• RenLuft

    Bakmatta - Kan plastpartiklar/plast fastna i degen?

    Hej,
    jag kan inte rå för mina hjärnspöken som säger att det kan finnas risk för att små plastbitar (som man inte kan se) fastna i degen på bakmattan.

    Är det rimligt att plastpartiklar skulle kunna fastna i degen och som man sedan får i sig efter att man är klar med all bakning?

    Är bakmatta ens gjord av plast? Det kanske inte är och då kanske man inte behöver oroa sig?

  • Svar på tråden Bakmatta - Kan plastpartiklar/plast fastna i degen?
  • Kockobello

    Vad är bakmatta?

    Det låter som någonting helt onödigt 

  • BuoBä

    Bakmattor är oftast gjorda i silikon. 

    Jag skulle säga att risken för att få något från bakmattan i degen är lika stor som att du får partiklar från grytan eller tallriken i maten. Alltså absolut inget att oroa sig för. 

  • RenLuft
    Kockobello skrev 2023-02-23 08:50:05 följande:

    Vad är bakmatta?

    Det låter som någonting helt onödigt 


    Inte riktigt. Jag tänkte egentligen köpa en sådan där bak grej fast i träd. Men jag har för en liten lägenhet att få plats. Så bakmatta kan man rulla ihop och lägga i en skåp bland annat. Dessutom kan bakmatta passa perfekt för mitt lilla bord som jag har hemma.
  • RenLuft
    BuoBä skrev 2023-02-23 08:55:18 följande:

    Bakmattor är oftast gjorda i silikon. 

    Jag skulle säga att risken för att få något från bakmattan i degen är lika stor som att du får partiklar från grytan eller tallriken i maten. Alltså absolut inget att oroa sig för. 


    Jaså, är det så?

    Hmm..Vad skönt! Och så dyr var den inte!

    Jag skall fundera lite mer. Blir nog att köpa den snart i sådan fall! Längtar! Var ett tag sedan som jag bakade.
  • Kockobello
    RenLuft skrev 2023-02-23 08:55:32 följande:
    Inte riktigt. Jag tänkte egentligen köpa en sådan där bak grej fast i träd. Men jag har för en liten lägenhet att få plats. Så bakmatta kan man rulla ihop och lägga i en skåp bland annat. Dessutom kan bakmatta passa perfekt för mitt lilla bord som jag har hemma.
    Aha. Då förstår jag. 
  • BuoBä
    RenLuft skrev 2023-02-23 08:56:29 följande:
    Jaså, är det så?

    Hmm..Vad skönt! Och så dyr var den inte!

    Jag skall fundera lite mer. Blir nog att köpa den snart i sådan fall! Längtar! Var ett tag sedan som jag bakade.
    Jag har en från IKEA. Den är väldigt praktisk att baka på och att rulla ihop och förvara, men att diska den är ganska opraktiskt. Jag har inte heller något bra ställe att hänga den på tork i köket, så den brukar få hänga i tvättstugan.

    Det är egentligen lättare att baka direkt på bordet eller på en vaxduk som går att torka av medan den ligger på bordet.
  • callmepreggoornot

    Tror jag slängde min för att den var hopplös att få ren från typ damm. Hellre en vaxduk faktiskt. Finns säkert dyrare som är bättre men för mig är det inte värt det.

  • RenLuft
    callmepreggoornot skrev 2023-02-23 09:56:31 följande:

    Tror jag slängde min för att den var hopplös att få ren från typ damm. Hellre en vaxduk faktiskt. Finns säkert dyrare som är bättre men för mig är det inte värt det.


    Vaxduk - Kan det få plastpartiklar att sitta fast i degen?
  • BuoBä
    RenLuft skrev 2023-02-23 12:06:55 följande:
    Vaxduk - Kan det få plastpartiklar att sitta fast i degen?
    Nej.
  • BuoBä

    För att vara tydlig så måste det vara en sån äldre typ av vaxduk som är ganska tjock och stel och har en plastig yta. Inte den modernare sorten som ser ut som en vanlig duk men är behandlad för att vara avtorkningsbar. Inte på grund av risken för partiklar, men för att degen fastnar i den senare varianten. Fråga mig inte hur jag vet det. Skrattande Och även om de går att torka av så är det inte lika lätt, och tvättar man dem försvinner beläggningen så småningom. 

    Båda sorterna går att köpa, tex på Jysk eller Hemtex. Ica Maxi har haft och tygaffärer som Stoff&Stil/Selfmade.

Svar på tråden Bakmatta - Kan plastpartiklar/plast fastna i degen?