• Anonym (Anna)

Kan jag få detta jobb

Har varit hemma i flera år nu och börjar fundera på om jag kan göra något eller om det är kört. Snart är jag 40.

Drömmer ibland om att bli något slags assistent eller sekreterare. Kanske pyssla lite med städning, koka kaffe eller liknande. Finns det någon väg dit? Kommer någon att vilja ha en sån som mig eller ska jag ge upp?

Utbildning har aldrig varit några problem för mig. Det är sedan att i praktiken vara på en arbetsplats som funkat dåligt. 

• Svar på tråden Kan jag få detta jobb
  • Anonym (Nja)

Tveksam om det finns tjänster idag där man pysslar lite med städning och kokar kaffe. De flesta använder väl städfirmor numera. Och kaffeautomater.

• Anonym (Tips från coachen)

Hotellreceptionist låter som klippt och skuret om du vill syssla med sånt, eller receptionist på större företag. Tveksamt om du kommer orka men du kan väl börja med att arbetsträna.

• Anonym (Tips från coachen)

På hotell söker många nattpersonal! Mycket lugnare pass, kanske fungerar bättre för dig.

• Anonym (-)

Frukostpersonal på hotell! Beroende på hur många anställda de har som jobbar under frukosttid kan det tyvärr bli stressigt dock.

Men som ny behöver du ju inte ha det övergripande ansvaret om ni är flera som jobbar med frukostservering. 

• Anonym (Emma)

Kyrkvärdinna kan vara ett alternativ. Dock få tjänster som kommer ut. Handlar om att hålla ordning på församlingshem och ibland kyrkan.

• Anonym (Ebbs)

Arbetsförmedlingen kanske kan ordna någon slags praktik/arbetsträning där du kan vara lite alltiallo, tex fixa fixat till möten, ta hand om posten, kopiera papper osv.
    Städ, vattna blommor och dyl är oftast inhyrt eller ett stort företag kan ha egen städerska eller daglig verksamhet som kommer och hjälper till med småsaker.

Du kanske kan få arbetsträning på ett äldreboende och hjälpa till med kök, tvätt och promenader. Det är en resurs som skulle uppskattas av personalen!

Jag tror dock att det blir svårt att hitta ett riktigt jobb med riktig lön för så simpla saker men som sagt praktik eller arbetsträning kan funka. Med tiden kanske du kan ta på dig fler arbetsuppgifter och lite mer komplexa sådana för ett lönejobb.

Svar på tråden Kan jag få detta jobb