• Hjälp2

Ta in sprit från Polen under 20

Hej!
    Kommer att resa till polen med buss och färja och undrar hur det är att ta med sprit (typ 1 liter eller så) på färjan hem. Mig veterligen kommer vi att gå på och av färjan utan bagaget och bussen med allt bagage kommer att köra på själv men undrar hur noga brukar tullen kontrollera bussar och dess bagage ifrån Polen?

• Svar på tråden Ta in sprit från Polen under 20
  • Tom Araya
    Hjälp2 skrev 2023-02-19 23:42:14 följande:
    Ta in sprit från Polen under 20

Hej!
    Kommer att resa till polen med buss och färja och undrar hur det är att ta med sprit (typ 1 liter eller så) på färjan hem. Mig veterligen kommer vi att gå på och av färjan utan bagaget och bussen med allt bagage kommer att köra på själv men undrar hur noga brukar tullen kontrollera bussar och dess bagage ifrån Polen?

Är du minst 18 så borde det inte vara några problem.
    Mig veterligen finns inget förbud för personer på 18 eller äldre (men inte fyllda 20) mot att inneha alkohol man köpt lagligt utomlands.
  • Cereal Killer
    Tom Araya skrev 2023-02-20 03:58:33 följande:
    Är du minst 18 så borde det inte vara några problem.
    Mig veterligen finns inget förbud för personer på 18 eller äldre (men inte fyllda 20) mot att inneha alkohol man köpt lagligt utomlands.

Det är inte olagligt att inneha, men man får inte föra med sig alkohol in i Sverige innan man fyllt 20. Brottet rör sig mest sannolikt om ringa smugglingsbrott om det enbart gäller en liter - dock är det i slutändan en domstol som avgör om det är ringa eller inte, med hänsyn till alla omständigheter (uppger man exempelvis att man tänkt sälja alkoholen vidare till en kompis så är det inte så bra). Ringa smugglingsbrott brukar ge böter medan normalgraden kan ge upp till två års fängelse.

Jag vet inte hur det funkar på bussresor. När jag reste ensam med flyg som tonåring blev jag kollad rätt ofta (dvs inte bara den vanliga säkerhetskontrollen utan de tog in mig i ett rum och gick igenom både det incheckade bagaget och handbagaget). På en buss är man ju inte lika synlig, men man kan absolut ha otur och bli utvald.

• Tom Araya
    Cereal Killer skrev 2023-02-20 09:08:39 följande:

Det är inte olagligt att inneha, men man får inte föra med sig alkohol in i Sverige innan man fyllt 20. Brottet rör sig mest sannolikt om ringa smugglingsbrott om det enbart gäller en liter - dock är det i slutändan en domstol som avgör om det är ringa eller inte, med hänsyn till alla omständigheter (uppger man exempelvis att man tänkt sälja alkoholen vidare till en kompis så är det inte så bra). Ringa smugglingsbrott brukar ge böter medan normalgraden kan ge upp till två års fängelse.

Jag vet inte hur det funkar på bussresor. När jag reste ensam med flyg som tonåring blev jag kollad rätt ofta (dvs inte bara den vanliga säkerhetskontrollen utan de tog in mig i ett rum och gick igenom både det incheckade bagaget och handbagaget). På en buss är man ju inte lika synlig, men man kan absolut ha otur och bli utvald.

Kan du citera den delen av alkohollagen som ger stöd för ditt påstående?
  • Maggena
    Utöver vad som anges i första stycket får spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker föras in
       1. av den som har rätt till tullfrihet enligt 4 § lagen (1994:1547) om tullfrihet m.m.,
       2. av en enskild person som har fyllt 20 år och som har förvärvat dryckerna och själv transporterar dem till Sverige, eller som utför arbete på transportmedel, om dryckerna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk eller som gåva till närstående för dennes eller dennes familjs personliga bruk,
       3. som proviant på fartyg eller luftfartyg enligt särskilda bestämmelser,
       4. av en enskild person eller i yrkesmässig befordran för en enskild person som har fyllt 20 år och som flyttat till Sverige, om dryckerna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk,
Svar på tråden Ta in sprit från Polen under 20