• Anonym (Undrar)

Varför vill man vara nära vän med någon av det motsatta könet?

Jag läste en annan tråd där flera personer skriver att män inte klarar av att vara nära vänner med kvinnor, att det nästan alltid slutar med att männen blir förälskade i kvinnorna. Det stämmer säkert. Från mitt perspektiv som man låter det ganska rimligt.

Om jag tänker utifrån mig själv vill jag umgås med människor som jag trivs och har roligt med. En man kan bli riktigt nära kompisar och ha vansinnigt kul med andra män, men de vill jag av förklarliga skäl inte ha ett förhållande med.
    Kvinnor som man har lika kul med som sina allra närmaste vänner blir dock automatiskt attraktiva i mina ögon. Det är så det funkar för mig. En kvinna som man har en stark personkemi med blir mycket snyggare än, till exempel en anonym fotomodell som man inte känner.

En kvinna som jag en dålig eller endast halvbra personkemi med har jag dock inget intresse av att vara kompis med heller. Därför existerar inte ens kategorin - kvinnor som jag bara vill ha en stark vänskap med.

Vilka erfarenheter har ni som vill ha nära vänner av det motsatta könet, men aldrig blir attraherade av dem? Hur kan ni komma riktigt nära dem utan att det uppstår känslor? Nu pratar jag inte om kollegor och sånt, utan situationer när man umgås privat.

• Svar på tråden Varför vill man vara nära vän med någon av det motsatta könet?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Undrar) skrev 2023-02-17 23:25:08 följande:
    Varför vill man vara nära vän med någon av det motsatta könet?

Jag läste en annan tråd där flera personer skriver att män inte klarar av att vara nära vänner med kvinnor, att det nästan alltid slutar med att männen blir förälskade i kvinnorna. Det stämmer säkert. Från mitt perspektiv som man låter det ganska rimligt.

Om jag tänker utifrån mig själv vill jag umgås med människor som jag trivs och har roligt med. En man kan bli riktigt nära kompisar och ha vansinnigt kul med andra män, men de vill jag av förklarliga skäl inte ha ett förhållande med.
    Kvinnor som man har lika kul med som sina allra närmaste vänner blir dock automatiskt attraktiva i mina ögon. Det är så det funkar för mig. En kvinna som man har en stark personkemi med blir mycket snyggare än, till exempel en anonym fotomodell som man inte känner.

En kvinna som jag en dålig eller endast halvbra personkemi med har jag dock inget intresse av att vara kompis med heller. Därför existerar inte ens kategorin - kvinnor som jag bara vill ha en stark vänskap med.

Vilka erfarenheter har ni som vill ha nära vänner av det motsatta könet, men aldrig blir attraherade av dem? Hur kan ni komma riktigt nära dem utan att det uppstår känslor? Nu pratar jag inte om kollegor och sånt, utan situationer när man umgås privat.

Jag har genom livet haft flera nära vänner av motsatta könet. Jag ser på dessa män ungefär som jag ser på min bror, de är familj, och jag skulle aldrig komma på tanken att ligga med en bror.

De enstaka gånger som jag insett att jag varit attraherad av någon av dessa kompisar, har jag dragit mig undan till ett visst avstånd (både känslomässigt och socialt), eftersom jag inte velat att känslorna skulle utvecklas i den riktningen.

Sedan är jag "svårflörtad", jag blir inte förälskad eller attraherad lätt.
  • Anonym (Undrar)
    Embla twopointoh skrev 2023-02-17 23:45:05 följande:
    Jag har genom livet haft flera nära vänner av motsatta könet. Jag ser på dessa män ungefär som jag ser på min bror, de är familj, och jag skulle aldrig komma på tanken att ligga med en bror.

De enstaka gånger som jag insett att jag varit attraherad av någon av dessa kompisar, har jag dragit mig undan till ett visst avstånd (både känslomässigt och socialt), eftersom jag inte velat att känslorna skulle utvecklas i den riktningen.

Sedan är jag "svårflörtad", jag blir inte förälskad eller attraherad lätt.
    Är de barndomsvänner som du har känt sen du var barn eller är det män som du har blivit vän med senare i livet?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Undrar) skrev 2023-02-17 23:47:58 följande:
    Är de barndomsvänner som du har känt sen du var barn eller är det män som du har blivit vän med senare i livet?
    Bägge delarna.
  • Anonym (Jocke)

Vill ha och vill ha. Min absolut allra bästa vän är en tjej. Vi har känt varandra sen hon föddes i princip och ja, visst, en gång i tiden var vi ihop i typ 2 år. Vi gick isär av orsaker men hon är förtfarande min bästa vän, 20 år efter vi var tillsammans. 

Sen har jag många andra vänner som jag aldrig blivit kär i/attraherad av, helt enkelt för att de inte är attraktiva för mig av någon orsak på det sättet. Hur kul vi än har. Det gäller både tjejer och killar. Jag tittar liksom inte på en tjej och tänker "henne vill jag sätta på" mer än jag tänker det om en kille.

Själv fattar jag inte killar som tänker med kuken eller tjejer som är så osäkra att de inte tål att deras killar har tjejkompisar. 

• Anonym (Undrar)
    Embla twopointoh skrev 2023-02-17 23:50:52 följande:
    Bägge delarna.
    Varför tror du att du bara ville vara vän med de som du träffade senare i livet?

Var det för att du redan hade ett förhållande? Var det för att de männen var fula? Beror det på att ni inte har en så stark personkemi trots att ni är vänner?
  • Anonym (Ibland blir det så)

Ibland blir det så att man klickar starkt vänskapligt med någon trots att han är en han och man vill inte kasta bort det bara för att det finns en risk att det blir fel. Vänskapen är värd den risken. 

• Embla twopointoh
    Anonym (Undrar) skrev 2023-02-17 23:55:20 följande:
    Varför tror du att du bara ville vara vän med de som du träffade senare i livet?

Var det för att du redan hade ett förhållande? Var det för att de männen var fula? Beror det på att ni inte har en så stark personkemi trots att ni är vänner?
    Dels beror det på att jag var/är i ett långt (20 år+) förhållande. Men det är inte hela sanningen, tror jag. Det beror inte på att mina manliga kompisar skulle vara fula eller att personkemi saknas. Det är snarare så att för att jag ska vara attraherad behövs något mer än personkemi. Det är komplicerat och går nog inte riktigt att förklara. En del av det ligger i att jag vill ha en partner som är smartare än vad jag är, och eftersom jag har rätt hög IQ är det relativt få män som möter det kriteriet.

Eftersom jag är naturvetare och nörd så vill jag även ha en partner som jag inte behöver förklara skillnaden mellan 1 och 1,0 för, och som förstår referensen när jag citerar "Shelves in the closet. Happy thought indeed." eller "There's coffee in that nebula!"

En man måste kanske inte uppfylla allt för att vara attraktiv i mina ögon, men jag har som sagt inte lätt att bli vare sig attraherad eller förälskad, även i till synes "perfekta" män.
  • Anonym (Bi)

Goddag yxskaft tråd för mej måste jag säga. Jag är bisexuell och jag vill förstås både ha sex och nära vänner. Attraktion finns lite här och där...  Vänskap också. Är jag i ett förhållande så brukar det va enklast att bara ha sex med den personen. Men egentligen ser jag ingen tydlig gräns för egen del mellan exempelvis en härlig kram eller kyssar och smek. Jag gillar helt enkelt att ta på de personer jag tycker om. För mej blir därför frågan istället varför folk inte skulle vilja ha attraktiva vänner. Sen får en bete sej så det funkar socialt förstås  All kärlek är bra kärlek.

• Anonym (B)

Jag som kille(man) fungerat oftast väldigt bra med kvinnor, det är trevligt men skapar ofta problem när det går från vänskap till kärlek. Då jag antagligen är för lik andra kvinnor, så verkar det skapa osäkerhet på något sätt. Och nej jag är varken bisexuell eller gay, så det är inte där skon klämmer, jag är nog bara annorlunda.

• Anonym (J)
    Min personliga erfarenhet är att jag inte ens tänker på könet när jag väljer vänner. 
Svar på tråden Varför vill man vara nära vän med någon av det motsatta könet?