• ZeliaDelia

Vad händer nu?

Jag +:a för första gången igår och ja känslorna är lite över allt just nu, enligt NC är det idag v 4+4 detta va inte alls planen även fast de va planen. Planen var att börja fertilitets utredning på fredag och utgå där ifrån men jag har ju bevisligen haft ägglossning. 

lång historia kort jag har aldrig under dessa 2 år som vi försökt haft ett ända positivt ägglossnings test, byte till privat klinik och fick rådet där att testa NC sagt och gjort, den sa ägglossning , testen sa nix, vi nuppa och resultet kom igår 

jag är först ut bland min vänskaps krets på att bli gravid, jag har varken mamma eller pappa i livet och både mormor och farmor är 90 och närmare döden, mina livs upplevelser har gjort att jag har enormt kontrollbeho (jag får hjälp med det) men vad händer nu på ett ungefär ? Jag har kontaktat barnmorskan på min hälsocentral och hon skulle återkomma på fredag men innan dess så har nog mitt huvud hunnit explodera av alla frågor Tungan ute

• Svar på tråden Vad händer nu?
  • Anonym (Rita)

En graviditet är lång så ett tips i all välmening är att försöka släppa kontrollen. Framför allt för att oavsett vad du gör from nu och nio månader framåt så är det i princip ingenting du kan styra själv. Försök börja jobba med dessa tankar redan nu. Det är bara att åka med. Har du väldiga problem med ångest och oro kan du be att få träffa en kurator eller psykolog. Men det hör liksom till sakens natur när man är gravid - det faktum att man helt enkelt inte vet eller kan påverka. Man får ta emot och följa med. I ganska långa perioder händer ingenting. Magen kanske växer och du känner barnet men det är lugnt med vårdbesök och man lever liksom på som vanligt. Tänk att du ska leva precis som vanligt minus men plus en liten passagerare. 

Vilka besök som ingår, när och vad som sker brukar finnas beskrivet antingen på MVC hemsida eller 1177 eller liknande så där kan du läsa om det. 

Svar på tråden Vad händer nu?