• Anonym (Vill va anonym)

    Narcissistisk svärfar

    Min svärfar är med största sannolikhet  narcissis (alla personlighetsdrag stämmer in) och nu har han gjort mig till åtlöje inför hela min sambos familj i en familjechatt. Jag har aldrig gillat honom (jag har varit tillsammans med min sambo i 9 år) men innan har det varit hanterbart, men nu har han gått över gränsen. På grund av att jag stod ivägen i köket en gång så har han skrivit personangrepp, hittat på att jag gjort saker och sagt att jag ska be om ursäkt. Jag anser inte att jag har gjort något konstigt men däremot tycker jag att hans beteende är extremt överdrivet och konstigt Och efter det han skrivit har jag ingen lust att be om ursäkt. Jag tror inte heller att han skulle be om ursäkt det för det han skrivit.

    Min älskade sambo tycker också att det är jobbigt men ingen i svärfamiljen har vågat säga ifrån och stöttat upp mig i chatten (även om de skrivit privat till mig och bett om ursäkt för hans beteende). Några har inte hört av sig alls. Svärfamiljen har tidigare hanterat liknande situatione genom att ?glömma bort och gå vidare?. För mig fungerar det inte så och jag kommer inte bara glömma bort det. 


    Jag vill inte bli nedtryckt av någon och det kommer bli jättesvårt att träffa honom i framtiden. Hur ska jag hantera familjeträffar osv i framtiden om svärfar skulle råka vara med? Just nu känner jag att jag inte vill åka hem till dom igen, men om hans syster skulle bjuda in till något vill jag inte säga ner pga honom (då jag alltid har haft bra kontakt med resten av familjen). Och hur gör man med födelsedagar osv?

  • Svar på tråden Narcissistisk svärfar
  • Anonym

    Kanske du och din man behöver familjerådgivning för att kunna hantera detta? Ni behöver ett gemensamt förhållningssätt , det är ert gemensamma problem. Det är inte bara ditt problem.
    Jag tycker du ska ta en paus från svärfamiljen och inte bara köra på och kämpa dig blå för en bra relation. Dra i bromsen, kliv av tåget och ta en paus. 

  • Anonym (Man51)

    Men va fan 
    skit i den gubbdjäveln 
    säg åt din sambo att ta ställning 
    va ska ni med en sån svärgubbe till?
    ska han någonsin sätta sin fot i ert hem så får han uppföra sig 
    inget mer att diskutera 

  • Anonym (Man51 #2)

    Håller med Man51.
    Har själv vart lite grann i motsvarande läge. Jag höll dock tand för tunga.

  • Anonym (Vill va anonym)

    Tack för input. Ogillar honom något fruktansvärt.. Är rädd för att träffa honom igen och hur han kommer bete sig om vi se. Nångång kommer det förmodligen hända och förmodligen är det inte hemma hos någon av oss. Hur bör man bete sig då? Ignorera gubben så långt det går?

  • Anonym (Evilina)
    Anonym (Vill va anonym) skrev 2023-02-23 21:57:08 följande:

    Tack för input. Ogillar honom något fruktansvärt.. Är rädd för att träffa honom igen och hur han kommer bete sig om vi se. Nångång kommer det förmodligen hända och förmodligen är det inte hemma hos någon av oss. Hur bör man bete sig då? Ignorera gubben så långt det går?


    Köp ett nerfgun (leksakspistol med skumgummipilar) och ha det med alltid. När han säger något fult till dig så skjuter du bara en på honom och säger glatt -FYYY! innan du går därifrån.

    Kanske han lär sig nåt, kanske inte. Men det kommer att bli roligare!

    leksaksaffaren.com/leksaksvapen/32659-nerf-elite-20-ace-sd-1-5010994106966.html
  • Anonym (M)

    Din man måste ju prata med sin pappa och stå upp för dig! Börja där.

  • BaraLillaJag84

    Om andra familjemedlemmar sett hur han beter sig och t.o.m kontaktat dig för att be om ursäkt så är det väl bara att vara ärlig. "Kommer han så kommer inte jag, jag tar inte hans svinerier!". Be att få komma på enklare födelsedagsfika eller vad det är när han inte är där.

Svar på tråden Narcissistisk svärfar