• Anonym (TS)

Måste man spara och ha med sig kvitto för sånt man tar med sig in i butiker?

Jag var inne i en matbutik och köpte ett par saker bara. När jag betalat och skulle gå ut stoppade en butiksarbetare mig om och frågade om jag redan betalat för ?den? och pekar på en chokladbit som ligger i korgen under barnvagnen bland all annan bröte, eller om jag köpt den innan. Den hade jag köpt sen innan. Jag blev lite ifrågasatt men fick gå med orden ?de vill att man har kvitto med sig på sånt man köpt innan?. Okej. Är det något de kan kräva? Jag tar inte alltid (sällan) kvitto när jag handlar och ibland har jag saker i vagnen länge, ska man spara kvitto hela tiden då? Även för exempelvis kläder? Annars kanske t.ex H&M tror jag snattat barnets h&m-köpta mössa som ligger i vagnen eller lekia barnets nya gosedjur osv? Om jag har en tom drickaburk liggandes under vagnen ska man ha kvitto med sig för den?

• Svar på tråden Måste man spara och ha med sig kvitto för sånt man tar med sig in i butiker?
  • Anonym (Hannes)

Såklart! Du kan ju ha lagt vad som helst i korgen under din vagn. 

• Anonym (...)

I princip ja. Sen är det väl klart att har barnet haft en h&m-mössa i ett halvår så har man inte kvitto i fickan, men då lär det synas på mössan att den är använd. 

Men just matvaror som är oätna är svårt för personalen att veta om man snott eller haft med, så om jag nyss varit i en annan butik så ser jag till att ha kvittot kvar. Man ser också till att verkligen stuva undan sånt så att det inte syns synligt innan man går in i nästa butik, så är chansen stor att ingen säger något. 
    Jag har aldrig varit med om att något kontrollant frågat om sånt faktiskt, men jag är nog noga med att lägga undan så saker inte syns i så fall. 

• Anonym (Nepp)

Nej det måste man inte. Dessutom om det inte är en larmad vara som går igång när du går ut måste de ha sett dig ta varan och efter det inte släppt dig med blicken ens några sekunder för att de ska kunna anklaga dig för snatteri. 

• Limajo

Jag förstår inte hur du kan bli förvånad. Det är ju jättevanligt att affärer har skyltar om att man ska visa upp medhavda varor när man går in, eller lämna stora kassar innan osv. Just barnvagnar är det ju enkelt att försöka gömma saker i så jag fattar att vakterna har extra koll på dem.

• Anonym (Edie)

Det bästa är nog att visa personalen att man har med sig X innan man går in. Jag tar aldrig kvitto för småsaker. Men tror att folk som snattar med flit gärna gör så att de köper annat och gömmer något i vagnen/fickan/väskan så förstår ju att personalen undrar.
    Så för din egen skull ha antingen kvitto, säg till i förväg och visa, eller låt bli att ta med varor in. Inte jättekul att åka dit för snatteri om du är oskyldig.

Jag har alltid tuggummi och en vattenflaska i min väska, brukar dock inte visa det för det är öppnade förpackningar. Vattenflaskan är dessutom påfylld med kranvatten och inte kolsyrat så det skulle ju vara ganska lätt att bevisa.

• Lynx123

Jag brukar visa upp varorna i förväg om jag inte har kvitto. Inte alls förvånad att de frågade - barnvagnar är ju en "klassiker"... Man lär sig något nytt varje dag. :)

• Anonym (Emma)

Jag var med om samma sak för ett tag sedan. Tänker att de kan väl inte anmäla om de inte har konkreta bevis på att man har snott något, typ video, eller att någon har sett eller att det piper när man går ut. Dock är det ju rätt pinsamt att bli ifrågasatt så nu jag lägger nått över de jag redan har med mig, typ en filt eller i en väska

• Anonym (Inte gömma)

Jag tycker det ser sämre ut om man gömmer saker.
    Jag brukar alltid visa upp om jag har något alternativ lämna i kassan innan jag går in. 
    Oavsett om det kan leda till anmälan eller inte skulle jag tycka det är väldigt obehagligt och genant att misstas för en snattare. Men det kan absolut hända att jag har tex barnmat i skötväskan när jag springer in för att köpa något på hemvägen. 

Har också hänt någon gång när man står i kassan och kassörskan upptäcker att något är trasigt och säger att jag kan betala sen springa in och byta och då har någon annan frågat om jag betalat för mina varor när jag går ut. 

• Cereal Killer

När det gäller brott så ligger bevisbördan som bekant på den som anklagar medan den anklagade är oskyldig tills motsatsen bevisats. Det är alltså upp till affären att bevisa att du stulit chokladbiten, du behöver inte ha kvitto. Du har inte heller någon skyldighet att låta dem söka igenom vagnen eller visa upp medhavd väska, utan insisterar de så kan du säga att de i så fall får tillkalla polisen. 

Sedan kanske man som medmänniska kan ha viss sympati för affärsinnehavaren, som sannolikt har stora problem med att folk stjäl saker, och göra sitt bästa för att hjälpa dem. Men man har ingen laglig skyldighet att göra det. 

• Anonym

Jag tar alltid kvitto på allt. 
    Då slipper man eventuella tjafs. Att spara kvittot till man kommer hem är ju den enklaste rutinen. 
    Varför inte hjälpa till så de kan använda sin tid och energi på viktigare saker?

Svar på tråden Måste man spara och ha med sig kvitto för sånt man tar med sig in i butiker?