• KristinL85

    Återföring

    Hej, 
    Har gjort totalt 7 stimuleringar, varav endast 2 lett till befruktade ägg (manlig faktor). Första gången med befruktat ägg blev det ingen graviditet. Ruvar nu, dag nr2, och man blir ju knäpp och läser all information man kan hitta... 
    Båda mina återföringar har varit färskåterföring, dag 2 resp 3. Läste nu information från Olga kliniken att man alltid fryser ner blastcysterna för att de menar att livmodern inte är "redo" för återföring efter en stimulerad cykel. Därefter väntar de minst en cykel innan återföring. 
    Någon som har erfarenhet kring båda metoderna och har fått bättre/sämre resultat av färsk- resp frysåterföring? 

  • Svar på tråden Återföring
  • Pimpinellan

    Det låter som ett märkligt påstående. Överlag säger de ju att chansen för graviditet är något högre vid ET jämfört med FET. Annars skulle ju de flesta IVF-klniker alltid försöka frysa ner embryona och göra FET senare, men de gör alltid ET såvida kvinnan inte är överstimulerad. Olga-kliniken sysslar mest med ÄD. Då används blastocyster av hög kvalitet och chansen är hög även vid FET. Du gör IVF med egna ägg, har svårt få befruktade och har odlat dom bara 2-3 dagar. Det går inte alls jämföra med ÄD med blastisar. Vid få ägg törs man inte odla vidare för det är alltid några som dör på vägen och då kan man stå där helt utan ägg. Då är det bättre sätta in det ägg man har.
    Hur eller hur. Jag har blivit gravid både vid ET och FET. 2 ggr vardera. 

  • KristinL85
    Pimpinellan skrev 2023-02-25 22:29:29 följande:

    Det låter som ett märkligt påstående. Överlag säger de ju att chansen för graviditet är något högre vid ET jämfört med FET. Annars skulle ju de flesta IVF-klniker alltid försöka frysa ner embryona och göra FET senare, men de gör alltid ET såvida kvinnan inte är överstimulerad. Olga-kliniken sysslar mest med ÄD. Då används blastocyster av hög kvalitet och chansen är hög även vid FET. Du gör IVF med egna ägg, har svårt få befruktade och har odlat dom bara 2-3 dagar. Det går inte alls jämföra med ÄD med blastisar. Vid få ägg törs man inte odla vidare för det är alltid några som dör på vägen och då kan man stå där helt utan ägg. Då är det bättre sätta in det ägg man har.
    Hur eller hur. Jag har blivit gravid både vid ET och FET. 2 ggr vardera. 


    Ja jag blev också väldigt konfunderad när jag läste det efs det inte är ngt de svenska ivf klinikerna sagt till oss. Informationen från Olga kliniken gällde kvinnans egna ägg och inte ÄD. 
    Jag hoppas ju och tror att kliniken där vi är nu gör det som de anser vara bäst i vårt fall. 
    Skönt att höra att du lyckats vid både ET och FET! :)
  • Clemmentina

    Fast att det är lättare att bli gravid vid färsk jämfört med fryst återföring stämmer inte. Det beror på! Generellt blir fler gravida vid fet än et men ingen regel utan undantag. Tex är skillnaderna väldigt små när det gäller blastocyst oavsett om den är färsk eller fryst. Läs mer här och se olika typ av statistik: www.medscinet.com/qivf/uploads/hemsida/Årsrapport%20Final%20ver%202.pdf

  • Clemmentina

    @KristinL85 Jag har erfarenhet av båda?dvs et med 2/3-dagars (och även fet med femdagars) i Sverige och behandling hos Olga. Det går faktiskt inte att jämföra. Helt övertygad om att din klinik i Sverige följer den praxis som finns här och det funkar för många (ca 2/3 blir ju gravida efter 3 äggplock i Sverige). Däremot är min erfarenhet att ivf-sjukvården inte är så flexibel och testar olika metoder/individanpassar i Sverige. Olgakliniken ser det på ett annat sätt. Där är praxis att alla gör hysteroskopi efter ägguttag innan det är aktuellt med återföring. De flests som söker sig till kliniken och gör Ivf med egna ägg har många misslyckade försök bakom sig. Då vill man säkerställ att det inte finns några problem med livmodern som inte syns på ett vanligt ultraljud. Det kan handla om att ta bort polyper, behandla infektioner och inflammationer osv. Olga-kliniken fryser enbart femdagarsembryon och i de flesta fall är de även pgt-a testade vilket innebär att man utesluter embryon med kromosomavvikelser.

  • KristinL85
    Clemmentina skrev 2023-02-26 10:46:42 följande:

    @KristinL85 Jag har erfarenhet av båda?dvs et med 2/3-dagars (och även fet med femdagars) i Sverige och behandling hos Olga. Det går faktiskt inte att jämföra. Helt övertygad om att din klinik i Sverige följer den praxis som finns här och det funkar för många (ca 2/3 blir ju gravida efter 3 äggplock i Sverige). Däremot är min erfarenhet att ivf-sjukvården inte är så flexibel och testar olika metoder/individanpassar i Sverige. Olgakliniken ser det på ett annat sätt. Där är praxis att alla gör hysteroskopi efter ägguttag innan det är aktuellt med återföring. De flests som söker sig till kliniken och gör Ivf med egna ägg har många misslyckade försök bakom sig. Då vill man säkerställ att det inte finns några problem med livmodern som inte syns på ett vanligt ultraljud. Det kan handla om att ta bort polyper, behandla infektioner och inflammationer osv. Olga-kliniken fryser enbart femdagarsembryon och i de flesta fall är de även pgt-a testade vilket innebär att man utesluter embryon med kromosomavvikelser.


    Nä jag förstår att det är svårt att jämföra, och jag vet att svenska klinker är mer restriktiva gällande olika metoder! Tyvärr...  Jag blev bara lite nyfiken när jag läste informationen på Olgas sida. Jag tror ju och hoppas att vår klinik gör det som lämpar sig bäst för oss! 
    Får man fråga hur det gått för dig? I Sverige resp Ryssland? 
  • Clemmentina
    KristinL85 skrev 2023-02-26 18:34:32 följande:
    Nä jag förstår att det är svårt att jämföra, och jag vet att svenska klinker är mer restriktiva gällande olika metoder! Tyvärr...  Jag blev bara lite nyfiken när jag läste informationen på Olgas sida. Jag tror ju och hoppas att vår klinik gör det som lämpar sig bäst för oss! 
    Får man fråga hur det gått för dig? I Sverige resp Ryssland? 
    Precis! Utifrån svenska riktlinjer är det rimligt med färsk återföring. Utifrån Olgas variant är det mycket bättre med frysåterföring (nästan 2/3 får barn efter en återföring där). Vi lyckades inte i Sverige och gör nu behandling hos Olga. Vi hoppas det ska lyckas till slut! Mitt problem är inte att bli gravid utan att behålla graviditeterna?
  • Aryzza

    Jag har gjort ET i stimulerad cykel och FET i ostimulerad och blev gravid båda gångerna. 5-dagars båda.
    Vi är dock oförklarligt barnlösa om det skulle kunna göra någon skillnad. 

  • KristinL85
    Aryzza skrev 2023-02-27 13:44:00 följande:

    Jag har gjort ET i stimulerad cykel och FET i ostimulerad och blev gravid båda gångerna. 5-dagars båda.
    Vi är dock oförklarligt barnlösa om det skulle kunna göra någon skillnad. 


    Tack för ditt svar! Det ger hopp om att båda metoderna fungerar! 
Svar på tråden Återföring