• Anonym (Undrar)

Inte inte gå med hunden till ...

Veterinären.

Hunden blev huggen av annan hund och har nu sytts, Snart är det dags för stygn borttagningen.

Problemet är att den riktiga veterinären inte är på plats utan hans "bäste man" djurvårdare som jag uppfattar som lite speciell. Inget illa menat, han är en bra människa och snäll, men jag litar inte helt på att han kan råka "klanta till det". 

Hunden är rädd  hos veterinären och gör vilda protester (biter aldrig en människa dock) Men denna djurvårdare har jag märkt är ganska så rädd för min hund. 

Får jag ta bort stygnen själv hemma ?? Det hade varit så mycket bättre.. eller riskerar jag att bli polisanmäld eller något liknande ?  Hunden lyssnar ju på mig och är lugn hemma. Men så fort vi är hos veterinär så är det en helt annan sak och de kommer behöva sedera hunden. Är livrädd för komplikationer när det kommer till sederingen... 

Är själv utbildad nästan uska (var bäst i min klass men hoppade av).

Får jag ta bort stygnen själv när det blir dags eller kan jag vända mig till en annan veterinär klinik?? Och kostar det isåfall? 

vet ju att lättast gjort är om jag gör det själv. Har räknat antal stygn och vet hur mycket tråd som behöver tas bort. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-23 18:33
    Vill inte*

autokorrekt och tangentbord krånglar.
  • Svar på tråden Inte inte gå med hunden till ...
  • Anonym (....)

Du är "utbildad uska" men hoppade av? Med andra inte undersköterska alls. Som förövrigt är en anställningsform. 

Nej, det bästa är att gå gill veterinären med hunden för att ta bort stygnen då du inte har varken kunskaper eller rätt utrustning. 

• Anonym (Trötter)
    Anonym (....) skrev 2023-02-23 18:41:13 följande:

Du är "utbildad uska" men hoppade av? Med andra inte undersköterska alls. Som förövrigt är en anställningsform. 

Nej, det bästa är att gå gill veterinären med hunden för att ta bort stygnen då du inte har varken kunskaper eller rätt utrustning. 

För att ta bort stygn är det mest avancerade man kan göra inom sjukvården. Du som då har kunskap kanske kan berätta om den uppsjö av tekniker som används för att ta bort stygn. Eller var det bara så att du ville mästra lite?
  • Anonym (Undrar)

Det skrev jag inte. Läs om läs rätt.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-02-23 18:46:09 följande:
    Det skrev jag inte. Läs om läs rätt.
    Utrustning verkar vara en riktig sax för ändamålet, vilket jag isåfall kommer att köpa plus en riktigt bra pincett. som jag också kommer att köpa. Klarar du inte läsa och förstå min text så kommentera inte helst. Önskar svar ifrån veterinär och inte en random "tyckare". 
  • Tow2Mater

Här kommer en till tyckare - klart du kan ta bort stygnen själv, det är en hund inte ett barn.

• Anonym (programmerare)

Jag har tagit bort stygn både på människor och hundar. Ska det vara svårt?

• Anonym (....)

Anonym (Trötter): Det krävs att man har kunskap att ta bort stygn. Dvs att man är utbildad till att göra det. Ts är inte utbildad. Och man behöver rätt utrustning, vilket ts inte heller har. 

Det är inte bara att knipsa bort stygnen. Efter stygnbortagning ska såret ses över, se om det läkt ihop korrekt, att det inte är infektioner , tvättas och ev läggas om
     Det är inget en lekman kan göra eller ens ska göra. 

• Anonym (....)

Jag är veterinär ts. Och det värsta som finns är när djurs ägare ska leka veterinärer och ga bort stygg. Blir mycket mer jobbigare för djuret än om en utbildad gör det. 

Men du väljer själv. 

• Anonym (Undrar)

Veterinären är ju inte på plats heller. Det skrev jag ju också.

Återbesöket skulle vara gratis. Men man kommer behöva sedera hunden. När den riktiga veterinären gjorde det och gav uppvakningssprutan så gick det bra. Hunden var bara trött under kvällen / natten och normal dagen efter. gången efter det (ficka fanns) så var det denna människa som jag är lite orolig för som gav både sedering och uppvakningsspruta och hunden mådde dåligt i 1,5 dygn efteråt.

Därav som jag inte vill gå tillbaka och låta samma person ge liknande sprutor igen när jag endast kan ge hunden en halv tablett Rimadyl och få bort allt själv på 10 minuter. 

Nästa gång är inte ens riktig veterinär på plats vilket gör mig lite extra orolig. 

Var och skulle ta bort dräneringsröret. Det slutade med att jag fick göra det då de inte kunde komma nära hunden p ga vilda protester. 

De var uppriktigt rädda för hunden medans hunden låter mig få göra allt då den känner trygghet till mig och lyssnar, men inte på veterinärstationen.

Frågan är helt enkelt utan spekulationer, riskerar jag att bli polisanmäld om jag gör det själv?

Det är mer traumatiskt för hunden att gå till veterinärstationen än att jag gör det själv hemma dessutom.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (programmerare) skrev 2023-02-23 18:49:42 följande:

Jag har tagit bort stygn både på människor och hundar. Ska det vara svårt?

Jag har tagit bort styng på mig själv. inte så svårt. Men Det är viktigt att man får bort alla trådbitar som annars kan ligga och skapa inflammationer alt skada på andra sätt. Idag kan man bli polisanmäld för att man inte har klippt klorna på en hund, därav som jag frågar ang att få ta bort stygnen själv på hunden??
Svar på tråden Inte inte gå med hunden till ...