• Anonym (Suck)

    Vem får vabba mina barn? Inlagd

    Mitt i natten med min fråga, men jag behöver skriva och ev få svar för att kunna sova. 

    Jag var i en bilolycka på kvällen. Inte jättesvår för någon part men det blev ändå lite skador och då sjukhusbesök. Jag är inte helt på det klara med exakt vad som som är vad, men något rutintest gjorde att akutpersonalen begärde mer tester och jag stoppades in på avdelning. Den senaste läkaren jag till slut talade med vid 22-tiden förklarade att jag har en svår infektion, alltså helt orelaterad till olyckan, och de kommer behålla mig i minst 10 dagar för behandling.

    Hela kvällen har jag jagats av mitt ex. Han har barnen, 3 år, tvillingar. Han skulle ha dem till kl 18 och jag var på väg för att hämta dem när olyckan skedde. Han är ärligt talat måttligt intresserad av barnen och håller benhårt på umgängestiderna. Hela kvällen har han frågat om jag fått tag på någon som kan ta dem. Han kommer inte vabba har han varit oerhört tydlig med. Min pappa är för övrigt på väg men hans tig kommer in tidigt i morgon bitti. Exet är absolut inte glad. 

    Om jag ska vara på sjukhus hela nästa vecka, vem tar hand om mina barn? Min pappa kan nog inte ta dem hela veckan om han inte tar med dem hem, men han har ju också jobb att sköta. Mn mamma bor också på annan ort och har också jobb. Jag har vänner på min ort och jag vet att några skulle ställa upp (de är borta på sportlov så förgör de inte tog barnen ikväll), men kan de vabba om det behövs? 

    Aldrig varit med om att någon annan behöver ta barnen mer än över natten. 

  • Svar på tråden Vem får vabba mina barn? Inlagd
  • Anonym (fyfan)

    Förlåt jag vet att detta inte hjälper dig svara på vad du vill veta.. men jag måste bara spy ur mig vilket kräk till ex och pappa. Stackar stackars barn. Deras mamma ligger på sjukhus vilket säkert är läskigt och jobbigt för dem. I deras sårbara tid vägrar deras egna pappa ta hand om dem. Inte klarar han av att visa någon sorts medmänsklighet till mamman av hans barn heller. Usch. 

  • Anonym (L)

    Ring försäkringskassan. Det måste ju gå att lösa i sådana här situationer. 

    håller även med om vad personen ovan skrev.

  • Anonym (Suck)
    Anonym (fyfan) skrev 2023-02-25 00:53:58 följande:

    Förlåt jag vet att detta inte hjälper dig svara på vad du vill veta.. men jag måste bara spy ur mig vilket kräk till ex och pappa. Stackar stackars barn. Deras mamma ligger på sjukhus vilket säkert är läskigt och jobbigt för dem. I deras sårbara tid vägrar deras egna pappa ta hand om dem. Inte klarar han av att visa någon sorts medmänsklighet till mamman av hans barn heller. Usch. 


    Jag håller med fullt ut. Jag har skällt på honom men jag vet också att det inte hjälper. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (L) skrev 2023-02-25 00:58:12 följande:

    Ring försäkringskassan. Det måste ju gå att lösa i sådana här situationer. 

    håller även med om vad personen ovan skrev.


    De har inte öppet så här dags tyvärr. Eller på helgen. Jag frågade som jag skrev för mitt eget peace of mind, någon här vet säkert. 
  • Anonym (.)

    Vem som helst får vabba för barnet.
    Om de normalt skulle gå på förskolan så får de fortsätta att göra det. Det är bara om ordinarie vårdaren (dagtid är ordinarie vårdaren förskolan om de går där) är sjuk som man kan vabba, alternativt om barnen är sjuka såklart.

  • Tomelilla15

    Hej. 


    vad jobbig sits. 


    Jag tänker att det är två olika frågor här. En sak gäller ju ersättning för vab och en sak gäller ju om det faktiskt finns någon som kan ta barnen. Om du själv inte hittar någon barnvakt så har du ju några alternativ. Antingen bara inte lösa problemet och då är ju barnen kvar hos pappan och det blir hans problem. Då får han lösa det. Han kan ju inte gärna komma och lämna barnen på sjukhuset så hur missnöjd han än är så är de ju kvar hos honom. Spelar ingen roll att han inte är glad?

    om du ändå tänker lösa barnvakt för barnen så kan du ju hitta någon själv men annars är sista alternativet soc   Soc är vana att hantera akuta situationer när någon annan får ta hand om barn, sånt brukar de ju jobba med. 


    ang vab står detta på försäkringskassans hemsida:


    Kan någon annan än föräldrarna vabba?


    Ja, men beroende på vem som ska vabba sker ansökan på olika sätt.


    De här personerna kan ansöka om vab:

    Den som bor tillsammans med någon av föräldrarna.

    Den som är familjehemsförälder.

    De som är blivande adoptivföräldrar.

    Någon annan person som har den rättsliga vårdnaden om barnet.

    Första gången personen ska vabba måste hen ringa till oss på 0771-524 524. Då registrerar vi ett samband mellan barnet och den personen.


    Den som har vabbat ansöker om pengarna på Mina sidor när barnet är friskt igen.


    Om någon annan än ovanstående personer vabbar, till exempel en släkting, granne eller en vän

    Gör så här:


    Första gången en person ska vabba måste hen ringa till oss på 0771-524 524. Då registrerar vi ett samband mellan barnet och den personen. Därefter skickar vi hem en ansökningsblankett med posten.

    Både föräldern och den som har vabbat måste skriva under blanketten. Därför går det tyvärr inte att ansöka på Mina sidor.

    Nästa gång personen ska vabba beställer hen en ny ansökningsblankett från oss.

    Tänk på att du bara kan överlåta rätten till vab om du själv skulle ha kunnat vabba. Det betyder att en annan person inte kan få ersättning för vab om du som är förälder inte arbetar, utan till exempel studerar.


    Kom ihåg att ansöka senast 90 dagar efter den första dagen man var hemma med barnet.


  • Anonym (Tina)

    Låt pappan lösa situationen. 
    Vabba som du skriver i rubriken blir  fel för barnen är inte sjuka. Du behöver barnvakt och det har inte fk nåt med att göra. Farmor hos oss fick ingen ersättning för förlorad inkomst när jag låg på BB och pappan på barnavdelningen för att storasyster var sjuk samtidigt. 

    Om soc blir inblandad för att pappan inte kan ha dem får det bli hans huvudvärk tycker jag. 

    Hans pappaförmåga verkar mindre bra. 

  • Anonym (barnet)

    TS, jag tycker verkligen att du ska föra dagbok över hur barnens pappa beter sig med umgänget under deras uppväxt. Behöver inte vara långt, bara ett excelark med rader för dagar där du noterar när han tjafsar om tider, är ego med semester osv. 

    Så kan du ge dem det när de fyller 18, för att påminna dig och förklara varför det har varit som det har varit mellan er.

    Min mamma talade aldrig illa om min pappa när jag var barn. Men det behövde hon inte heller för jag såg redan från tidig ålder hur knäppt han betedde sig. Men när jag blev vuxen berättade hon även om det andra- hot, psykisk misshandel, våld. Att t.ex. bli hotad med att bli inspärrad på psyk så att hon inte skulle få behålla mig, "för det skulle minsann han och hans vänner ljuga ihop i tingsrätten".

    Det är viktigt att få hela bilden så att man förstår mer om personen, och en del män borde inte släppas i närheten av barn ens.

  • Anonym (U)

    Beklagar din situation, TS.
    Kanske ahar situationen löst sig nu, annars kan du kontakta sociala jouren där du bor.

  • Anonym (L)
    Anonym (Tina) skrev 2023-02-25 06:59:50 följande:

    Låt pappan lösa situationen. 
    Vabba som du skriver i rubriken blir  fel för barnen är inte sjuka. Du behöver barnvakt och det har inte fk nåt med att göra. Farmor hos oss fick ingen ersättning för förlorad inkomst när jag låg på BB och pappan på barnavdelningen för att storasyster var sjuk samtidigt. 

    Om soc blir inblandad för att pappan inte kan ha dem får det bli hans huvudvärk tycker jag. 

    Hans pappaförmåga verkar mindre bra. 


    VAB betyder vård av barn, inte vård av sjukt barn.

    Det går att vabba friska barn om ordinarie vårdnadshavare är så sjuk att denne inte kan ta hand om ett friskt barn.

    I ts exempel, om hon har förskola kan ingen vabba barnen på dagtid då de kan vara på förskolan.
    Men om hon har en kompis som kan ta hand om barnen på kvällstid men kompisen då måste stanna hemma från sitt kvällsjobb, så kan kompisen vabba för de timmar förskolan är stängd. Tex om förskola stänger 18 och kompisens jobb är till 20, så kan hon vabba 18-20.

    Eller om 2 föräldrar båda jobbar helg och har en ordinarie barnvakt och barnvakten blir sjuk och inte kan ta barnen, så kan en förälder vabba.
Svar på tråden Vem får vabba mina barn? Inlagd