• Anonym (Plastikoperation)

Bmi-gränser för plastikoperation

Nån som vet om plastikkirurger i Sverige har bmi-gränser för operationer, och vad de gränserna i så fall är? Och ja, jag inser också att jag kan kontakta aktuell(a) klinik(er) och fråga, men känner mig inte helt bekväm med det, utan vill fråga här först, där jag kan vara anonym, ifall nån här kanske vet. Skriv gärna vilken klinik det gäller också.

Stort tack!

• Svar på tråden Bmi-gränser för plastikoperation
  • Citronella

Det finns ingen generell gräns utan de tittar på din hälsa överlag och gör en bedömning. Det spelar också roll vad för operation man vill göra. Vill man t.ex operera bort överskottshud efter viktminskning kan fördelarna överväga nackdelarna medan om man vill förstora brösten så finns inga hälsofördelar alls. Vid vissa operationer kommer de råda dig att gå upp eller ner i vikt först eftersom problemet kan rätta till sig självt med viktändring t,ex bröst som orsakar ryggproblem kan bli mindre om man går ner i vikt. 

• Anonym (....)
    Citronella skrev 2023-02-20 22:21:40 följande:

Det finns ingen generell gräns utan de tittar på din hälsa överlag och gör en bedömning. Det spelar också roll vad för operation man vill göra. Vill man t.ex operera bort överskottshud efter viktminskning kan fördelarna överväga nackdelarna medan om man vill förstora brösten så finns inga hälsofördelar alls. Vid vissa operationer kommer de råda dig att gå upp eller ner i vikt först eftersom problemet kan rätta till sig självt med viktändring t,ex bröst som orsakar ryggproblem kan bli mindre om man går ner i vikt. 

Stora bröst som orsakar ryggproblem blir inte mindre av att man går ner i vikt. Det har inte ens med vikt att göra. 
    Citronella skrev 2023-02-20 22:21:40 följande:

Hm, ok - jag antar att jag måste prata direkt med kliniken trots allt då... Aja, tack för ditt svar iaf!
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (....) skrev 2023-02-20 22:23:24 följande:
    Stora bröst som orsakar ryggproblem blir inte mindre av att man går ner i vikt. Det har inte ens med vikt att göra. 
    Om brösten blir mindre eller ej efter viktminskning beror bla på om man har mycket fettvävnad eller bröstkörtlar i brösten. Består brösten mest av fett blir de naturligtvis mindre med viktnedgång. Om de blir snygga eller inte återstår att se. 
  • Anonym (Tina)

Jag tror absolut de har bmi gränser om de är någorlunda seriösa då det handlar om säkerhet. Jag jobbar på ett mindre sjukhus (ej plastikoperationer) men vi var flera kriterier som gör att det inte är lämpligt att opereras hos oss då vi ej har iva avdelning. Där ibland bmi gräns på 35.

• Citronella
    Eller hur Fett har inget med viktnedgång att göra. 
  • Anonym (....)

Anonym (Tina): Rätt självklart att man inte gör operationer på ett mindre sjukhus som inte har iva. 

Citronella skrev 2023-02-21 20:53:19 följande:
    Eller hur Fett har inget med viktnedgång att göra. 
    Haha, jag tänkte lite samma, som du (Citronella) faktiskt. Jättekonstigt att säga att brösten inte skulle bli mindre av viktnedgång - det är väl helt självklart att de blir?? Sen kan Anonym (.....) ju ändå ha rätt i att ryggproblemen kan kvarstå även om brösten blivit lite mindre, samt att man kan ha ryggproblem pga stora bröst specifikt, utan att vara överviktig. Antar att det var det hen menade.
    Anonym (Tina) skrev 2023-02-21 20:53:11 följande:

Jag tror absolut de har bmi gränser om de är någorlunda seriösa då det handlar om säkerhet. Jag jobbar på ett mindre sjukhus (ej plastikoperationer) men vi var flera kriterier som gör att det inte är lämpligt att opereras hos oss då vi ej har iva avdelning. Där ibland bmi gräns på 35.

Hm, nu hänger jag inte riktigt med? Ni utför inte operationer eftersom ni inte har nån  iva, men ni har ändå bmi-gränser för operationer? Hursomhelst, du får gärna utveckla det du skriver om att det handlar om säkerhet - jag har väl misstänkt att det är nåt sånt, alltså att det skulle vara förknippat med fler risker om man ligger utanför ett normalt bmi, men vad är det egentligen som gör at det är mer riskfyllt?
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Plastikoperation) skrev 2023-02-21 21:52:15 följande:
    Hm, nu hänger jag inte riktigt med? Ni utför inte operationer eftersom ni inte har nån  iva, men ni har ändå bmi-gränser för operationer? Hursomhelst, du får gärna utveckla det du skriver om att det handlar om säkerhet - jag har väl misstänkt att det är nåt sånt, alltså att det skulle vara förknippat med fler risker om man ligger utanför ett normalt bmi, men vad är det egentligen som gör at det är mer riskfyllt?
    Men nu misstolkade du nog hennes inlägg. De gör operationer. Men bara om man uppfyller vissa kriterier. Gör man inte det så anses man vara en riskpatient. Och då gör de inte operation eftersom de inte har iva. Att ha ett för högt bmi tex så uppfyller man inte kriterierna för att komma bli opererad hos dem. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (....) skrev 2023-02-21 21:19:01 följande:

Anonym (Tina): Rätt självklart att man inte gör operationer på ett mindre sjukhus som inte har iva. 

Självklart gör man operationer på mindre ställen och på ställen som inte har iva. Men inte på riskpatineter. Vi gör massor av operationer varje vecka där jag jobbar och det är inte ens ett sjukhus eller ens någon läkare som jobbar där. Bara tandläkare...
  • Anonym (....)
    Anonym (Rut) skrev 2023-02-21 22:19:04 följande:
    Självklart gör man operationer på mindre ställen och på ställen som inte har iva. Men inte på riskpatineter. Vi gör massor av operationer varje vecka där jag jobbar och det är inte ens ett sjukhus eller ens någon läkare som jobbar där. Bara tandläkare...
    Nej, man gör inte operationer på sjukhus som saknar iva och pos-iva. 

Du ser ingen skillnad på tandläkare och sjukhus? Och his en tandklinik jobbar tandläkare och man har även aneatesipersonal (ane-ssk och ane-läkare) vid sövning. Men det är tandläkaren som utför operationerna. 
  • Anonym (A)
    Anonym (....) skrev 2023-02-21 22:28:36 följande:

Du ser ingen skillnad på tandläkare och sjukhus? Och his en tandklinik jobbar tandläkare och man har även aneatesipersonal (ane-ssk och ane-läkare) vid sövning. Men det är tandläkaren som utför operationerna. 
    Privata plastikkirurgikliniker har sällan IVA och de utför operationer. De har såklart anestesipersonal men inte intensivvårdsavdelnin? skulle något gå riktigt illa på en sådan operation skickas du till närmsta ?riktiga? sjukhus. Ex Akademikliniken i Göteborg har inte IVA utan då får du åka till Sahlgrenska
  • Anonym (Tina)
    Anonym (A) skrev 2023-02-22 10:02:09 följande:
    Privata plastikkirurgikliniker har sällan IVA och de utför operationer. De har såklart anestesipersonal men inte intensivvårdsavdelnin? skulle något gå riktigt illa på en sådan operation skickas du till närmsta ?riktiga? sjukhus. Ex Akademikliniken i Göteborg har inte IVA utan då får du åka till Sahlgrenska
    Exakt. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Tina) skrev 2023-02-22 10:24:55 följande:
    Exakt. 
    De har däremot iva-kompetans. 
  • Anonym (Inga problem)

Bröstcancer OP BMI 42 gick hur fint som helst. OP två metastaser i armhålan lika bra då 3 veckor efter första OP. Cancerfri nu! 😁

• Anonym (....)
    Anonym (Inga problem) skrev 2023-02-22 15:59:58 följande:

Bröstcancer OP BMI 42 gick hur fint som helst. OP två metastaser i armhålan lika bra då 3 veckor efter första OP. Cancerfri nu! 😁

Inte någon estesisk operation och har därmed inget BMI gräns. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (....) skrev 2023-02-21 22:28:36 följande:

Jo man gör operationer även om det inte finns iva. Har själv gjort det.

Finns tex massor av läkare som gör estetiska operationer i nån fått våning i stan. Finns ingen iva där. 

Jo jag ser skillnad mellan tandläkare och sjukhus. Det var ju därför jag skrev det. För att poängtera att det inte måste finnas iva och det måste inte ens vara ett sjukhus. Utan man kan till och med göra operation på en tandklinink. Och en tandklinik är varken ett sjukhus eller har iva. Alltså kan man göra operationer utan iva och utan sjukhus. 
Svar på tråden Bmi-gränser för plastikoperation