist i det smälta avsvalnade smöret. Bred ut kakan på en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i 200° i 15 min. Gör under tiden glasyren i en kastrull. Blanda kokos, sirap, socker, grädde och smör och låt sjuda ca 5 min. När kakan är klar bred på glasyren och grädda ytterligare 10 min i ugnen. När kakan svalnat skär kakan i fyrkanter.
Hastkaka med saffran
4 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1/2 paket saffran, 0,25 g
75 g smör
2 dl mjölk eller filmjölk
Garnering:
2 msk pärlsocker
2 msk hackad sötmandel
Sätt ugnen på 200°. Blanda mjöl, socker, bakpulver och saffran i en bunke. Skär smöret i tunna skivor och lägg det i mjölblandningen. Finfördela smöret med en gaffel. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Klicka ut den i en smord och bröad rund sockerkaksform, ca 1 1/2 liter. Strö över pärlsocker och mandel. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.
Saftig tigerkaka
50 g smör
1 1/4 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 msk kakaopulver
1 msk vatten
Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker eller
rivet skal av 1/2 citron eller apelsin
Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en rund form, 1,5 l. Smält smöret och blanda med mjölken. Vispa ägg och socker kraftigt i en bunke så blandningen blir vit och pösig. Tillsätt mjölk-smörblandningen och vald smaksättning. Rör ner mjöl och bakpulver. Blanda till en jämn smet. Häll 2/3 av smeten i formen. Blanda kakaopulvret utrört i vatten med resten av smeten och ringla ner den i den ljusa smeten. Vicka lite på formen så smeten flyter ut jämt. Grädda kakan i ugnens nedre del i 35?40 min. Om ovansidan verkar bli för mörk, lägg över en bit folie. Känn med en sticka om kakan känns torr och färdig. Låt kakan ligga kvar i formen i 6?7 min. Om kakan inte vill lossna ur formen, blöt en handduk i kallt vatten och lägg över formen en liten stund. Låt kakan svalna under formen eller under en handduk.
Jordgubbsmazarinrutor i liten långpanna (ca 30 st)
100 gr sötmandel
200 gr smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 dl lättmjölk
250 gr jordgubbar (0,25 l)
Garnering:
2 dl florsocker
2-3 msk konc. jordgubbssaft
Skålla, skala och mal mandeln på mandelkvarn. Smält matfettet i en kastrull och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp.
Blanda mjöl, mandel och bakpulver. Vänd ner mjölblandningen, smält matfett och mjölk i äggsmeten. Skölj ev och skiva jordgubbarna. Blanda försiktigt ner jordgubbarna i smeten. Häll smeten i en smord, liten långpanna 20x30 cm. Grädda kakan i 200° i 15-20 min. Låt kallna i formen. Blanda florsocker och saft. Bred glasyren över kakan och skär i rutor.
Smarrig blåbärskaka i långpanna
5 ägg
6½ dl socker
250 gr smör
6½ dl vetemjöl
3 tsk vaniljsocker
5 dl frysta blåbär
Smöra ugnens långpanna. Smält smöret och vispa ägg och socker poröst.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner det i äggsmeten. Tillsätt det avsvalnade smöret och häll i formen. Strö blåbär över. Grädda i 200° i ca 20 min
Moccarutor i långpanna
150g margarin
1 1/2 dl mjölj
3 ägg
3 dl socker
4 1/2 dl mjöl
2 msk kakao
2 1/2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
Glasyr
4 dl florsocker
4 msk smält margarin
4 msk kallt kaffe
1 msk kakao
2 1/2 tsk vaniljsocker
Garnering
Kokosflingor
Sätt ugnen på 200° och klä en långpanna med bakplåtspapper. Smält margarineroch häll på mjölken och ställ åt sidan.Vispa ägg och
socker poröst.Blanda mjöl, kakao,bakpulver och vaniljsocker, häll mjölblandningen i äggsmeten ochrör om, blanda i margarin och mjölkblandningen och rör om rejält. Häll smeten i långpannan och
grädda i 20 min. Smält margariet och blanda ner alla ingredienser till glasyren med en elvisp och bred över den något avsvalnade kakan och
strö på kokosflingor.
Havregrynskaka i långpanna
Kakan:
100 gr smör
3 dl strösocker
1 st ägg
7 1/2 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 dl mjölk
(1 tsk kardemumma)
Strössel:
50 gr smör
(1 tsk kanel)
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl havregryn
Blanda ingredienser till kakan, bred ut den i en smord långpanna. Blanda ihop ingredienserna till strösslet. Strö detta över den ogräddade kakan.
Grädda kakan i 200° tills den får vacker färg
Kanelkaka
En mjuk kaka som fick pris i tävlingen 1965. Den skall helst bakas i stjärnform. Bakar man den i en avlång form skall man öka mjölmängden till 3 dl.
1 låg form ca 1 1/2 liter
Ägg 3
Socker 2 dl
Vetemjöl 2 1/2 dl
Bakpulver 2 tsk
Kanel 1 msk
Smör 75 g (eller margarin)
Vatten 1 dl
Sötmandel 20 till garnering
Smörj och bröa formen. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölet blandat med bakpulver och kanel. Koka upp matfett och vatten och häll det hett i smeten. Häll den i formen. Skålla, skala och strimla mandeln. Strö den över kakan. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter.Låt gärna kakan svalna några minuter i formen. Stjälp upp och vänd den genast
Sockerkaka
50-70 g smör eller margarin
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker, rivet skal av en citron eller 2 msk kakao
1 dl mjölk eller vatten
Smörja och bröa en form. Sätt ugnen på 175°. Smält matfettet och låt det svalna, eller låt det ligga framme så att det blir mjukt. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker eller annan smaktillsats. Rör ihop de två blandningarna. Blanda i matfettet och vätskan. Häll smeten i formen och grädda den i den nedre delen av ugnen i 40-50 min
Kanelkaka - eller falsk äppelkaka
175 g smör
2½ dl socker
2 ägg
4½ dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt
3 dl gräddfil
Fyllning
1 dl socker
1 tsk kanel
Rör smör och socker. I med ägg och resten. Använd form med löstagbar kant. Smet + fyllning + smet + fyllning. Gräddas i en tim i 175°.
Brown Sugar Squares i långpanna
150 g smör
0,5 kg Brun Farin
2 st ägg
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 dl mandel
2 tsk Vaniljsocker med äkta vanilj
Sätt ugnen på 150-175°. Hacka mandeln. Smält smör eller margarin och farinet i en kastrull. Låt sjuda i 5 min. Låt svalna. Tillsätt äggen. Rör ner mjölet, bakpulvret, mandeln och vaniljsockret. Blanda väl. Smörj en form eller långpanna (20x30 cm). Häll smeten i formen. Grädda på nedersta falsen i 30-45 min. Prova med en sticka att kakan är klar. Låt svalna. Skär i rutor.
Kokostoscakaka i långpanna
Kaka:
4 ägg
6 dl socker
8 msk kakao
2 krm salt
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
180 g smält avsvalnat smör
Glasyr:
1 påse (200g) kokosflingor
1 dl ljus sirap
2 dl socker
1 ½ dl grädde
75 g smör
Sätt på ugnen. Smält smöret. Vispa ägg och socker. Blanda i kakao, salt, vaniljsocker och vetemjöl. Blanda sist i det smälta avsvalnade smöret. Bred ut kakan på en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i 200° i 15 min. Gör under tiden glasyren i en kastrull. Blanda kokos, sirap, socker, grädde och smör och låt sjuda ca 5 min.
Kardemummakaka utan ägg
6 dl vetemjöl,
2 tsk bakpulver,
2 dl socker,
2 tsk stött ((malen) kardemumma,
1 hg margarin,
2½ dl mjölk,
pärlsocker.
Blanda samman mjöl, bakpulver, socker och kardemumma och finfördela smöret häri. Rör sist med mjölken och rör degen smidig. Häll smeten i en väl smord och bröad form. Strö över pärlsocker och grädde i 200 ? 225° i ca 45 min eller tills den känns färdig
Toscarutor
4 ägg
100 gr smält margarin
4 dl mjöl
3 tsk bakpulver
4 dl strösocker
1 ½ dl mjölk
Glasyr:
200 gr margarin
3 dl havregryn
2 dl socker
1 dl sirap
Ägg och socker vispas pösigt. Blanda i resten av ingredienserna och vispa till en jämn smet. Häll smeten i en smord och bröad långpanna. Grädda i 20 min i 200°. Blanda under tiden ingredienserna till glasyren och koka den till det blir trögflytande. Bred ut glasyren på den bakade kakan. Grädda i ytterligare 5 min i 225°. Skär kakan i rutor innan glasyren har stelnat.
Monas snabbkaka
4 dl vetemjöl
1 ½ dl socker
2 tsk bakpulver
75 g smör eller margarin
2 dl filmjölk
Fyllning
100 g riven mandelmassa
lite ingefära
Garnering
Ca 2 msk grovt hackad mandel
1 msk pärlsocker
Blanda mjöl, socker och bakpulver i en bunke. Finfördela smöret i blandningen till en grynig massa. Tillsätt filen och rör snabbt ihop till en deg. Lägg hälften i en smord och bröad form (ca 2 l, rund). Strö över den rivna mandelmassan och dofta över ingefära. Klicka över resten av smeten och bred ut den försiktigt. Strö över mandel o pärlsocker. Grädda kakan i 225° ca 20-25 min
Vit kladdkaka m citron
100 g vitchoklad
100 g smör el margarin
2 dl socker
150g lättkesella
2½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
saft och skal av en halv citron
Smält chokladen i vattenbad. Smält smöret
Rör socker och kesella ca 5 min.
Blanda i choklad och smör i kesella blandningen, rör om.
Häll i citronsaft och skal, blanda.
Blanda de torra ingredienserna, rör ner lite i taget i smeten, vispa inte.
Smöra en form med löstagbar kant och ströbröa den.
Grädda i 200 grader ca 25 min
Mjukpepparkaka Ugn.200 grader
7.5 dl Vetemjöl
5 dl Socker
2 tsk Malen Kanel
2 tsk Malen Nejlikor
2 tsk Ingefära
2 tsk Bikarbonat
3 msk Lingonsylt (kan uteslutas)
4,5 dl Mjölk
50 gr Smält smör.
......................................
Blanda alla torra ingredienser i en skål
tillsätt sylt, smör och mjölk
rör om till slät smet som hälls i smord &
bröad långpanna. (ca.30 x 35 cm.)
Grädda i mitten av ugnen 18 -20 minuter
Nötkaka
Snabb, enkel och mäktig. Inget för viktväktare dock.
1 påse hasselnötter (200g)
2 dl socker
3 ägg
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg nötter, socker och ägg i en matberedare och kör tills nötterna är finhackade. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant. Grädda ca 30 minuter. Låt svalna helt. Sikta florsocker över kakan och servera med lösvispad grädde.
Kakan kan bakas i god tid och frysas eller vila i kylen 1-2 dygn. Ta då inte på florsocker förrän precis innan servering